«Βλάσφημα θα ήταν τα έργα μου, αν... Δέχομαι απειλές»: Τι λέει ο καλλιτέχνης στο Flash.gr
Ανοικτό αφήνει το ενδεχόμενο να κινηθεί νομικά ο χαράκτης Χριστόφορος Κατσαδιώτης, μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή του κόμματος ΝΙΚΗ, Νικόλαο Παπαδόπουλο, στην Εθνική Πινακοθήκη.

«Θα παραμείνουν τα συντρίμμια από τα έργα κάτω στο πάτωμα μέχρι το Σεπτέμβριο και θα παραμείνουν εκεί ως τόπος του εγκλήματος πάνω στη δημοκρατία και στην έκφραση. Ως τόπος εγκλήματος, ενάντια στη δημοκρατία και στην εκφραστικότητα».
Αυτό υποστηρίζει ο καλλιτέχνης των έργων που εκτίθενται στην Εθνική Πινακοθήκη και τα οποία βανδάλισε ο βουλευτής του κόμματος Νίκη, Νίκος Παπαδόπουλος. Ο χαράκτης, Χριστόφορος Κατσαδιώτης, αρνείται τον χαρακτηρισμό «βλάσφημα» και μιλά στο Flash.gr για το σάλο που έχει προκληθεί, για το μήνυμα που ήθελε να περάσει, για τη σχέση του με την εκκλησία και την πίστη, για το αν μετάνιωσε τη συγκεκριμένη επιλογή αποτύπωσης των θρησκευτικών συμβόλων και για τις απειλές που, όπως λέει, δέχεται τις τελευταίες ημέρες…
«Βλάσφημα θα ήταν τα έργα μου, αν ήταν ιερές εικόνες ή αν είχαν λατρευτικό χαρακτήρα ή αν ήταν μέσα σε μια εκκλησία. Η έκθεση λέγεται «Η Σαγήνη του Αλλόκοτου», ταυτόχρονα με τα χαρακτικά του Φρανσίσκο Γκόγια. Και προφανώς μιλάω για τα δικά μου έργα. Αυτό που συνδέει τα χαρακτικά του Γκόγια με τη δική μου δουλειά -έργα που «συνομιλούν» μεταξύ τους, γι' αυτό εκτίθενται ταυτόχρονα- είναι η παραμόρφωση. Η παραμόρφωση είναι ένα θέμα, το οποίο βλέπουμε από τις αγιογραφίες ακόμα, το 1500 στη Βαρκελώνη και από την Καταλανική ζωγραφική με την παραμόρφωση του Χριστού, της Παναγίας και όλων των Αγίων.
Με τα χαρακτικά του, ο Γκόγια, καυτηριάζει την εξουσία της Εκκλησίας και τα ήθη της κοινωνίας. Και γι' αυτό κιόλας το 1799 όταν κυκλοφόρησαν, αποσύρθηκαν κι ο καλλιτέχνης πέρασε από ιερά εξέταση. Και ερχόμαστε τώρα 226 χρόνια αργότερα να έχουμε ακόμα τα ίδια θέματα, διότι καυτηριάζουν πάλι την ίδια θεματολογία.
-Η συνέχεια θα δοθεί στις δικαστικές αίθουσες;
Δεν ξέρω. Το συζητώ με δικηγόρους. Θεσμικά ξέρω ότι θα κινηθεί η πινακοθήκη και με μήνυση και με αγωγή.
-Εσείς ωστόσο δεν γνωρίζετε αν θα κινηθείτε προς αυτήν την κατεύθυνση;
Όχι δεν το γνωρίζω ακόμα. Είναι υπό συζήτηση. Όλα είναι υπό συζήτηση. Είναι σε εξέλιξη ακόμα το θέμα.
-Υπήρξε κάποια επικοινωνία είτε με το συγκεκριμένο βουλευτή της ΝΙΚΗΣ, είτε με κάποιον εκπρόσωπο του κόμματος;
Όχι. Αποφεύγω. Και δεν θα απαντούσα καν. Δεν μιλάω με ανθρώπους που βλέπουν οράματα, Αρχαγγέλους, εωσφόρους. Ανθρώπους που αντί να κινηθούν θεσμικά όταν τους ενοχλεί κάτι προχωρούν σε πράξεις βίας. Δεν θέλω να μιλάω με αυτούς τους ανθρώπους.
«Νιώθω ότι η εκκλησία σε κάνει να νιώθεις ένοχος και αμαρτωλός. Πρέπει να ζητάς συνεχώς συγχώρεση. Έχεις να δίνεις εξηγήσεις»
Την δική του οπτική όταν αντικρίζει τις εικόνες των Αγίων σε μια εκκλησία, μας δίνει ο κύριος Κατσαδιώτης και μας εξηγεί τους λόγους που επέλεξε τη συγκεκριμένη θεματολογία…
«Ο σκοπός της τέχνης και του έργου αυτού είναι η πνευματικότητα. Τι είναι η πνευματικότητα; Είναι αυτό που αισθάνεστε εσείς όταν βλέπετε κάτι. Εκείνη τη στιγμή τι σας κάνει μέσα στον εγκέφαλό σας, είτε είναι η μουσική, είτε η ζωγραφική, είτε ένα βιβλίο. Εγώ λοιπόν γιατί πιάστηκα με αυτή τη θεματολογία; Γιατί νιώθοντας ότι μπαίνοντας σε μία εκκλησία βλέποντας τις φιγούρες των Αγίων στις Αγιογραφίες, την ενδυματολογική τους αποτύπωση, αυτοί φορούν "πολεμική" περιβολή.
