Προσοχή: Αυτές είναι οι επτά πρακτικές εξαπάτησης που σαρώνουν στην Ελλάδα
Επτά είναι οι πρακτικές εξαπάτησης πολιτών που τον τελευταίο χρόνο σαρώνουν στην Ελλάδα, όπως προειδοποιεί πολίτες και καταναλωτές η Αρχή Καταπολέμησης του «βρώμικου χρήματος» με τον επικεφαλής της υπηρεσίας, πρώην αντιεισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Χαράλαμπο Βουρλιώτη να εφιστά την προσοχή, ενόψει και τις εορταστικές περιόδου.
Οι περισσότερες από τις πρακτικές που έχουν καταγραφεί, αφορούν στην εξαπάτηση πολιτών με στόχο το οικονομικό όφελος και ποικίλουν ανάλογα με τη χρονική συγκυρία καθώς οι επιτήδειοι εκμεταλλεύονται συγκεκριμένες ανακοινώσεις της πολιτείας, όπως το Επίδομα Θέρμανσης ή το Market Pass
Σύμφωνα με τα στοιχεία οι πρακτικές είναι οι ακόλουθες:
1.Ο «λογιστής»
Ο δράστης προσποιείται ότι καλεί από λογιστικό γραφείο με το οποίο συνεργάζεται το υποψήφιο θύμα και με πρόσχημα την ενημέρωση και την παροχή βοήθειας για τα διάφορα επιδόματα ή τα οφειλόμενα ποσά που δικαιούται το θύμα. Συνήθως οι πρακτικές αφορούν το market pass, τα επιδόματα θέρμανσης και ηλεκτρικού ρεύματος όπως και τις γεωργικές επιδοτήσεις. Στη συνέχεια ο δράστης πείθει το θύμα για την αποζημίωσή του προκειμένου να προχωρήσει στην υποτιθέμενη διευθέτηση των απαραίτητων ενεργειών για την καταβολή των χρημάτων.
2. Ο «τεχνικός της microsoft»
Ο δράστης προσποιείται τον τεχνικό της εταιρείας Microsoft με πρόσχημα την επίλυση προβλημάτων ασφαλείας του ηλεκτρονικού υπολογιστή του θύματος. Συνήθως τα θύματα δίνουν τη δυνατότητα απομακρυσμένης πρόσβασης με αποτέλεσμα οι δράστες να υποκλέπτουν στοιχεία πρόσβασης σε ηλεκτρονικούς λογαριασμούς μέσω του e-banking
3. «Εκπρόσωπος Δημοσίου Φορέα»
Ο δράστης προσποιείται εκπρόσωπο δημοσίου φορέα (ΕΦΚΑ,ΔΕΔΔΗΕ, υπουργεία) και με πρόφαση την παροχή βοήθειας επί της διαδικασίας οφειλόμενων ποσών του θύματος προχωρά στην αφαίρεση χρηματικών ποσών.
4. «Απατηλές Ηλεκτρονικές Αγγελίες»
Ο δράστης αναρτά απατηλή αγγελία σε ιστοσελίδες αγοραπωλησιών και σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης (είναι δημοφιλείς οι ιστοσελίδες πώλησης αυτοκινήτων) και στη συνέχεια το θύμα πείθεται να μεταφέρει χρήματα προς τον ίδιο προκειμένου να προχωρήσει η διαδικασία πώλησης, χωρίς να υπάρχει καμία εξασφάλιση. Η ίδια πρακτική ακολουθείται όταν ο δράστης εκδηλώσει υποτιθέμενο ενδιαφέρον για κάποια αγορά από το θύμα.
5. «Εκπρόσωπος εταιρίας κρυπτονομισμάτων»
Ο δράστης προσποιείται τον υπάλληλο εταιρείας επενδύσεων κρυπτονομισμάτων και με πρόσχημα την καταβολή της απόδοσης κάποιας υποτιθέμενης επένδυσης στο παρελθόν ή κάποια νέα επένδυση το θύμα πείθεται για τη μεταφορά χρημάτων.
6. «Αποστολή απατηλού υπερσυνδέσμου (Hyperlink)»
Το θύμα λαμβάνει μέσω e-mail, ή κυρίως στο viber μήνυμα με υποτιθέμενη παραβίαση ασφαλείας του τραπεζικού λογαριασμού. Συνήθως το κείμενο έχει έναν απατηλό υπερσύνδεσμο ο οποίος οδηγεί σε ιστοσελίδα που μοιάζει με ιστοσελίδα τράπεζας. Αποτέλεσμα το θύμα να καταχωρεί προσωπικά του τραπεζικά στοιχεία τα οποία περνούν απευθείας στον δράστη.
7. «Πελάτης»
Ο δράστης παρουσιάζεται ως πελάτης νέος ή υπάρχων με πρόσχημα τη διευθέτηση συναλλαγής ή νέα συναλλαγή. Στόχος η απόσπαση χρημάτων κυρίως από εταιρικούς και επαγγελματικούς λογαριασμούς
Η αρχή για το ξέπλυμα «βρώμικου χρήματος» επισημαίνει πως σε όλες τις περιπτώσεις απάτης απαιτείται η «συνεργασία» του θύματος και έχει ως στόχο την απόσπαση χρηματικών ποσών.