Η ακρίβεια θηλιά για τους πολίτες - Για 19 μέρες επαρκεί ο μισθός
Αυξημένες οι δαπάνες για διατροφή, λογαριασμούς, θέρμανση, υγεία και μετακινήσεις - Μαχαίρι στην κατανάλωση
Η ακρίβεια αποτελεί το βασικό πρόβλημα των πολιτών αφού οι αυξημένες τιμές στα βασικά είδη σούπερ μάρκετ και κυρίως τα τρόφιμα αλλά και οι υπέρογκες τιμές για τη στέγαση έχουν περιορίσει πολύ τα εισοδήματα βάζοντας φρένο στις όποιες καταναλωτικές δαπάνες.
Αυξήσεις από 20 έως 30% σε βασικά αγαθά βαραίνουν τα νοικοκυριά που σε κάποιες περιπτώσεις αγγίζουν και το εξωφρενικό 86% όπως στο λάδι. Φωτιά έχει μπει και στις τιμές του καφέ που σήμερα αγοράζουμε τα 200 γραμμάρια 8,5 ευρώ ενώ πριν τρία χρόνια κόστιζε 5 ευρώ.
ΙΝΚΑ: Έρχονται νέες αυξήσεις - 6 στους 10 δεν τα βγάζουν πέρα
Ο Παναγιώτης Γεωργιάδης, εκπρόσωπος του ΙΝΚΑ μίλησε στο Mega για την εξέλιξη των τιμών και τους καταναλωτές επισημαίνοντας ότι «αποκλιμάκωση των τιμών δυστυχώς δεν βλέπουμε να υπάρχει».
«Θα δούμε αυξήσεις και σε συγκεκριμένα προϊόντα, όπως είναι οι καφές. Σύμφωνα με μια έρευνα του ΙΟΒΕ για τον μήνα του Απριλίου δηλώνουν οι ερωτηθέντες που συμμετείχαν στην έρευνα ότι 6 στους 10 δεν τα βγάζουν πέρα», τόνισε ο κ. Γεωργιάδης αναφέροντας παράλληλα, ότι σε κάποιους άλλους δείκτες σημειώθηκε μια ελαφριά βελτίωση.
Στην ίδια έρευνα, όπως ανέφερε ο εκπρόσωπος του ΙΝΚΑ, μόλις το 4% δήλωσε ότι θα προβεί μέσα στους επόμενους 12 μήνες στην αγορά ενός αυτοκινήτου, ενώ το 4% δηλώνει ότι θα προχωρήσει στην αγορά ενός σπιτιού.
Υπό πίεση ο καταναλωτής - Για 19 μέρες επαρκεί ο μισθός
Ο Έλληνας καταναλωτής συνεχίζει να βρίσκεται υπό πίεση και αλλάζει ριζικά τις καταναλωτικές και αγοραστικές του συνήθειες. Το διαθέσιμο εισόδημα έχει μειωθεί αισθητά τα τελευταία χρόνια ενώ σύμφωνα με έρευνα του ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ για το 60% των νοικοκυριών ο μισθός δεν επαρκεί για όλον το μήνα. Επαρκεί μεσοσταθμικά για 19 ημέρες.
Αναφορικά με τις καταναλωτικές τάσεις και δαπάνες, η ίδια έρευνα έδειξε ότι κατά την περίοδο του Πάσχα, σχεδόν 1 στα 2 νοικοκυριά (49,6%) περιόρισε τις δαπάνες τους για εξόδους (εστιατόρια, καφέ, σινεμά κλπ). Το 49% ξόδεψε λιγότερα για ταξίδια, το 41,5% περιόρισε τις δαπάνες του για ένδυση-υπόδηση και το 38,9% δαπάνησε λιγότερα για οικιακά είδη-έπιπλα-ηλεκτρικές συσκευές.
Από την άλλη μεριά σημειώθηκε εκτίναξη του ποσοστού των νοικοκυριών που αύξησε τις δαπάνες του για την κάλυψη βασικών αναγκών. Συγκεκριμένα, το 73,6% των νοικοκυριών αύξησε τις δαπάνες του για είδη διατροφής, το 71,5% για λογαριασμούς σπιτιού, το 57,2% για θέρμανση, το 49,4% για μετακινήσεις και το 45,2% για υγεία και φάρμακα.
Σε ό,τι αφορά στις αλλαγές στις πασχαλινές καταναλωτικές και διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων, πανελλαδική έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών έδειξε ότι οι καταναλωτές επέλεξαν να φτιάξουν μόνοι τους γλυκά και άλλα πασχαλινά είδη σε μεγαλύτερα ποσοστά σε σχέση με το παρελθόν. Το ποσοστό που δήλωσε ότι θα φτιάξει γλυκά στο σπίτι άγγιξε το 50% (από 43%) και το βάψιμο αυγών το 79% (από 62%). Όσον αφορά το αρνί και το κατσίκι, 33% δήλωσε ότι προτιμά να σουβλίσει αρνί (έναντι 32% το 2023 και 67% το 2019). Το ψήσιμο στο φούρνο ήταν αυξημένο από 40% σε 46%. Η συγκεκριμένη εξέλιξη σε συνδυασμό με τον μειωμένο αριθμό ατόμων στα οικογενειακά τραπέζια μεταφράζεται σε εκτιμήσεις για αγορές μικρότερες ποσοτήτων, αλλά και την επιλογή διαφορετικών «κοπών» για τα είδη κρέατος από τους καταναλωτές. Το 42% δήλωσε ότι προτιμά να αγοράσει αρνί ή κατσίκι από το κρεοπωλείο, ενώ το 31% από το σούπερ μάρκετ.
Η έρευνα του ΙΕΛΚΑ έδειξε ότι η συνολική δαπάνη για αγορές το Πάσχα παρέμεινε σταθερή με μία τάση μείωσης με βάση τις απαντήσεις των καταναλωτών. Το 40% δήλωσε ότι θα μειώσει τις αγορές του, ενώ το 34% ότι θα τις αυξήσει. Το 26% θεωρεί ότι θα μείνει αμετάβλητη. Μεσοσταθμικά εκτιμάται ότι η δαπάνη για το Πάσχα ανά νοικοκυριό εφέτος αγγίζει τα 190 ευρώ, 120 ευρώ για είδη παντοπωλείου και 70 ευρώ για άλλα είδη, όπως π.χ. δώρα.
Οι καταναλωτές προτίμησαν για εφέτος μικρότερα πασχαλινά οικογενειακά τραπέζια σε σχέση με το παρελθόν, σύμφωνα με την ίδια έρευνα. Ποσοστό 43% των καταναλωτών δήλωσε ότι θα συμμετέχει σε μεγάλα οικογενειακά τραπέζια άνω των 10 ατόμων. Το ποσοστό αυτό είναι αυξημένο σε σχέση με το 40% του 2023, αλλά μειωμένο σε σχέση με το 67% του 2019.