Το Flash.gr στο μετρό της Θεσσαλονίκης: Φωτογραφίες και βίντεο από τους νέους σταθμούς
85 μέρες πριν κοπεί το πρώτο εισιτήριο, ο σταθμός «Αγίας Σοφίας» αποκαλύφθηκε. Θα εξυπηρετεί 18.000 επιβάτες ανά ώρα ανά κατεύθυνση.
Ο χρόνος μετρά αντίστροφα για το μετρό της Θεσσαλονίκης, καθώς το αναμενόμενο έργο θα ξεκινήσει να λειτουργεί στις 30 Νοεμβρίου. 85 μέρες πριν κοπεί το πρώτο εισιτήριο, ο σταθμός «Αγίας Σοφίας» αποκαλύφθηκε. O διευθύνων Σύμβουλος της INTRAKAT, Αλέξανδρος Εξάρχου είχε την ευκαιρία -παρουσία του διευθύνοντος συμβούλου της Αττικό Μετρό ΑΕ Νίκου Κουρέτα- να ξεναγήσει τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα σε όλα τα επίπεδα του σταθμού, καθώς και στις σήραγγες.
Είναι η πρώτη φορά που ο ολοκληρωμένος σταθμός άνοιξε τις πύλες του και υποδέχθηκε κόσμο. Ο σταθμός «Αγίας Σοφίας» είναι ένας από τους δυο σταθμούς – μουσεία.
Στο επίπεδο του δρόμου υπάρχει ένα ανοιχτό όρυγμα και ο καθένας θα μπορεί να βλέπει την αρχαιολογική τομή με τα ευρήματα που βρίσκονται στο σημείο που αποκαλύφθηκαν από την αρχαιολογική σκαπάνη, κατά τις εργασίες για την κατασκευή του σταθμού.
Ο σταθμός «Αγίας Σοφίας» θα είναι από τους βασικούς κόμβους του μετρό στη Θεσσαλονίκη, που θα εξυπηρετεί 18.000 επιβάτες ανά ώρα ανά κατεύθυνση. Το χαρακτηριστικό αυτού του σταθμού είναι ότι θα περιλαμβάνει αρχαιολογικές αίθουσες και θα εκθέτει στο κοινό ευρήματα από τις τρεις αρχαιολογικές περιόδους της πόλης, την ελληνιστική, τη ρωμαϊκή, την βυζαντινή και ύστερη βυζαντινή.
Το μετρό της Θεσσαλονίκης χαρακτηρίζεται ως το πιο σύγχρονο μετρό της Ευρώπης. Η συχνότητα δρομολογίων θα κάθε 3,5 λεπτά και θα εξυπηρετούν χιλιάδες επιβάτες σε ένα άξονα 17 χιλιομέτρων.
Ο Αλέξανδρου Εξάρχου είχε την ευκαιρία να ξεναγήσει την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών σε όλους τους χώρους, ώστε να δουν τις πινακίδες με την ιστορία της Θεσσαλονίκης στις κυλιόμενες σκάλες, τα έτοιμα εκδοτήρια, τις πύλες εισόδου, τις αποβάθρες μέχρι τις αρχαιολογικές μεγάλες αφίσες αλλά και την αρχαιολογική έκθεση των αρχαιοτήτων που βρέθηκαν κατά την κατασκευή του.
Χαρακτηριστικό του σταθμού Μετρό Αγίας Σοφίας το πλακάκι σε μοτίβα από τα αντίστοιχα που βρέθηκαν κατά τις αρχαιολογικές ανασκαφές. Επίσης σε εφαρμογή και το wifi 5G του Μετρό με σύνδεση στο διαδίκτυο ακόμα και στο -4 που βρίσκονται οι αποβάθρες.
