Φοιτητές «γράφουν» τις πτυχιακές τους εργασίες χρησιμοποιώντας πλατφόρμες ΑΙ
Και από τα σκονάκια στους χάρακες και την αντιγραφή από το διπλανό μας, φτάσαμε στην εποχή που οι φοιτητές με μια απλή ηλεκτρονική αναζήτηση και εντολή, στις πλατφόρμες τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ), μπορούν να έχουν στο «πιάτο» εργασίες που κανονικά θα τους έπαιρνε μήνες να ολοκληρώσουν.
Για την ακρίβεια, όπως αποκαλύπτουν οι ίδιοι οι σπουδαστές αποκλειστικά στο Flash.gr, αντιγράφουν ακόμα και πτυχιακές ή μεταπτυχιακές εργασίες!
-Είσαι εξοικειωμένη με το ΑΙ;
Ναι. Μου το έδειξαν το χειμώνα , πέρυσι, και ξεκίνησα να το χρησιμοποιώ σιγά σιγά. Ξεκίνησα με την πτυχιακή μου, για να με βοηθήσει. Άρχισα να κάνω ερωτήσεις κάπως γενικές και να μου απαντάει το σύστημα. Ήθελα να γνωρίσω κάποια πράγματα σχετικά με την εργασία μου. Αν δεν μου άρεσε η απάντηση, έκανα ξανά την ίδια ερώτηση και μου την έβγαζε με έναν άλλο τρόπο την απάντηση. Μου έδινε άλλη απάντηση. Το έκανα αντιγραφή , το έβαζα σε μια σελίδα άλλη του word, την έβλεπα και την έγραφα. Δηλαδή δεν την έκανα αντιγραφή και επικόλληση. Και μπορεί να άλλαζα κάποια λέξη. Δηλαδή το έβλεπα όπως ακριβώς μου το έδωσε (το λογισμικό τεχνητής νοημοσύνης) και το έγραφα.
Το έγραφες λέξη προς λέξη όμως;
Ναι, ναι, ναι!
Η Μαρία -που για ευνόητους λόγους δεν δημοσιοποιούμε τα στοιχεία της- κατάφερε να πάρει πέρυσι το πτυχίο της με μια εργασία που έφτασε περίπου τις 50 σελίδες και η οποία στο μεγαλύτερο μέρος της, ήταν δημιούργημα της τεχνολογίας. Απέσπασε ένα ικανοποιητικό 7αρι στη βαθμολογία και μάλιστα, ήταν αδύνατο να το αντιληφθούν τόσο οι καθηγητές της, όσο και τα συστήματα ελέγχου λογοκλοπής από τα οποία περνάνε οι εργασίες, μας λέει...
-Όταν εσύ παρέδωσες την πτυχιακή δεν φάνηκε η αντιγραφή;
Όχι, δεν φαίνεται. Μου το είχε πει και μια κοπέλα όταν μου το πρότεινε, ότι ένα παιδί το χρησιμοποίησε για το μεταπτυχιακό του και δεν φάνηκε τίποτα κλεμμένο.
Δεν φάνηκε η λογοκλοπή;
Όχι, όχι καθόλου!
Με βάση το 100%, σε τι ποσοστό είναι η πτυχιακή σου από το λογισμικό τεχνητής νοημοσύνης;
Κάπου στο 60% πρέπει να είναι. Είναι αρκετό. Έπρεπε να κάνω κάποιες εργασίες και δεν έκατσα να το κάνω και μου το έδωσε όλο το λογισμικό."
Οι καθηγητές το γνωρίζουν, ότι χρησιμοποιείτε το ΑΙ;
Όχι. Μας λένε να προσέξετε τη λογοκλοπή.
Εννοούν αν γκουγκλάρετε κάτι, μην πάρετε αυτούσιο αυτό που θα βρείτε;
Ακριβώς!
Όχι όμως για το ΑΙ;
Όχι, όχι. Δεν ξέρω καν αν γνωρίζουν γι' αυτό."
