Τεχνητή νοημοσύνη: Οι έτοιμες εργασίες των φοιτητών, τα λάθη και οι αστοχίες
Όσο απλή είναι η «παραγγελία» και η παράδοση των εργασιών των φοιτητών από τα λογισμικά της τεχνητής νοημοσύνης (ΤΝ), αλλά τόσο εύκολο είναι να γίνουν και σημαντικά λάθη που αν δεν τα παρατηρήσει, μελετήσει και τελικά διορθώσει ο σπουδαστής, σίγουρα θα τον «προδώσουν» στους καθηγητές του!
Η έρευνα του Flash.gr για τα ΑΙ συνεχίζεται κι απ' ότι φαίνεται, υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης. Σε Πανεπιστήμια του εξωτερικού -αφού το φαινόμενο της αντιγραφής δεν είναι μόνο εσωτερικό πρόβλημα- έχουν ήδη εντοπίσει αστοχίες. Για παράδειγμα μπορεί να επαναλαμβάνονται συχνά οι ίδιες προτάσεις ή ακόμα και η ερώτηση του θέματος.
Υπάρχει περίπτωση τα λογισμικά να παραπέμπουν σε βιβλιογραφία και πηγές, οι οποίες δεν υφίστανται, αλλά και να χρησιμοποιούν «γλώσσα» χαμηλότερου επιπέδου, από αυτήν που θα έπρεπε να χειρίζεται ένας φοιτητής. Κάτι τέτοιο συνέβη και στην περίπτωση της Μαρίας, που αντέγραψε κατά 60%, την εργασία που της ετοίμασε η ΤΝ για την πτυχιακή της, παίρνοντας τελικά ένα καλό 7αρι!
«Ναι, είδα αστοχίες. Κάποια πράγματα που έλεγε δεν ίσχυαν. Μπορεί να μου άλλαζε και όνομα... Είδα κάποιες αστοχίες».
- Άρα έπρεπε να μπεις στη διαδικασία να τα διορθώσεις αυτά;
Ναι και έπρεπε να κάνω πιο συγκεκριμένες ερωτήσεις, με στοιχεία πιο συγκεκριμένα.
- Για να μπορέσει να καταλάβει το σύστημα σε τι αναφέρεσαι;
Ακριβώς.
- Τα λάθη που έκανε τα εντόπισες; Τα διόρθωσες;
Ναι, τα εντόπισα, τα διόρθωσα, αλλά ναι, έκανε τέτοια λάθη είναι η αλήθεια. Ας πούμε για γιατρούς που είχα γράψει ονόματα, μου έκανε κάποια μικρά λάθη. Π.χ. με τι ασχολείται ο κάθε ψυχολόγος. Μου τα είχε μπερδέψει θυμάμαι.
- Το αποτέλεσμα της εργασίας, ήταν Πανεπιστημιακού επιπέδου;
Δεν το εξηγούσε ως κείμενο. Το πήγαινε με προτάσεις, ώστε να βάλω κι εγώ δικές μου λέξεις για να το ανεβάσω. Γιατί πράγματι, δεν τα βγάζει όπως θα έπρεπε. Χρησιμοποιεί χαμηλού επιπέδου λεξιλόγιο."
Με άλλα λόγια, προφανώς και η τεχνητή νοημοσύνη δεν αποτελεί πανάκεια, ωστόσο είναι ένα πολύ καλό εργαλείο, όταν κανείς το χρησιμοποιήσει σωστά.
Πώς η τεχνητή νοημοσύνη, μπορεί να γίνει ένας εξαιρετικός "σύμμαχος" στην εκπαίδευση
Ο σκοπός δεν είναι να δαιμονοποιήσουμε το μέσο και να ρίξουμε στην πυρά την τεχνητή νοημοσύνη. Μπορούμε να φανταστούμε τις αντιδράσεις του κόσμου όταν θα άκουσε για πρώτη φορά μια φωνή να μεταδίδεται από το ραδιόφωνο. Ή για το "κουτί" που μετέφερε μαγικές εικόνες στο σαλόνι του σπιτιού μας.
Πολύ περισσότερο δε από την τηλεόραση, μπορούμε να σκεφτούμε τις ανησυχίες για τις μηχανές αναζήτησης που μας συστήθηκαν για πρώτη φορά το 1990, με τον "Archie" και οι οποίες μπορούσαν να εντοπίσουν τα πάντα, σε κλάσματα του δευτερολέπτου, σαν το "μάτι του Μεγάλου Αδελφού". Ο σκοπός είναι να βρούμε την πιο σωστή χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, που να μπορεί να προσφέρει τα μέγιστα και να πάει ένα βήμα παραπέρα, την εκπαίδευση. Με ποιους τρόπους;
Ο κύριος Μηλόπουλος, αναφέρει...
- Εξατομικευμένη Μάθηση: Η ΤΝ μπορεί να αναλύσει τις ανάγκες και τις επιδόσεις των μαθητών και να προσαρμόσει το μάθημα στο επίπεδό τους, προσφέροντας εξατομικευμένη εκπαίδευση. Αυτό σημαίνει ότι οι μαθητές μπορούν να μαθαίνουν σε δικό τους ρυθμό και στο επίπεδο που τους ταιριάζει καλύτερα.
