Συναγερμός στην Αθήνα: Επείγον σήμα στα ελληνικά πλοία για την Ερυθρά Θάλασσα
Σε κατάσταση συναγερμού έχουν τεθεί οι αρμόδιες υπηρεσίες ανά τον κόσμο μετά τις επιθέσεις των Χούτι στην Ερυθρά Θάλασσα , μεταξύ των οποίων και οι ελληνικές, με αποτέλεσμα να εκδοθεί επείγον σήμα στα ελληνικά πλοία.
Ειδικότερα, η Διεύθυνση Ποντοπόρου Ναυτιλίας του Λιμενικού Σώματος εξέδωσε επείγον σήμα τόσο στα ελληνικά πλοία όσο και στα πλοία ελληνικών συμφερόντων που κινούνται στη νότια Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν, και τα προειδοποίησε να αποφεύγουν τα ύδατα της Υεμένης.
Το επείγον σήμα, όπως αναφέρουν οι τελευταίες πληροφορίες, εκδόθηκε το περασμένο Σάββατο (16/12) και κοινοποιήθηκε, μεταξύ άλλων, στα υπουργεία Εξωτερικών και Άμυνας. Συστήνει στα πλοία να πραγματοποιούν κατά το δυνατό, νυκτερινό διάπλου της νότιας Ερυθράς Θάλασσας και του στενού Μπαμπ ελ Μαντέμπ
Το επείγον σήμα της αρμόδιας υπηρεσίας του Λιμενικού εκδόθηκε τη στιγμή, που στην Ερυθρά Θάλασσα επικρατεί αναβρασμός λόγω των απειλών των Χούτι για συνέχιση των πυραυλικών επιθέσεων σε εμπορικά πλοία.
Αξίζει να σημειωθεί πως οι Χούτι είναι αντάρτες που δραστηριοποιούνται στη νότια Υεμένη και στηρίζονται από το Ιράν. Υψηλόβαθμο στέλεχος των ανταρτών δήλωσε σήμερα ότι «οποιαδήποτε χώρα ενεργήσει εναντίον τους θα δει τα πλοία της να στοχοθετούνται στην Ερυθρά Θάλασσα», την επομένη της συγκρότησης από την Ουάσινγκτον πολυεθνικής δύναμης προστασίας της ναυσιπλοΐας.
«Κάθε χώρα που δρα εναντίον μας θα δει τα πλοία της να στοχοθετούνται στη θάλασσα» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Μοχάμεντ Άλι αλ-Χούθι, σε συνέντευξη που παραχώρησε στον ιστότοπο αλ-'Αλαμ, το αραβόφωνο δίκτυο της επίσημης τηλεόρασης στο Ιράν.
Στυλιανίδης: Μείζον πρόβλημα οι επιθέσεις σε εμπορικά πλοία για τη διεθνή οικονομία
Την εκτίμηση ότι η κατάσταση στη θαλάσσια περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας θα ελεγχθεί λόγω των αποφασιστικών πρωτοβουλιών που λαμβάνονται από τη διεθνή κοινότητα, επισήμανε σήμερα Τρίτη (19/12) ο υπουργός Ναυτιλίας, Χρήστος Στυλιανίδης.
Σε συνάντησή του με δημοσιογράφους και σχολιάζοντας τις κλιμακούμενες επιθέσεις των ανταρτών Χούτι της Υεμένης σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, είπε ότι πρόκειται για ένα μείζον ζήτημα, προσθέτοντας ότι η Ελλάδα είναι έτοιμη να συμμετάσχει σε οποιαδήποτε διεθνή πρωτοβουλία για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.
Αναφερόμενος στην απόφαση των μεγαλύτερων ναυτιλιακών εταιρειών να επαναδρομολογήσουν κάποια πλοία γύρω από τη νότια Αφρική αναστέλλοντας προσωρινά για λόγους ασφαλείας τις διελεύσεις των πλοίων από το σημείο, εκτίμησε ότι κάτι τέτοιο θα ανεβάσει σημαντικά το λειτουργικό κόστος των πλοίων με αύξηση της τιμής των προϊόντων προς τον τελικό καταναλωτή, ανατρέποντας την έως τώρα συζήτηση και τα δεδομένα για το πώς θα τιθασεύσουμε τον παγκόσμιο πληθωρισμό.