Έχουν μία διάθεση να θέσουν αντιπάλους, είναι έτοιμοι, σε θέλουν με τον μέρος τους. Διαφορετικά αν δεν είσαι με το μέρος τους, σε απειλούν ότι θα φτάσεις στην αιώνια κόλαση αν δεν έρθεις μ’ εμάς. Αυτή λοιπόν τη θεματολογία προσπαθώ να εκφράσω μέσα από τα έργα μου, σε καμία περίπτωση να προσβάλλω ή να θίξω. Όμως έχω δικαίωμα να εκφράσω την άποψή μου. Δεν υποχρέωσα κανέναν κύριο να έρθει (στην έκθεση), ούτε εξέθεσα στο χώρο μέσα στον οποίο έχει τα δικά του ιερά.
Νιώθω ότι η εκκλησία σε κάνει να νιώθεις ένοχος και αμαρτωλός. Πρέπει να ζητάς συνεχώς συγχώρεση. Έχεις να δίνεις εξηγήσεις.
-Μιλάτε για «πολεμική περιβολή». Η βάση του χριστιανισμού δεν είναι η αγάπη;
Ακριβώς αυτό. Λοιπόν αυτοί οι άνθρωποι που βλέπουμε στις αγιογραφίες μπορούν ταυτόχρονα ενώ κρατάνε ένα σπαθί να μεταδώσουν το Λόγο του Θεού της αρμονίας, της αγάπης, της ειρήνης της συμφιλίωσης, της συνύπαρξης του αλληλοσεβασμού.
Όσο για το αν ο σκοπός πίσω από τα έργα του δημιουργού, ήταν να προκαλέσει, δηλώνει κατηγορηματικά πως όχι…
-Το ζητούμενο ήταν να προκαλέσετε το κοινό, να προκαλέσετε συζήτηση γύρω από τα έργα σας;
Όχι βέβαια. Και υπάρχει σεβασμός από μεριάς μου σε οτιδήποτε θέλει να πιστεύει ο καθένας. Σέβομαι κάθε θρησκεία και κάθε άνθρωπο. Είναι εντελώς προσωπικό θέμα διότι να σας πω επιστημονικά τι σημαίνει ένα αυθεντικό έργο τέχνης; Είναι όταν ένας άνθρωπος, ένας καλλιτέχνης καταπιάνεται με ένα πρόσωπο ή με ένα θέμα και αφήνει τον εαυτό του αυθόρμητα να εκφραστεί. Είναι όταν ο άνθρωπος που το κάνει αφήνεται αυθόρμητα να εκφράσει το συναίσθημά του , το οποίο καταφέρνει να του δώσει μία μορφή να το σχηματοποιήσει πάνω σε ένα χαρτί ή πάνω στη μουσική που γράφει, δεν έχει σημασία.
«Δεν είμαι Χριστιανός Ορθόδοξος - Πιστεύω σε άλλα πράγματα - Στη φύση, στον ήλιο, στη βροχή – Δέχομαι απειλές»
Ο γνωστός καλλιτέχνης που ειδικεύεται κυρίως στη οξυγραφία (γραφή με οξέα πάνω σε μεταλλική πλάκα) μας μιλά για τη δική του πίστη αλλά και για τις απειλές που δέχεται, τις τελευταίες ημέρες…
-Θα έχουν πολλοί την εξής απορία. Είστε χριστιανός ή πιστεύετε σε κάτι άλλο ή δεν πιστεύετε;
Πιστεύω ναι.
-Εννοείται ότι είστε Χριστιανός Ορθόδοξος;
Όχι καλέ. Όχι βέβαια. Όχι, όχι, όχι. Πιστεύω σε άλλα πράγματα. Στη φύση, στον ήλιο, στη βροχή, σε τέτοια πράγματα.
-Μου αναφέρατε νωρίτερα ότι δέχεστε απειλές;
Πάρα πολλές. Πάρα πολλές δηλαδή. Ναι, δέχομαι απειλές κι αναρωτιέμαι όλοι αυτοί οι άνθρωποι οι οποίοι είναι φανατισμένοι, θρησκευόμενοι, που έχουν βρει όλο αυτό το «περίσσευμα αγάπης». Δεν έχω κάτι άλλο να πω.
-Μετά απ’ όλα αυτά, αν γυρνούσατε το χρόνο πίσω, τα ίδια έργα θα κάνατε;
Ναι.
Τα έργα που θα συνεχίσουν να βρίσκονται στο πάτωμα της Εθνικής Πινακοθήκης, όπως ανέφερε ο δημιουργός τους, εκτίθενται στο πλαίσιο του προγράμματος “Ενδιάμεσος Χώρος”, στην έκθεση με τίτλο «Η Σαγήνη του Αλλόκοτου».