Η Apple χρειάζεται επειγόντως μία νέα πολύ καλή ιδέα
Ο αμερικανικός κολοσσός χρειάζεται μία σπουδαία ιδέα, αντίστοιχη του iPhone…
Όταν ο Στηβ Τζομπς επέστρεψε στην Apple τo 1997 μετά από 12 χρόνια εκτός, η εταιρεία βρισκόταν στα πρόθυρα της κατάρρευσης. Ήταν έτοιμη να χρεοκοπήσει και ο Τζομπς ουσιαστικά την έσωσε αλλάζοντας τη δομή της εταιρείας συνολικά και φτιάχνοντας μία επιχείρηση που περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία.
Την επόμενη χρονιά, η στρατηγική του απέδωσε καρπούς. Ο Τζομπς παρουσίασε το iMac. Το 2001 ήρθε το iPod αλλάζοντας τελείως τη μουσική και εκτοξεύοντας το iTunes. Τότε δημιουργήθηκε η βάση για το iPhone που παρουσιάστηκε το 2007, εκτόξευσε την Apple στην στρατόσφαιρα και άλλαξε για πάντα τα τηλέφωνα. Ενώ δημιούργησε και μία τεράστια αγορά, το App Store που έφερε κέρδη δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Μέχρι το 2011 που πέθανε ο Στηβ Τζομπς, η Apple ήταν η πιο πολύτιμη τεχνολογική εταιρεία του πλανήτη. Μετά ανέλαβε ο Τιμ Κουκ.
Ο κουκ είναι άνθρωπος των αριθμών και από τότε που ανέλαβε, η τιμή της μετοχής της Apple έχει εκτοξευθεί και οι επενδυτές είναι πολύ ευχαριστημένοι από τα μερίδια που εισπράττουν.
Πέραν του Apple Watch που είχε ξεκινήσει να φτιάχνεται επί εποχής Τζομπς, ο διευθύνων σύμβουλος της Apple δεν έχει ταράξει τον κόσμο της τεχνολογίας με κανένα προϊόν. Το iPhone είναι αυτό που συνεχίζει να φέρνει δισεκατομμύρια στην εταιρεία, ενώ τα δημιουργικά τμήματα που ενίσχυσε ο Τζομπς έχουν συρρικνωθεί δραματικά.
Είναι, λοιπόν, προφανές, καθώς επιβραδύνονται οι πωλήσεις των iPhone ότι η Apple χρειάζεται να κάνει ξανά την επανάσταση.
Άλλωστε, ο τεχνολογικός τομέας είναι γεμάτος παραδείγματα κολοσσιαίων εταιρειών, όπως η IBM και η AT&Τα, που όταν σταμάτησαν τις καινοτομίες συρρικνώθηκαν και χρειάστηκε να καταφύγουν σε εξαγορές καινοτόμων νεοφυών επιχειρήσεων. Και η Apple δεν είναι η εξαίρεση. Αντίστοιχες προκλήσεις αντιμετωπίζουν αυτή τη στιγμή κολοσσοί της τεχνολογίας, όπως Google και η Meta.
Όμως, όσον αφορά την Apple γίνεται σαφές ότι η στρατηγική του Κουκ να επικεντρωθεί στα βραχυπρόθεσμα κέρδη αντί για τη μακροπρόθεσμη στρατηγική ρίχνει πλέον βαριά σκιά στην Apple.
Το iPhone φέρνει πάνω από το μισό τζίρο της Apple, όμως πλέον οι πωλήσεις δεν αυξάνονται πια και κάποια τρίμηνα καταγράφουν και πτώση. Το 2023, η Apple είδε τον τζίρο της να υποχωρεί και τα τέσσερα τρίμηνα για να ανακάμψουν το πρώτο τρίμηνο του 2024 χάρη στην εορταστική σεζόν.
Και παρότι άλλα προϊόντα της εταιρείας – όπως το TV+, το News+ και το iCloud – αναπτύσσονται, η επιτυχία τους δεν εξαρτάται από το hardware της Apple. Και ήδη το οικοσύστημα της Apple απειλείται από αντιμονοπωλιακές αγωγές που έχουν ξεκινήσει πολλές κυβερνήσεις, μεταξύ τους και η αμερικανική.
Ειδικά, στην Ευρώπη, οι αρχές έχουν επικεντρωθεί στο να σπάσουν το μονοπώλιο του App Store υποχρεώνοντας την εταιρεία να εισάγει και τρίτα «ηλεκτρονικά καταστήματα».
Το τελευταίο διάστημα, η Apple παρουσίασε δύο νέα προϊόντα με μικρή ή καθόλου επιτυχία. Το πρώτο είναι το Vision Pro headset για την εμπειρία της εικονικής πραγματικότητας. Όμως, η εξαιρετικά υψηλή του τιμή σε συνδυασμό με τις επιπτώσεις της ναυτίας αν το φορά κανείς για πολλές ώρες δύσκολα θα βγάλει την Apple από τη δύσκολη θέση στην οποία βρίσκεται.
Ακόμα χειρότερη είναι η κατάσταση με το Apple Car, ένα σχέδιο που γεννήθηκε την προηγούμενη δεκαετία και η ανάπτυξή του κόστισε περισσότερα από 10 δισεκατομμύρια δολάρια. Ωστόσο, το σχέδιο εγκαταλείφθηκε, καθώς η αυτόνομη οδήγηση χωρίς οδηγό στο αυτοκίνητο να ελέγχει δε φαίνεται να προχωρά σε καμία χώρα του κόσμου.
Βέβαια, όλα αυτά δε σημαίνουν ότι η Apple είναι χαμένη. Κάθε άλλο. Η εταιρεία συνεχίζει να βρίσκεται στην κορυφή με τις πολυτιμότερες εισηγμένες στον κόσμο. Συχνά, η κεφαλαιοποίησή της ξεπερνά ακόμα και το αδιανόητο νούμερο των 3 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, ενώ οι επενδυτές είναι πολύ ικανοποιημένοι από την αύξηση των ορίων κέρδους.
Πλέον, όπως όλοι οι τεχνολογικοί κολοσσοί, η Apple επικεντρώνεται στην τεχνητή νοημοσύνη. Οι εργαζόμενοί της έφυγαν από το τμήμα του αυτοκινήτου και έχουν μεταφερθεί στην τεχνητή νοημοσύνη και το πώς θα την ενσωματώσουν στα iPhone.
Όμως, η τεχνητή νοημοσύνη δεν είναι ένα προϊόν που θα οδηγήσει την Apple στην επόμενη δεκαετία. Ο αμερικανικός κολοσσός χρειάζεται μία σπουδαία ιδέα, αντίστοιχη του iPhone…