Διχάζει η υποχρεωτική Ελληνική μουσική: Δικαστικά προσφεύγουν οι ξενοδόχοι...
Από τον κορυφαίο Μίκη Θεοδωράκη, που είχε πει κάποτε πως αν δεν είχε βιώσει αυτά που βίωσε, τότε δεν θα είχε γράψει αυτή την μουσική, που μας «χάρισε», μέχρι τον ξεχωριστό Διονύση Σαββόπουλο, τον αγαπημένο «Νιόνιο», που έχει δηλώσει ότι το αυτί είναι το μοναδικό γυμνασμένο σημείο του σώματός του…
Και από τον εξαιρετικό ζωγράφο, Γιάννη Τσαρούχη που είχε εξυμνήσει την ελληνική μουσική λέγοντας πως το ρεμπέτικο τραγούδι είναι η ατόφια ελληνική ψυχή, μέχρι τον ποιητή μας Ντίνο Χριστιανόπουλο, που είχε σχολιάσει τον ίδιο… ρυθμό, λέγοντας πως ο Χατζιδάκις «ελαφροποίησε το ρεμπέτικο και ρεμπετοποίησε το ελαφρύ», ένα είναι το σίγουρο: Για την ελληνική μουσική έχει χυθεί πολύ μελάνη. Όχι μόνο για τους στίχους και τη μελωδία των δημιουργών, αλλά και για την έμπνευση και τα συναισθήματα που «γεννούν» στους ακροατές τα έργα τους.
45% λοιπόν…Αυτό είναι το ποσοστό που προτείνει σε αρκετά άρθρα του σχεδίου νόμου που έχει θέσει σε διαβούλευση το Υπουργείο Πολιτισμού με τίτλο «Μέτρα για τη διαφύλαξη και την ανάδειξη της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, την προστασία και ενίσχυση του ελληνόφωνου τραγουδιού και της ορχηστρικής μουσικής απόδοσης του ελληνόφωνου τραγουδιού και την προστασία και διάχυση της ελληνικής γλώσσας, στο πλαίσιο της διαφύλαξης και ανάδειξης της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς».
45% μετάδοση ελληνικής μουσικής, επί του συνόλου της μουσικής που ψυχαγωγεί το κοινό, σε κοινόχρηστους χώρους ξενοδοχείων, εμπορικών κέντρων, αερολιμένων και λιμένων, μέσων μαζικής μεταφοράς, ακόμη και καζίνο…Τι λένε όμως οι ίδιοι οι ενδιαφερόμενοι;
Από την πλευρά των δημιουργών, οι αντιδράσεις -αρχικά- φαίνεται να είναι θετικές. «Οι οργανισμοί συλλογικής διαχείρισης συνθετών, στιχουργών, ερμηνευτών-τραγουδιστών και εκτελεστών-μουσικών ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΡΑΤΩ ΑΠΟΛΛΩΝ χαιρετίζουν την επίμαχη διάταξη, σημειώνει στον λογαριασμό του στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης Χ, ο τραγουδοποιός Στάθης Δρογώσης…
«Κοινή ανακοίνωση των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης συνθετών Στιχουργών ερμηνευτών-τραγουδιστών και εκτελεστών-μουσικών ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΡΑΤΩ ΑΠΟΛΛΩΝ οι οποίοι εκπροσωπούν την συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων του ελληνικου τραγουδιού»
Οι άνθρωποι του ελληνικού τραγουδιού συνθέτες, στιχουργοί, ερμηνευτές, εκτελεστές είχαμε σαν πάγιο αίτημα εδώ και χρόνια την θεσμική στήριξη του ευαίσθητου εθνικού μας ρεπερτορίου. Το ελληνικό τραγούδι,κυρίαρχη έκφραση στην καθημερινότητά μας και κεντρικό συστατικό στοιχείο του σύγχρονου πολιτισμού μας έχει μόνο να ωφεληθεί από αυτή τη σημαντική πρωτοβουλία.
Πολλές χώρες στον κόσμο και ειδικά στην ΕΕ η Γαλλία έχουν ψηφίσει εδώ και πολλά χρόνια και εφαρμόζουν απρόσκοπτα αντίστοιχους νόμους που προστατεύουν τα εθνικά τους ρεπερτόρια. Αντιθέτως, πολλές χώρες που δεν προέβλεψαν αντίστοιχα, βλέπουν την εγχώρια παραγωγή τους να συρρικνώνεται και να εκτοπίζεται σχεδόν ολοκληρωτικά από το εισαγόμενο τραγούδι.
Μέσα στο νέο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον οι προκλήσεις είναι τεράστιες και δοκιμαζόμαστε διαρκώς, παραμένουμε όμως παραγωγικοί μέσα στην ιδιοτυπία και την πολυμορφία μας.
