Αποκλειστικό: Τουρκικός χάρτης αναγνωρίζει ότι τα Ίμια ανήκουν στην Ελλάδα
Τον φάκελο για τα Ίμια, την νύχτα που σημάδεψε την σύγχρονη ελληνική ιστορία, άνοιξε σε μια άκρως ενδιαφέρουσα εκπομπή το Action Story που προβλήθηκε τη Δευτέρα το βράδυ από τη συχνότητα του Action 24.
Τα ξημερώματα της 25ης Δεκεμβρίου 1995, ανήμερα Χριστούγεννα, στα Δωδεκάνησα, ανατολικά της Καλύμνου βρίσκονται δυο ελληνικές ακατοίκητες νησίδες, τα Ίμια. Στην μικρή ανατολική Ίμια, προσαράζει σε αβαθή το Τουρκικό φορτηγό-πλοίο «Figen Akat» και εκπέμπει σήμα κινδύνου.
Ο Γιάννης Εγκολφόπουλος, Αντιναύαρχος εν αποστρατεία, Κυβερνήτης της Φρεγάτας «Αδρίας», αναφέρει χαρακτηριστικά «Τον Δεκέμβριο του 1995 που έγινε η προσάραξη του τουρκικού εμπορικού πλοίου ήμουν κυβερνήτης της φρεγάτας Αδριά. Την είχαμε παραλάβει από την Ολλανδία πριν από ενάμιση χρόνο περίπου και ήμουν ο πρώτος κυβερνήτης της».
Το πιο κοντινό λιμεναρχείο είναι εκείνο της Καλύμνου το οποίο προσφέρει ρυμουλκό για να αποκολλήσει το πλοίο. Ο Τούρκος πλοίαρχος αρνείται υποστηρίζοντας ότι βρισκόταν σε τουρκική περιοχή και ότι μόνο οι τουρκικές αρχές έχουν αρμοδιότητα να προσφέρουν βοήθεια
«Όλα αυτά γίνονται 25 Δεκεμβρίου του 1995 και μπορείτε να αντιληφθείτε ότι στα ελληνικά υπουργεία επικρατούσε μια μάλλον αδιαφορία για ένα πλοίο τουρκικό που εξόκειλε σε κάποια νησίδα, κάπου στα Δωδεκάνησα. Δεν περίμεναν ότι θα υπάρχει αντίδραση» τονίζει ο Άγγελος Συρίγος, καθηγητής Διεθνούς Δικαίου και Εξωτερικής Πολιτικής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και πρώην υπουργός της Νέας Δημοκρατίας.
Δυο μέρες μετά, στις 27 Δεκεμβρίου, το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών ενημερώνει την ελληνική πρεσβεία πως ανεξαρτήτως του ποιος θα αναλάμβανε τη διάσωση του πλοίου υπήρχε γενικότερα θέμα με τα Ίμια.
«Όταν ένα σκάφος του κράτους που διεκδικεί εκτάσεις σε εκείνη την περιοχή, προσαράζει σε μια ευαίσθητη περιοχή και στη συνέχεια αρνείται την παροχή βοήθειας και αμέσως μετά το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών θέτει θέμα κυριότητος, κυριαρχίας, στη συγκεκριμένη νησίδα τότε για εμένα είναι η αρχή μιας κρίσης» αναφέρει χαρακτηριστικά ο Βασίλειος Μαρτζούκος, Αντιναύαρχος εν αποστρατεία, Κυβερνήτης της φρεγάτας «Έλλη».
Τελικά, στις 28 Δεκεμβρίου, δυο ελληνικά ρυμουλκά, αποκολλούν το φορτηγό-πλοίο και το οδηγούν στο λιμάνι Κιουλούκ στη Μούγλα της Τουρκίας. Την επόμενη ημέρα, το τουρκικό υπουργείο εξωτερικών επιδίδει διακοίνωση στο ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών ότι «τα Ίμια είναι καταχωρημένα στο κτηματολόγιο του Μπόντρουμ και άρα είναι τουρκικά».
Ο κ. Αντώνης Κλάψης, Επίκουρος Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου λέει «η ελληνική κυβέρνηση απάντησε στην τουρκική πλευρά με διακοίνωση όπου επικαλούνταν μεταξύ άλλων τις ελληνοτουρκικές συμφωνίες του 1932 με βάση τις οποίες η Τουρκία και η Ιταλία, η οποία ήταν κάτοχος των Δωδεκανήσων, είχαν χαράξει με πολύ μεγάλη ακρίβεια τα ναυτικά σύνορα ανάμεσα στις δυο χώρες. Με βάση αυτή τη συμφωνία προέκυπτε με απόλυτη σαφήνεια ότι τα Ίμια ανήκαν στην Ιταλία και κατ επέκτασιν η Ελλάδα τα κληρονόμησε η οποία παρέλαβε, από την Ιταλία, το 1947, ολόκληρο το νησιωτικό σύμπλεγμα των Δωδεκανήσων».
Το Action Story εξασφάλισε έναν τουρκικό χάρτη του 1953 που αναγνωρίζει ότι τα Ίμια ανήκουν στην Ελληνική επικράτεια.