Τζεφ Μπέζος: Ο περίεργος λόγος που πάντα έχει μία άδεια καρέκλα στις συσκέψεις της Amazon
Πολλές είναι οι «περίεργες» πρακτικές που εφάρμοσε ο Τζεφ Μπέζος όταν «χτιζόταν» η αυτοκρατορία της Amazon. Αλλά όλες είχαν λόγο και αποτέλεσμα.
Όσο περνούν τα χρόνια ολοένα και περισσότεροι (πρώην ή νυν) υπάλληλοι του Τζεφ Μπέζος προχωρούν σε αποκαλύψεις που κρύβονται πίσω από την εργασιακή «τρέλα» που επικρατεί σε μια πολυεθνική εταιρεία όπως είναι η Amazon.
Ο παγκόσμιος πλέον κολοσσός ιδρύθηκε το 1994 από τον 60χρονο σήμερα Τζεφ Μπέζος, με την Amazon να έχει μετατραπεί από ένα απλό ηλεκτρονικό κατάστημα βιβλίων σε έναν «παράδεισο» του ηλεκτρονικού εμπορίου και έναν πολύπλευρο πάροχο υπηρεσιών.
Θεωρούμενη ως μια από τις πέντε μεγάλες αμερικανικές εταιρείες τεχνολογίας -μαζί με την Apple, την Alphabet, τη Meta και τη Microsoft- η εταιρεία του Τζεφ Μπέζος απασχολεί περίπου 1,5 εκατομμύρια ανθρώπους παγκοσμίως, σύμφωνα με τα στοιχεία του Ιουνίου 2024 που δημοσίευσε το Geek Wire.
Πριν παραιτηθεί από διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας το 2021, ο Μπέζος ήταν γνωστός για τις κάπως αντισυμβατικές επιχειρηματικές του μεθόδους, συμπεριλαμβανομένης της απαγόρευσης ορισμένων τεχνολογιών από το γραφείο και της διασφάλισης ότι μια άδεια καρέκλα ήταν πάντα διαθέσιμη στις συσκέψεις.
Παρακάτω, παραθέτουμε μερικές από τις διάσημες πρακτικές του, που προκαλούν εντύπωση:
Ο κανόνας των «two pizzas» ομάδων
Σύμφωνα με την Amazon, η εταιρεία πιστεύει στο γνωστό ρητό «όπου λαλούν πολλοί κοκόροι, αργεί να ξημερώσει».
Ο Μπέζος αποφάσισε στις πρώτες μέρες της εταιρείας του ότι θα εφαρμόσει τον «κανόνα των δύο πιτσών» όταν επρόκειτο να χτίσει τις ομάδες του.
Βασικά, κάθε ομάδα που εργάζεται σε ένα έργο θα πρέπει να αποτελείται από λιγότερα από 10 άτομα -τον ιδανικό αριθμό για να μοιράζονται άνετα δύο πίτσες- για να «ελαχιστοποιηθούν οι γραμμές επικοινωνίας και να μειωθούν τα έξοδα γραφειοκρατίας και λήψης αποφάσεων».
Σύμφωνα με τον ίδιο, οι μικρότερες ομάδες μπορούν να αφιερώσουν περισσότερο χρόνο εστιάζοντας στους πελάτες και τα projects τους και λιγότερο χρόνο αναπτύσσοντας προστριβές ο ένας με τον άλλον.
Η θεωρία της «άδειας καρέκλας»
Σύμφωνα με γνώστες της Amazon, στις πρώτες μέρες της διοίκησης της εταιρείας του, ο Τζεφ Μπέζος ξεκίνησε την... παράδοση να υπάρχει πάντα μία άδεια καρέκλα στην αίθουσα κατά τη διεξαγωγή συναντήσεων και συσκέψεων.
Θεωρείται ότι το κενό κάθισμα υπήρχε έτσι ώστε να εκπροσωπεί τον πελάτη, το πιο σημαντικό πρόσωπο όταν πρόκειται να ληφθούν επιχειρηματικές αποφάσεις.
Το 2018, ένας άνθρωπος που έχει βρεθεί σε τέτοια συνάντηση στην Amazon είχε σχολιάσει για τη θεωρία της «άδειας καρέκλας», πως: «είναι ένα πρόβλημα ότι ο πελάτης δεν είναι πραγματικά παρών σε κάθε συνάντηση. Έτσι αυτό που μας αρέσει να κάνουμε σε κάθε συνάντηση είναι να κρατάμε μια θέση κενή για τον πελάτη».
Πρόσληψη υπαλλήλου μετά από μόλις δύο ερωτήσεις
Το 2002, η απόφοιτος του Πανεπιστημίου της Ουάσιγκτον, Ann Hiatt, προσλήφθηκε από τον Μπέζος. Αφού ολοκλήρωσε αρκετούς δαιδαλώδεις γύρους συνεντεύξεων για να γίνει η junior assistant του Μπέζος, τελικά συναντήθηκε με τον ίδιο τον επιχειρηματία.
Μιλώντας στο CNBC για το τί τη ρώτησε ο ιδρυτής της Amazon, η Hiatt ανέφερε: πως ο Μπέζος ξεκίνησε τη συνέντευξη υποσχόμενος ότι θα έκανε μόνο δύο ερωτήσεις και ότι η πρώτη θα ήταν μία «διασκεδαστική» σπαζοκεφαλιά.
Ο γρίφος κατέληξε να είναι πόσα τζάμια νόμιζε ότι υπήρχαν σε ολόκληρη την πόλη του Σιάτλ.
Το δεύτερο αίτημα που έκανε ο Μπέζος ήταν η Hiatt να περιγράψει απλώς τους στόχους της. «Εξήγησα ότι δεν είχα ιδέα πώς να γίνω βοηθός του, αλλά πως γνώριζα τη σημασία του να είμαι σταθερά έξω από την comfort zone μου. Ήθελα να εξελιχθώ με μια αστρονομικού μεγέθους καμπύλη μάθησης και ανάπτυξης», εξήγησε.
Η Hiatt αποκάλυψε ότι το αφεντικό της Amazon εντυπωσιάστηκε από τις απαντήσεις της και την προσέλαβε «επιτόπου».
Απαγορεύονται οι παρουσιάσεις PowerPoint
Το 2004, ο Τζεφ Μπέζος έστειλε ένα email στα ανώτερα στελέχη της εταιρείας ανακοινώνοντας ότι δεν θα κάνουν πλέον παρουσιάσεις PowerPoint, όπως αναφέρει δημοσίευμα από το Business Insider.
Ο ίδιος φέρεται να σκέφτηκε: «Οι παρουσιάσεις σε στυλ Powerpoint επιτρέπουν κατά κάποιο τρόπο να πλατειάζεις πάνω στις ιδέες, με αποτέλεσμα να ισοπεδώνεται κάθε αίσθηση σχετικής σημασίας και να αγνοείται πως κατέληξε ο οποιοσδήποτε στο συγκεκριμένο πλάνο».
Αντιθέτως, είχε ζητηθεί από τους εργαζομένους της Amazon να καταθέτουν τις προτάσεις τους με τη μορφή ενός σημειώματος 4 έως 6 σελίδων που θα διαβαζόταν στα πρώτα 20 λεπτά των συναντήσεων της ομάδας.