Αυτό που έχει καταφέρει να επιζήσει και να ανθίσει στην Ελλάδα, μια μολονότι μικρή χώρα με τόσες πολλές τοπικές σκηνές και ιδιαιτερότητες, δεν είναι καθόλου αυτονόητο για άλλους λαούς. Κι όμως, είναι κοινός τόπος για εμάς. Για εμάς, που κάθε μέρα τη ζωή, μας συντροφεύουν ελληνικά τραγούδια σημερινά αλλά και παλαιότερα που αποτελούν ολοζώντανα και αναπόσπαστα κομμάτια του συλλογικού μας βιώματος.
Χαιρετίζουμε λοιπόν την πρωτοβουλία του ΥΠΠΟ, που με την κατάθεση προς ψήφιση αυτού του νομοθετήματος στη χώρα μας κάνει ένα μεγάλο βήμα προς την δημιουργία ενός νέου πλαισίου που δεν θα προστατεύει μονάχα εμάς, τους ανθρώπους του τραγουδιού αλλά παράλληλα θα εξασφαλίζει τη διάρκεια και τη δημιουργική συνέχεια αυτής της μοναδικής μας κληρονομιάς. Επί της αρχής μας βρίσκει απολύτως σύμφωνους και για τις επιμέρους λεπτομέρειες θα καταθέσουμε βελτιωτικές προτάσεις στην διαβούλευση. Τόσα χρόνια η πολιτεία στήριξε (και σωστά έπραξε) το ελληνικό θέατρο και τον ελληνικό κινηματογράφο. Χαιρόμαστε που τώρα (έστω και με καθυστέρηση) έφτασε η ώρα και για το ελληνικό τραγούδι.
Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων: «Δυσάρεστη έκπληξη που μας γυρίζει πολλά χρόνια πίσω»
Για κρατικό παρεμβατισμό κάνει λόγο η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων και εμφανίζεται δυσαρεστημένη από την πλευρά της. Σε δελτίο τύπου που εξέδωσε, χαρακτηρίζει οπισθοδρομικό το σχετικό νομοσχέδιο που έχει τεθεί προς διαβούλευση από το ΥΠΠΟ. Συγκεκριμένα αναφέρει…
«Μόνο δυσάρεστη έκπληξη συνιστούν οι ρυθμίσεις σχεδίου νόμου του Υπουργείου Πολιτισμού, το οποίο τέθηκε πριν λίγες ημέρες σε διαβούλευση, περί εφαρμογής ποσόστωσης στο δημόσια εκτελούμενο μουσικό ρεπερτόριο. Ατυχώς, πρόκειται για κρατικό παρεμβατισμό στην ελεύθερη αγορά που μας γυρίζει πολλά χρόνια πίσω.
Οι Έλληνες ξενοδόχοι στηρίζουμε όσο κανείς άλλος κλάδος την ελληνική πολιτιστική κληρονομιά. Την προβάλλουμε και την προωθούμε ως ουσιαστικό μέρος του τουριστικού προϊόντος μας. Αλλά ο τρόπος που το πράττει κάθε ξενοδόχος πρέπει να αποτελεί δική του επιχειρηματική επιλογή και όχι να επιβάλλεται από το κράτος με τρόπο ο οποίος δεν συνάδει με το πλαίσιο αρχών και αξιών μιας σύγχρονης φιλελεύθερης ευρωπαϊκής δημοκρατίας.
Από το 1993 που τέθηκε σε ισχύ ο νόμος 2121/1993 μέχρι σήμερα η ελληνική πολιτεία επιμελώς αποφεύγει να εντάξει σε ένα ξεκάθαρο πλαίσιο τις σχέσεις δικαιούχων πνευματικών δικαιωμάτων και χρηστών.
Παρά την απουσία συγκεκριμένου νομοθετικού πλαισίου, ο κλάδος μας μέσω του ΞΕΕ έχει καταφέρει να καταλήξει σε συμφωνία με το σύνολο σχεδόν των ΟΣΔ. Μάλιστα με σκοπό την διευκόλυνση της διαδικασίας καταβολής - είσπραξης των αμοιβών έχει δημιουργήσει ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα υπολογισμού των σχετικών χρεώσεων στην οποία έχει ενταχθεί η πλειοψηφία των ΟΣΔ.
Αναμέναμε εύλογα πως το Υπουργείο Πολιτισμού θα αναλάμβανε το δικό του μέρος της ευθύνης ώστε να εξορθολογιστούν οι σχετικές χρεώσεις και να θεραπευτούν οι παθογένειες της υφιστάμενης κατάστασης. Ειδικότερα δε, να θεσπιστεί ένα ξεκάθαρο πλαίσιο συλλογικών διαπραγματεύσεων για τον καθορισμό των αμοιβών των ΟΣΔ.»