- Αυτόματη Αξιολόγηση: Οι αλγόριθμοι ΤΝ μπορούν να αξιολογήσουν τις απαντήσεις των μαθητών σε τεστ και εργασίες, παρέχοντας γρήγορη ανατροφοδότηση.
- Βελτιωμένη Παρακολούθηση και Αξιολόγηση: Η ΤΝ μπορεί να παρακολουθεί την πρόοδο των μαθητών σε πραγματικό χρόνο και να παρέχει ανατροφοδότηση για τη βελτίωση. Αυτό βοηθά τους μαθητές να αναγνωρίσουν τα κενά τους και να εργαστούν για να τα καλύψουν.
- Υποστήριξη Μαθητών με Ειδικές Ανάγκες: Μπορεί να παράσχει εξατομικευμένη υποστήριξη σε μαθητές με προβλήματα στην κίνηση, την ακοή, την όραση, προσαρμόζοντας τα σχέδια μαθημάτων στις ιδιαίτερες ανάγκες τους.
- Διαχείριση Τάξης: Δύναται να βοηθήσει τους εκπαιδευτές στη διαχείριση τάξης και τον σχεδιασμό μαθησιακών δραστηριοτήτων και σχεδίων μαθημάτων
- Συνεργατική Μάθηση: Η ΤΝ μπορεί να διευκολύνει τη συνεργασία μεταξύ μαθητών με εργαλεία όπως οι εικονικοί πράκτορες.
- Εξοικονόμηση Χρόνου: Για τους εκπαιδευτές, μπορεί να ελαχιστοποιήσει τον χρόνο που αφιερώνεται σε μονότονες εργασίες, όπως η βαθμολόγηση και η παρακολούθηση προόδου, επιτρέποντάς τους να επικεντρωθούν σε πιο δημιουργικές και αξιόλογες δραστηριότητες
- Δημιουργία καινοτόμων σχεδίων μαθημάτων: Μπορεί επίσης, να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να δημιουργήσουν καινοτόμα σχέδια μαθημάτων που θα προκαλούν το πραγματικό ενδιαφέρον των μαθητών.
Εν τέλει, η σωστή χρήση της τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να ενισχύσει την ποιότητα της εκπαίδευσης και να καταστήσει την εκπαιδευτική διαδικασία πιο αποτελεσματική και προσβάσιμη για όλους τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς. Όλα αυτά τα λογισμικά, μπορεί να αποτελέσουν έναν εξαιρετικό σύμμαχο, εφόσον χρησιμοποιηθούν σωστά και με συνετό τρόπο.
Σε ποιους τομείς της ζωής μας αποτελεί χρήσιμο «εργαλείο»
Η τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ) έχει ευρεία εφαρμογή σε πολλούς άλλους τομείς της ζωής μας και μπορεί να βοηθήσει στην αυτοματοποίηση και βελτίωση πολλών διαφορετικών διαδικασιών. Ο κύριος Βασίλης Εφόπουλος, πληροφορικός, μας κάνει μια σύντομη "ξενάγηση"...
Ορισμένοι από τους κύριους τομείς όπου μπορεί να εφαρμοστεί η Τεχνητή Νοημοσύνη περιλαμβάνουν,
- Υγεία: Η Τεχνητή Νοημοσύνη χρησιμοποιείται για τη διάγνωση και πρόβλεψη ασθενειών, την ανάλυση εικόνων ιατρικών εξετάσεων, την ανάπτυξη φαρμάκων και τη βελτίωση της διαχείρισης υγείας.
- Αυτοκινητοβιομηχανία: Η ΑΙ χρησιμοποιείται για την ανάπτυξη αυτόνομων οχημάτων και για τη βελτίωση της ασφάλειας και της επιδόσεως στον τομέα των μεταφορών.
- Τεχνολογία: Η ΑΙ είναι ουσιώδης στην ανάπτυξη λογισμικού, όπως αυτόματη μετάφραση, αναγνώριση φωνής και εικόνας, αυτόματη συνομιλία και προσωπικές βοηθούς.
- Οικονομία: Χρησιμοποιείται για την πρόβλεψη των τιμών, τον αυτόματο εμπορικό χρηματικό έλεγχο και την ανάλυση των χρηματοοικονομικών αγορών.
- Εκπαίδευση: Αποτελούν χρήσιμο εργαλείο για την ατομικοποίηση της εκπαίδευσης, τη διάγνωση των αναγκών των μαθητών και την προσωπική εκπαίδευση.
- Περιβάλλον: Μπορεί να βοηθήσει στην παρακολούθηση και διαχείριση των φυσικών πόρων, την πρόβλεψη φυσικών καταστροφών και την αειφόρο ανάπτυξη.
- Κατασκευές: Η ΑΙ μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τον έλεγχο της ποιότητας και την αναγνώριση ελαττωμάτων σε κατασκευές.
- Ψυχαγωγία: Ήδη χρησιμοποιείται σε βιντεοπαιχνίδια, στην προτεινόμενη προβολή περιεχομένου, και τη δημιουργία ψηφιακών ταινιών και μουσικής.
Αυτοί είναι μόνο μερικοί από τους τομείς, όπου η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να είναι χρήσιμη, ενώ οι εφαρμογές της συνεχώς εξελίσσονται και διευρύνονται.