Για την απόφαση της αμερικανικής πλευράς να ανακοινώσει τη Δευτέρα τον σχηματισμό στην Ερυθρά Θάλασσα μια συμμαχίας 10 χωρών για την αντιμετώπιση των επανειλημμένων επιθέσεων των σιιτών ανταρτών σε εμπορικά πλοία, είπε ότι το υπουργείο Ναυτιλίας έχει ήδη επαφές για το θέμα αυτό με αξιωματούχους της ΕΕ και των ΗΠΑ.
Ανακοίνωσε ότι η χώρα μας δεν είναι στην πρώτη φάση, αλλά είναι έτοιμη στο να συμμετάσχει σε μια διεθνή πρωτοβουλία, καθώς η Ελλάδα είναι πρωταγωνίστρια χώρα στη ναυτιλία.
Ανησυχία για παγκόσμιο «τσουνάμι» ανατιμήσεων
Την ίδια ώρα, οι αυξανόμενες εντάσεις και οι επιθέσεις σε μεγάλα εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, έχουν εντείνει τον φόβο των αγορών για αυξήσεις τιμών.
Τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και το αυξανόμενο κόστος ενδεχομένως να δυσκολέψουν τη μάχη που δίνουν κυβερνήσεις και κεντρικές τράπεζες παγκοσμίως για να αντιμετωπίσουν τη μάστιγα του πληθωρισμού.
Περίπου το 30% του παγκόσμιου εμπορίου διέρχεται από τη διώρυγα του Σουέζ, που συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο.
Η αποστολή πλοίων μεταξύ Ασίας και Ευρώπης γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας της Νότιας Αφρικής αντί για το Σουέζ θα επιμηκύνει τους χρόνους ταξιδιού έως και κατά δύο εβδομάδες, σύμφωνα με τους αναλυτές της Citigroup. Εάν όλες οι μεταφορές που κατευθύνονται προς το Σουέζ αναδρομολογούνταν, θα υπήρχε περίπου 6% μείωση της προσφοράς εμπορευματοκιβωτίων σε ετήσια βάση.
Η BP ανέφερε σε ανακοίνωσή της τη Δευτέρα ότι θα σταματήσει τα δρομολόγια από τη Διώρυγα του Σουέζ επ' αόριστον και ότι θα επανεξετάζει συνεχώς την κατάσταση. Κάτι ανάλογο ανέφερε και η νορβηγική Equinor η όποια θα αλλάξει τα δρομολόγια των πλοίων της, στέλνοντας τα από τη θαλάσσια περιοχή γύρω από τη Νότια Αφρική.
Τα πρώτα αποτελέσματα φάνηκαν στις τιμές του φυσικού αερίου και του πετρελαίου από τη Δευτέρα. Το φυσικό αέριο «έτρεξε» ένα ράλι 7%, ενώ το αργό μπρεντ έχει «σκαρφαλώσει» πάνω από τα 78 δολάρια το βαρέλι.
Επιπλέον, πέραν των εκτιμώμενων καθυστερήσεων στην εφοδιαστική αλυσίδα από την αλλαγή των δρομολογίων, παρουσιάζεται και μια έντονα αυξητική τάση στις τιμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Μια ματιά στην ιστοσελίδα freightos.com δείχνει ότι για ένα κοντέινερ 40 ποδιών που βάση δρομολογίου διέρχεται την Διώρυγα του Σουέζ, η τιμή έχει εκτοξευτεί στα 2.617 δολάρια από 2.414 δύο ημέρες πριν.
Επιπρόσθετα, έχει αυξηθεί κατά 10 φορές και το κόστος ασφάλισης των πλοίων που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα, προσθέτοντας έναν ακόμη λόγο στην ανησυχία για αυξήσεις τιμών παγκοσμίως.
Το ενδιαφέρον των αγορών τώρα, μετατοπίζεται στο πόσο θα διαρκέσει η ένταση, καθώς η αύξηση του κόστους και στα δρομολόγια αλλά και στα εμπορευματοκιβώτια ενδεχομένως να επηρεάσει περαιτέρω τις τιμές πολλών αγαθών παγκοσμίως.