Τις ανησυχητικές αυτές πρακτικές, επιβεβαιώνει στο Flash.gr και η Άννα, που διανύει το τέταρτο έτος των σπουδών της... Όπως μας λέει, υπάρχουν πολλά προγράμματα που χρησιμοποιούν οι φοιτητές και παρόλο που προφανώς αντιλαμβάνονται ότι μια πιο σωστή χρήση θα ήταν και πιο εποικοδομητική για τις σπουδές τους, προτιμούν να... βοηθήσουν τον εαυτό τους, αφού τους προσφέρεται αυτή η εύκολη λύση.
«Ισχύει. Και οι φοιτητές το χρησιμοποιούν πολύ και για τις πτυχιακές εργασίες αλλά και για εργασίες σεμιναρίων».
Και τι ακριβώς κάνουν οι φοιτητές;
Πολλοί γράφουν ακριβώς την ερώτηση του θέματος της εργασίας και τους βγάζει ένα έτοιμο κείμενο. Το περισσότερο μέρος το αλλάζουν με κάποιον τρόπο ή με άλλες εφαρμογές ή το αλλάζουν μόνοι τους.
Ποιο πρόγραμμα χρησιμοποιούν; Το ChatGPT;
Ναι, αυτό και μετά υπάρχουν και κάποια άλλα προγράμματα, που παίρνεις το κείμενο που σου γράφει το ChatGPT και σου αλλάζει τα λόγια από μόνο του.
Υπάρχει περίπτωση να δώσουν και το ακριβές κείμενο του ΑΙ;
Ακριβώς δεν ξέρω αν το στέλνουν, γιατί περνάνε από συστήματα λογοκλοπής οι εργασίες οπότε για να μην το πιάσει το σύστημα, πιστεύω ότι το αλλάζουν με συνώνυμες λέξεις.
Και κάπως έτσι, στόμα με στόμα, διαδίδονται τα νέα ήθη και έθιμα που φέρνουν στα Ελληνικά Πανεπιστήμια, τα λογισμικά τεχνητής νοημοσύνης (ΤΝ). Μια πραγματικότητα που προβληματίζει εντός και εκτός συνόρων, τους καθηγητές των σπουδαστών. Ήδη στην Αμερική έχει χυθεί πολύ "ηλεκτρονικό" μελάνι για το τι μέλλει γενέσθαι, αφού έχουν ήδη καταγραφεί πολλές περιπτώσεις αντιγραφής.
Ο κύριος Γρηγόρης Μηλόπουλος, ερευνητής εφαρμογής νέων τεχνολογιών στη σχολική εκπαίδευση, στο Τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης μεγάλου ιδιωτικού εκπαιδευτηρίου, τονίζει τους κινδύνους που κρύβει αυτή η διαδικασία...
«Οι μαθητές μπορούν να χρησιμοποιούν λογισμικά ΤΝ για να αναζητήσουν και να αντιγράψουν κείμενα από το Διαδίκτυο ή άλλες πηγές, παρουσιάζοντάς τα ως δικές τους εργασίες. Άλλοι μπορεί να χρησιμοποιούν εφαρμογές ΤΝ για να εξετάσουν απαντήσεις σε τεστ ή ερωτήσεις και να τις χρησιμοποιήσουν αντί να σκεφτούν και να απαντήσουν ιδίως. Αυτές οι πρακτικές αντιβαίνουν στους κανόνες και επηρεάζουν αρνητικά την διαδικασία εκπαίδευσης.
»Η επανάληψη των αντιγραφών και της απάτης μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια της αυθεντικότητας της μάθησης και της ανάπτυξης δεξιοτήτων. Η ίδια ανησυχία υπήρχε και με την απλή μηχανή αναζήτησης της Google ακόμα και με τη Wikipedia. Παλιότερα αυτό γινόταν με τις έντυπες εγκυκλοπαίδειες. Η διαφορά είναι ότι η "πηγή" ήταν γνωστή και στον δάσκαλο ή τον καθηγητή και μπορούσε πολύ εύκολα να καταλάβει την λογοκλοπή».
