Καπέλα Σιστίνα: Ερευνητές προτείνουν μια απίθανη θεωρία για τον «Κατακλυσμό»
O «Κατακλυσμός» του Μιχαήλ Άγγελου μπορεί να ήταν ένα μήνυμα για το αναπόφευκτο του θανάτου.
Σε νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό The Breast αναφέρεται ότι το στήθος της γυναίκας στην τοιχογραφία «Κατακλυσμός» μπορεί να παρουσιάζει σημάδια από καρκίνο του μαστού.
Η Ραφαέλα Μπιανούτσι και οι συνεργάτες της από το Εργαστήριο Αρχαιολογίας-Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Paris-Saclay της Γαλλίας, εξηγούν ότι στον δεξί μαστό παρατηρείται εισολκή θηλής (φορά της θηλής προς τα μέσα), ενώ εντοπίζονται και άλλες αλλοιώσεις.
Η απεικόνιση της νεαρής γυναίκας από τον Μιχαήλ Άγγελο
Ο «Κατακλυσμός» είναι μια από τις 9 γνωστές σκηνές από το βιβλίο της Γένεσης και φιλοτεχνήθηκε μεταξύ 1508 και 1512. Στο αριστερό κάτω μέρος απεικονίζει μια νεαρή γυναίκα που φοράει μια μπλε μόνο μαντίλα και μανδύα, με το πόδι της να ακουμπά σε ένα δέντρο και το χέρι της να είναι τοποθετημένο κάτω από το δεξί στήθος.
Η ερευνητική ομάδα θεωρεί ότι συγγενείς παθήσεις του μαστού όπως η φυματιώδης και η επιλόχεια μαστίτιδα αποκλείονται, αν και υπήρχαν στην Αναγέννηση. Καθώς η μαστίτιδα από πλασματοκυτταρικά κύτταρα συναντάται σε μεγαλύτερες ηλικίες, καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι η διόγκωση κοντά στη δεξιά μασχάλη της νεαρής γυναίκας ήταν ενδεικτική καρκίνου του μαστού.
Η απεικόνιση των μαστών στην τέχνη έχει συμβολικό χαρακτήρα για τη μητρότητα ή τη θηλυκότητα, αλλά ενίοτε είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για τη διαπίστωση παθολογικών καταστάσεων, όπως φαίνεται και στον «Κατακλυσμό» του Μιχαήλ Αγγέλου.
Ο «ανατόμος» Μιχαήλ Άγγελος
Από την άλλη πλευρά η εξοικείωση του Μιχαήλ Άγγελου με την ανθρώπινη ανατομία του επέτρεψε να απεικονίσει διάφορες παθολογικές καταστάσεις με ακρίβεια. Ο καλλιτέχνης ήταν παρών σε αυτοψίες από την ηλικία των 17, και πρέπει να μετέφερε στην τέχνη του τις εμπειρίες του.
Ωστόσο, σε άλλα έργα του του Μιχαήλ Άγγελου, όπως αναφέρεται στη Medical Express, απεικονίζονται υγιείς μαστοί όπως στην «Τελευταία κρίση», στην «Αυγή» και στη «Νύχτα», γεγονός που ενισχύει τη θεωρία ότι η απεικόνιση του παραμορφωμένου μαστού στον «Κατακλυσμό» ήταν ηθελημένη.