Η ιστορία της ελληνικής ΒΙΑΜΑΞ με τα θρυλικά λεωφορεία και τους 2.500 εργάτες
Mόλις 4 χιλιόμετρα μακριά από το κέντρο της Αθήνας, στο Περιστέρι, υπήρχε μια ελληνική βιομηχανία αμαξωμάτων που απασχολούσε 2.500 εργάτες και έκανε εξαγωγές λεωφορείων ακόμα και στην Ελβετία!
Πρόκειται για την ιστορική ΒΙΑΜΑΞ, μιας βιομηχανίας θρύλου που κυριολεκτικά άφησε εποχή. Η εταιρεία είχε μεγάλες κτηριακές εγκαταστάσεις επί της Λεωφόρου Αθηνών, στο Περιστέρι, και παρήγαγε μερικά από τα πιο διάσημα φορτηγά και λεωφορεία που κυκλοφορούσαν στους δρόμους τριών ηπείρων (Ευρώπη, Αφρική και Ασία).
Όταν σχόλαγαν οι χιλιάδες εργαζόμενοι και προμηθευτές της κυριολεκτικά έκλεινε η Λεωφόρος Αθηνών (τότε Καβάλας ) και δημιουργούνταν κυκλοφοριακό έμφραγμα... Τώρα, στο ίδιο σημείο δεν υπάρχει ζωή και επιχειρηματική δραστηριότητα, παρά μόνο ερειπωμένες εγκαταστάσεις.
Το συγκρότημα αποτελείται από τρία κτίρια βιομηχανικού τύπου και δύο κτίρια γραφείων με πρόσοψη επί της Λεωφ. Αθηνών 40 στο Περιστέρι. Καταλαμβάνει το σύνολο σχεδόν του οικοδομικού τετραγώνου 935 του Δήμου Περιστεριού που περικλείται από τις οδούς Βέροιας, Βερβαίνων και Βόλου, και τη Λεωφόρο Αθηνών. Το συγκρότημα στέγαζε τις κεντρικές εγκαταστάσεις της αμαξοποιίας ΒΙΑΜΑΞ για πολλές δεκαετίες του περασμένου αιώνα. H συνολική επιφάνεια οικοπέδου είναι 29.761 m2 και οι δομημένες επιφάνειες κύριων και βοηθητικών χώρων ξεπερνούν τις 46.000 m2.
Η ίδρυση της εταιρείας
Η Βιαμάξ ιδρύθηκε το 1955 από τον Μιχαήλ Κ. Φωστηρόπουλο και σύντομα εξελίχθηκε σε ηγέτιδα δύναμη της βιομηχανίας της ελληνικής αμαξοποιΐας έως το 1984, κατασκευάζοντας ολοκληρωμένα λεωφορεία, φορτηγά ψυγεία και τουριστικά πούλμαν, όπως τα R495, F580 και Ο303 με diesel κινητήρες Μercedes-Benz.
Η εξέλιξη και επιτυχία της Βιαμάξ, δεν ήταν σε καμία περίπτωση τυχαία, αντιθέτως, οφείλονταν στο ότι είχε κερδίσει την εμπιστοσύνη της αγοράς λόγω της εξελιγμένης σχεδίασης, αξιοπιστίας και ποιότητας που είχαν τα οχήματα με την υπογραφή της. Όπως διαβάζει κανείς στην ιστοσελίδα της εταιρείας, η Βιαμάξ έθεσε νέα πρότυπα στην ελληνική αγορά σχετικά με την τεχνική εκπαίδευση του εργατικού δυναμικού, την επένδυση σε έρευνα και ανάπτυξη και τις αυστηρές διαδικασίες ποιοτικού ελέγχου. Μεγάλο μερίδιο των προϊόντων της μονάδας παραγωγής λεωφορείων στην Αθήνα, και της μονάδας παραγωγής φορτηγών ψυγείων στη Θεσσαλονίκη προοριζόταν για εξαγωγές σε χώρες της Αφρικής, Εγγύς και Μέσης Ανατολής.
Με την είσοδο της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα (ΕΟΚ, μετέπειτα ΕΕ) η παραγωγή διακόπηκε καθώς δεν υπήρχε πλέον λόγος λειτουργίας ανεξάρτητων παραγωγικών μονάδων εντός της Κοινής Αγοράς. Εν συνεχεία η εταιρεία δραστηριοποιήθηκε ως αποκλειστικός διανομέας για την Ελλάδα οίκων κατασκευής αυτοκινήτων, φορτηγών, λεωφορείων, τρακτέρ και εκσκαπτικών όπως Rover, KIA, JCB, DAF, Landini, ISEKI, David Brown, Steyer, Case, ΙΜΤ. Το 1999 με την τροποποίηση του νομικού πλαισίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με τα γεωγραφικά δικαιώματα διανομής, η Βιαμάξ προέβη στην πώληση των ανωτέρω franchises και δραστηριοποιείται πλέον στη διαχείριση και αξιοποίηση ακινήτων.
Δείτε το εντυπωσιακό βίντεο της Up Stories και μάθετε την ιστορία της ιστορικής βιομηχανίας.