Υπάρχει τρόπος να "φρενάρουν" τις αντιγραφές!
Τι είναι αυτό λοιπόν, που μπορεί να γίνει για να αντιμετωπιστεί αυτή η κατάσταση; Το πιο σημαντικό, μας λέει ο κύριος Μηλόπουλος, είναι η ανάγκη εκπαίδευσης των καθηγητών στα διαθέσιμα εργαλεία ΤΝ....
«Είναι άμεση ανάγκη οι σύγχρονοι δάσκαλοι και καθηγητές να εκπαιδευτούν στα διαθέσιμα εργαλεία ΤΝ, να τα χρησιμοποιήσουν οι ίδιοι και να αποκτήσουν σταδιακά την δυνατότητα να αναγνωρίζουν πότε ένας μαθητής ή φοιτητής τα έχει χρησιμοποιήσει».
Η ανίχνευση της χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης από τους καθηγητές μπορεί να είναι δυνατή, αλλά εξαρτάται από το πώς αυτή χρησιμοποιείται και ποια είναι η πολιτική του σχολείου ή του εκπαιδευτικού ιδρύματος. Ορισμένοι τρόποι ανίχνευσης περιλαμβάνουν:
- Προσεκτική Αναθεώρηση: Οι καθηγητές μπορούν να ανιχνεύσουν την χρήση της ΤΝ εάν παρατηρήσουν ύποπτες απαντήσεις ή εργασίες που δεν αντιστοιχούν στην ικανότητα του μαθητή. Αν οι απαντήσεις φαίνονται υπερβολικά επαγγελματικές ή ακατάλληλες για την ηλικία ή το επίπεδο του μαθητή, αυτό μπορεί να είναι ένα σημάδι.
- Συνεχής Επικοινωνία: Οι καθηγητές που διατηρούν στενή επικοινωνία με τους μαθητές τους μπορούν να παρατηρήσουν αλλαγές στη συμπεριφορά τους ή τον τρόπο που αντιμετωπίζουν τις εργασίες τους. Οι αιφνίδιες βελτιώσεις στην απόδοση μπορεί να είναι ένα σήμα.
- Χρήση Ειδικών Εργαλείων: Ορισμένα εκπαιδευτικά συστήματα και πλατφόρμες παρέχουν εργαλεία για την ανίχνευση της αντιγραφής. Αυτά τα εργαλεία μπορούν να εντοπίσουν ανακριβείς αντιγραφές από διαδικτυακές πηγές ή άλλες πηγές.
Προς το παρόν πάντως, υπάρχουν καθηγητές που με τον τρόπο διδασκαλίας τους, "απομακρύνουν" τους φοιτητές από το διαδίκτυο και την προσπάθεια λογοκλοπής. Στην περίπτωση της Άννας για παράδειγμα, ο καθηγητής της έχει φροντίσει να προμηθεύσει τους φοιτητές του, με μια σημαντική βιβλιογραφία, για την ολοκλήρωση της πτυχιακής τους εργασίας.
«Για τη δική μου πτυχιακή δεν είναι τόσο σημαντικό (το ΑΙ), γιατί για το μεγαλύτερο μέρος έχω ήδη τη βιβλιογραφία που είναι από βιβλία μη δανειζόμενα του Πανεπιστημίου μου, από τη Βιβλιοθήκη. Οπότε το μεγαλύτερο μέρος της πτυχιακής μου είναι από εκεί.
Άρα έχει βρει τρόπο ο καθηγητής να σας απομακρύνει από το ΑΙ;
Μπορεί. Ο συγκεκριμένος μας έχει πει ότι δεν θέλει καθόλου πληροφορίες από το ίντερνετ και θέλει όλη η πτυχιακή να βασίζεται επάνω στη βιβλιογραφία που μας έχει δώσει».