Ακόμα και τον δρόμο της ελληνικής και ευρωπαϊκής δικαιοσύνης, σημειώνει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων, θα ακολουθήσει, σε περίπτωση που δεν επικρατήσει η λογική, στη διαδικασία της διαβούλευσης, αναφέρει χαρακτηριστικά…
«Δυστυχώς οι ρυθμίσεις του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Πολιτισμού κινούνται σε διαφορετική κατεύθυνση. Είναι παραπάνω από βέβαιο πως αν τελικά εφαρμοστούν, θα αποβούν εις βάρος τόσο των επιχειρήσεων και των πελατών τους, όσο και των δικαιούχων. Γιατί προφανώς οι επιχειρήσεις θα προτιμήσουν να αφαιρέσουν τη μουσική από τους κοινόχρηστους χώρους τους, αντί να εφαρμόσουν μια ακόμα ακατανόητη ρύθμιση που μόνο το προϊόν μας επιβαρύνει και αδυνατούμε να αντιληφθούμε ποιο σκοπό εξυπηρετεί πραγματικά.
Ελπίζουμε ότι στη διαδικασία της διαβούλευσης θα επικρατήσει η λογική. Σε αντίθετη περίπτωση, δηλώνουμε κατηγορηματικά πως θα εξαντλήσουμε κάθε δυνατότητα που μας παρέχει η ελληνική και η ευρωπαϊκή νομοθεσία, ώστε να αμφισβητήσουμε την νομιμότητα της συγκεκριμένης ρύθμισης.»
Ακολουθούν, ενδεικτικά άρθρα του σχεδίου νόμου…
Άρθρο 8
1. Στους κοινόχρηστους χώρους των ξενοδοχείων και των σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων των υποπερ. αα) και δδ) της περ. α΄ της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4276/2014 (Α΄155) και εφόσον εκτελείται δημόσια μουσική, το ελάχιστο ποσοστό εκτέλεσης ελληνόφωνων τραγουδιών ή ορχηστρικής μουσικής απόδοσης ελληνόφωνων τραγουδιών δεν μπορεί να είναι κατώτερο του σαράντα πέντε τοις εκατό (45%) του συνόλου των εκτελούμενων μουσικών έργων.
2. Τα ξενοδοχεία και τα σύνθετα τουριστικά καταλύματα της παρ. 1 υποβάλλουν εντός του πρώτου δεκαπενθημέρου κάθε ημερολογιακού εξαμήνου στον Οργανισμό Πνευματικής Ιδιοκτησίας μορφότυπους από τους οποίους προκύπτει η τήρηση της υποχρέωσης της παρ. 1.
Άρθρο 9
Δημόσια εκτέλεση ελληνόφωνων τραγουδιών και ορχηστρικής μουσικής απόδοσης ελληνόφωνων τραγουδιών στους κοινόχρηστους χώρους των εμπορικών κέντρων
1. Στους κοινόχρηστους χώρους των εμπορικών κέντρων και εφόσον εκτελείται δημόσια μουσική, το ελάχιστο ποσοστό εκτέλεσης ελληνόφωνων τραγουδιών ή ορχηστρικής μουσικής απόδοσης ελληνόφωνων τραγουδιών δεν μπορεί να είναι κατώτερο του σαράντα πέντε τοις εκατό (45%) του συνόλου των εκτελούμενων μουσικών έργων.
2. Οι έχοντες την εκμετάλλευση των χώρων της παρ. 1 υποβάλλουν, εντός του πρώτου δεκαπενθημέρου κάθε ημερολογιακού εξαμήνου, στον Οργανισμό Πνευματικής Ιδιοκτησίας τους μορφότυπους από τους οποίους προκύπτει η τήρηση της υποχρέωσης της παρ. 1.
« Στόχος, είναι η προστασία της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, απαντά η υπουργός Πολιτισμού»
Στόχος είναι η προστασία της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη από την πλευρά της, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΪ, απαντώντας για τις «ποσοστώσεις» του ελληνικού τραγουδιού σε ταινίες και ραδιοφωνικούς σταθμούς. Αυτή τουλάχιστον είναι η πρώτη εκδοχή του νομοσχεδίου που στόχο έχει τη στήριξη των Ελλήνων δημιουργών, τόνισε η υπουργός Λίνα Μενδώνη, και όχι να επιβάλει πρόστιμα ή να υποχρεώσει τους δημιουργούς να εντάσσουν στο έργο τους, ελληνικά τραγούδια.
Δείτε εδώ όλο το Σχέδιο Νόμου που έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση