Η Κίνα κερδίζει το στοίχημα της ηλεκτροκίνησης ενώ η Ευρώπη παλεύει να αποκωδικοποιήσει τον Τραμπ
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα εκτοξεύτηκαν το 2024 στα 11 εκατομμύρια.
Καθώς στην Ευρώπη συζητάμε και ξαναδιαπραγματευόμαστε τους όρους της πράσινης μετάβασης, μετά την εκλογή Τραμπ στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι δρόμοι του Πεκίνου έχουν μεταμορφωθεί τα τελευταία χρόνια.
Ο θόρυβος και η μυρωδιά του αυτοκινήτου έχει αντικατασταθεί από μία περίεργη ησυχία, που δεν ταιριάζει σε μεγαλούπολη. Οι δρόμοι είναι γεμάτοι με ηλεκτρικά οχήματα, με την χαρακτηριστική πράσινη πινακίδα τους.
Και αυτή η εικόνα δεν περιορίζεται στο Πεκίνο. Επεκτείνεται στις μεγαλύτερες πόλεις της Κίνας. «Είναι σαν να βαδίζεις προς το μέλλον», λένε ξένοι επισκέπτες.
Όπως και να το δει κανείς, η ανάπτυξη της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα είναι εντυπωσιακή. Περισσότερα από τα μισά αυτοκίνητα που πωλούνται είναι ηλεκτρικά, με αποτέλεσμα η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων του πλανήτη να βρίσκεται σε μία πορεία εξάλειψης των συμβατικών οχημάτων μέσα στις επόμενες δεκαετίες.
Πέρυσι, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα εκτοξεύτηκαν στα 11 εκατομμύρια καταγράφοντας αύξηση 40% σε σχέση με το 2023.
Η Κινεζική επανάσταση στην ηλεκτροκίνηση επιβεβαιώνει την κυριαρχία της Κίνας στην καθαρή τεχνολογία, αλλά και τον ηγετικό της ρόλο στην προσπάθεια για πράσινη μετάβαση, καθώς η κυβέρνηση Τραμπ ετοιμάζεται να πλημμυρίσει την αγορά με ορυκτά καύσιμα και δαιμονοποιεί την καθαρή ενέργεια. Επίσης, προκαλεί αναταράξεις στις πετρελαϊκές αγορές.
Ωστόσο, οι ρίζες της ηλεκτροκίνησης στην Κίνα πρέπει να αναζητηθούν σε πολιτικές που ξεκίνησαν πριν από δύο δεκαετίες.
Οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ, της Ιαπωνίας και της Ευρώπης ήταν τόσο μπροστά στην τεχνολογία των παραδοσιακών αυτοκινήτων που θα ήταν αδύνατο οι Κινέζοι να τους ανταγωνιστούν. Η ηλεκτροκίνηση προσέφερε μία ευκαιρία για να γίνουν ανταγωνιστικοί σε αυτόν τον τομέα δίνοντας και ένα πολύ σημαντικό πλεονέκτημα: την καθαρή ενέργεια.
Επίσης σε αντίθεση με τις ΗΠΑ που διαθέτουν σημαντικά αποθέματα ορυκτών καυσίμων, η Κινεζική οικονομία στηρίχθηκε σε εισαγωγές πετρελαίου. Η εξάρτηση αυτή είχε ερμηνευτεί από το Πεκίνο ως μία «γεωπολιτική επισφάλεια».
Έτσι οι κυβέρνηση άρχισε να υιοθετεί πολιτικές φιλικές προς την ηλεκτροκίνηση από το 2009, προσφέροντας στους κατασκευαστές φθηνή δανειοδότηση και επιχορηγήσεις για την έρευνα.
Το στοίχημα ήταν μεγάλο, όμως όπως φαίνεται η Κίνα το κέρδισε, παρά το γεγονός ότι η μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν ήταν καθόλου ομαλή κατά τα τελευταία χρόνια.
Πλέον, όμως, ο Ασιατικός γίγαντας μπορεί να περηφανεύεται ότι διαθέτει σημαντική υποδομή φόρτισης, αλλά και τεχνογνωσία στην κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων και υλικών απαραίτητων για την κατασκευή τους. Ήδη παράγει σημαντικές ποσότητες φθηνών ηλεκτρικών οχημάτων, τα οποία οι άνθρωποι θέλουν να αγοράσουν.