Σουέζ: Οι Χούθι συνεχίζουν τις επιθέσεις - Ανησυχία για «τσουνάμι» ανατιμήσεων
Την συνέχιση των πυραυλικών επιθέσεων ανακοίνωσαν οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης, οι οποίοι υποστηρίζονται από το Ιράν, εναντίον των εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα , παρά την ανακοίνωση από τις ΗΠΑ μιας νέας συμμαχίας για την προστασία της ναυσιπλοΐας.
«Ακόμα κι αν η Αμερική καταφέρει να κινητοποιήσει τον κόσμο ολόκληρο, οι στρατιωτικές επιχειρήσεις μας δεν θα σταματήσουν (...) όποιες κι αν είναι οι θυσίες που αυτό θα μας κοστίσει», διαβεβαίωσε μέσω της πλατφόρμας X ένας αξιωματούχος των ανταρτών, ο Μοχάμεντ Αλ-Μπουχάιτι.
Ο ίδιος πρόσθεσε πως αυτές οι επιθέσεις θα σταματήσουν μόνο «αν το Ισραήλ σταματήσει τα εγκλήματά του και τρόφιμα, φάρμακα και καύσιμα φθάσουν στον πολιορκημένο πληθυσμό» της Λωρίδας της Γάζας.
Ο Μπουχάιτι αντέδρασε με τις δηλώσεις αυτές στην ανακοίνωση, χθες, Δευτέρα, από τον αμερικανό υπουργό Άμυνας Λόιντ Όστιν της δημιουργίας ενός συνασπισμού δέκα χωρών για να βάλουν τέλος στις επιθέσεις με πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη των Χούθι εναντίον των πλοίων που διαπλέουν την Ερυθρά Θάλασσα.
«Η πρόσφατη κλιμάκωση των ανεύθυνων επιθέσεων των Χούθι από την Υεμένη απειλεί την ελευθερία εμπορίου, θέτει σε κίνδυνο τη ζωή αθώων ναυτικών και αντιβαίνει στο διεθνές δίκαιο», δήλωσε χθες ο επικεφαλής του Πενταγώνου.
«Γι' αυτό ανακοινώνω σήμερα την έναρξη της επιχείρησης Prosperity Guardian (Φύλακας Ευημερίας)», πρόσθεσε. Αυτή η συμμαχία περιλαμβάνει τις Ηνωμένες Πολιτείες, το Ηνωμένο Βασίλειο, το Μπαχρέιν, τον Καναδά, τη Γαλλία, την Ιταλία, την Ολλανδία, τη Νορβηγία, τις Σεϋχέλλες και την Ισπανία, διευκρίνισε ο Όστιν.
Οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης έχουν εξαπολύσει σειρά επιθέσεων με μη επανδρωμένα αεροσκάφη και πυραύλους εναντίον πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα ως απάντηση στους ισραηλινούς βομβαρδισμούς της Λωρίδας της Γάζας.
Χθες, Δευτέρα, ανέλαβαν την ευθύνη για την επίθεση σε δύο πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, μεταξύ των οποίων το νορβηγικό M/T Swan Atlantic.
Ανησυχία για παγκόσμιο «τσουνάμι» ανατιμήσεων
Οι αυξανόμενες εντάσεις και οι επιθέσεις σε μεγάλα εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, έχουν εντείνει τον φόβο των αγορών για αυξήσεις τιμών.
Τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και το αυξανόμενο κόστος ενδεχομένως να δυσκολέψουν τη μάχη που δίνουν κυβερνήσεις και κεντρικές τράπεζες παγκοσμίως για να αντιμετωπίσουν την μάστιγα του πληθωρισμού.
Oι πρώτες συνέπειες
Περίπου το 30% του παγκόσμιου εμπορίου διέρχεται από τη διώρυγα του Σουέζ -που συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο-
Η αποστολή πλοίων μεταξύ Ασίας και Ευρώπης γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας της Νότιας Αφρικής αντί για το Σουέζ θα επιμηκύνει τους χρόνους ταξιδιού έως και κατά δύο εβδομάδες, σύμφωνα με τους αναλυτές της Citigroup. Εάν όλες οι μεταφορές που κατευθύνονται προς το Σουέζ αναδρομολογούνταν, θα υπήρχε περίπου 6% μείωση της προσφοράς εμπορευματοκιβωτίων σε ετήσια βάση.
Η BP ανέφερε σε ανακοίνωσή της την Δεθτέρα ότι θα σταματήσει τα δρομολόγια από την Διώρυγα του Σουέζ επ' αόριστον και ότι θα επανεξετάζει συνεχώς την κατάσταση. Κάτι ανάλογο ανέφερε και η νορβηγική Equinor η όποια θα αλλάξει τα δρομολόγια των πλοίων της, στέλνοντας τα από την θαλάσσια περιοχή γύρω από την Νότια Αφρική.
Τα πρώτα αποτελέσματα φάνηκαν στις τιμές του φυσικού αερίου και του πετρελαίου από την Δευτέρα. Το φυσικό αέριο «έτρεξε» ένα ράλι 7%, ενώ το αργό μπρεντ έχει «σκαρφαλώσει» πάνω από τα 78 δολάρια το βαρέλι.
Eπιπλέον, πέραν των εκτιμώμενων καθυστέρησεων στην εφοδιαστική αλυσίδα από την αλλαγή των δρομολογίων, παρουσιάζεται και μια έντονα αυξητική τάση στις τιμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Μια ματιά στην ιστοσέλιδα https://www.freightos.com δείχνει ότι για ένα κοντέινερ 40 ποδιών που βάση δρομολογίου διέρχεται την Διώρυγα του Σουέζ, η τιμή έχει εκτοξευτεί στα 2.617 δολάρια από 2.414 δύο ημέρες πριν.
Επιπρόσθετα, έχει αυξηθεί κατά 10 φορές και το κόστος ασφάλισης των πλοίων που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα, προσθέτοντας έναν ακόμη λόγο στην ανησυχία για αυξήσεις τιμών παγκοσμίως.
Το ενδιαφέρον των αγορών τώρα, μετατοπίζεται στο πόσο θα διαρκέσει η ένταση, καθώς η αύξηση του κόστους και στα δρομολόγια αλλά και στα εμπορευματοκιβώτια ενδεχομένως να επηρεάσει περαιτέρω τις τιμές πολλών αγαθών παγκοσμίως.
Η αμερικανική πρωτοβουλία
Πολλές χώρες συμφώνησαν να πραγματοποιούν από κοινού περιπολίες στη νότια Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν για να προσπαθήσουν να προστατεύσουν την εμπορική ναυτιλία από επιθέσεις των ανταρτών Χούτι της Υεμένης, οι οποίοι υποστηρίζουν, όπως λένε, τους Παλαιστίνιους που πολιορκούνται από το Ισραήλ στη Λωρίδα της Γάζας.
Ο Αμερικανός υπουργός Άμυνας Λόιντ Όστιν, κατά την επίσκεψή του στο Μπαχρέιν, προσδιόρισε αρκετές χώρες που συμμετέχουν σε μια διεθνή δύναμη δράσης. Δεν ήταν σαφές αν οι χώρες αυτές είναι πρόθυμες να κάνουν ό,τι έκαναν τα πολεμικά πλοία των ΗΠΑ τις τελευταίες ημέρες - να καταρρίψουν πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη των Χούτι και να σπεύσουν σε βοήθεια εμπορικών πλοίων που δέχονται επιθέσεις.
«Πρόκειται για μια διεθνή πρόκληση που απαιτεί συλλογική δράση. Γι' αυτό σήμερα ανακοινώνω τη δημιουργία της Επιχείρησης Prosperity Guardian, μιας σημαντικής νέας πολυεθνικής πρωτοβουλίας για την ασφάλεια», ανέφερε ο Όστιν σε δήλωσή του την Τρίτη.
Τα συμμετέχοντα έθνη υπό την ηγεσία των Ηνωμένων Πολιτειών, περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων το Μπαχρέιν, τη Βρετανία, τον Καναδά, τη Γαλλία, την Ιταλία, τις Κάτω Χώρες, τη Νορβηγία, τις Σεϋχέλλες και την Ισπανία.
Ο Mohammed al-Bukhaiti, μέλος του πολιτικού γραφείου των Χούθι, δήλωσε στο Al Jazeera τη Δευτέρα ότι η ομάδα του θα είναι σε θέση να αντιμετωπίσει οποιονδήποτε συνασπισμό υπό την ηγεσία των ΗΠΑ που θα μπορούσε να αναπτυχθεί στην Ερυθρά Θάλασσα.
Ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Άντονι Μπλίνκεν, σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχε τη Δευτέρα με τον υπουργό Εξωτερικών της Σαουδικής Αραβίας πρίγκιπα Φαϊζάλ μπιν Φαρχάν, καταδίκασε τις επιθέσεις των Χούτι σε εμπορικά πλοία, όπως αναφέρει το Bloomberg.