Σταϊκούρας: «Η Θεσσαλονίκη μεταμορφώνεται»
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, γνωστοποίησε ότι, μέχρι στιγμής, το συνολικό ποσοστό υλοποίησης οικονομικού αντικειμένου της σύμβασης του έργου ανέρχεται στο 94,6%, καθώς η κατασκευή έχει ολοκληρωθεί και απομένει μόνο η ολοκλήρωση των δοκιμών στα ηλεκτρομηχανολογικά (Η/Μ) συστήματα και το τροχαίο υλικό (ήδη έχουν παραληφθεί 18 συρμοί με χωρητικότητα 450 ατόμων έκαστος, ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται η προμήθεια άλλων 15).
Ο κ. Σταϊκούρας επισήμανε ακόμα ότι οι αρχαιολογικές εργασίες έχουν ολοκληρωθεί σε όλες τις θέσεις, βάσει των επιταγών της Εφορείας Αρχαιοτήτων Θεσσαλονίκης. Το ίδιο ισχύει και για τον σταθμό Βενιζέλου, όπου οι εργασίες απόσπασης και επανατοποθέτησης των σημαντικών αρχαιοτήτων έχουν ολοκληρωθεί. «Είμαστε έτοιμοι. Η Θεσσαλονίκη μεταμορφώνεται» συμπλήρωσε ο υπουργός, ο οποίος υπενθύμισε ότι ήδη παρελήφθησαν και τα 110 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία για τις αστικές συγκοινωνίες της πόλης, η οποία σε λιγότερο από τρία χρόνια, το 2027, θα αποκτήσει και την υπερυψωμένη περιφερειακή οδό (το Flyover).
Απαντώντας σε ερώτημα για το κόστος του ενιαίου εισιτηρίου των μέσων μαζικής μεταφοράς της Θεσσαλονίκης, ο υπουργός επισήμανε ότι αυτό θα καθοριστεί στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, αλλά το σίγουρο είναι πως θα ανταποκρίνεται στην ενισχυμένη ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών συγκοινωνιών, μέσω της πιο σύγχρονης γραμμής Μετρό στην Ευρώπη και των 110 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων του ΟΑΣΘ.
Ταχιάος για σταθμό Βενιζέλου: «Ίσως ο ομορφότερος στην Ευρώπη»
Ο κ. Ταχιάος τόνισε ότι η δημιουργία Μετρό στη Θεσσαλονίκη δεν ήταν απλά ένα «βίτσιο», αφού είναι ένα απαραίτητο έργο για την πόλη, το οποίο θα της επιτρέψει να αλλάξει. Διευκρίνισε ότι δεν προτεραιοποιείται η κατασκευή της επέκτασης του Μετρό προς το αεροδρόμιο, καθώς οι μετακινήσεις σε αυτή τη διαδρομή δεν είναι πολλές, ενώ υπενθύμισε πως η κόκκινη γραμμή του μετρό (η βασική, που ενώνει τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό με τη Νέα Εγνατία) θα είναι έτοιμη στις 30 Νοεμβρίου και θα ακολουθήσει η μπλε γραμμή (επέκταση προς Καλαμαριά), χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ταυτόχρονα με τη δεύτερη θα παραδοθεί κι ο τερματικός σταθμός της Μίκρας.
Πέραν της δεύτερης γραμμής (προς Άνω Εύοσμο), που προτεραιοποιείται, όπως ήδη αναφέρθηκε, προβλέπονται ακόμα για το μέλλον επεκτάσεις προς Σταυρούπολη και αεροδρόμιο, ενω υπάρχει και η αναμονή της επέκτασης προς τη Θέρμη. Κατά τον κ. Ταχιάο, το υπουργείο είναι σε αναζήτηση χρηματοδοτικών πόρων για τις επεκτάσεις του Μετρό, σε μια εποχή μάλιστα που οι υποδομές δεν αποτελούν βασική προτεραιότητα για τα ευρωπαϊκά προγράμματα, διευκρινίζοντας ωστόσο ότι, έτσι κι αλλιώς, για να ζητηθεί χρηματοδότηση, θα πρέπει πρώτα να υπάρχει η βασική γραμμή. Αναφερόμενος ειδικά στον σταθμό Βενιζέλου, «ίσως τον ομορφότερο στην Ευρώπη», είπε πως αποδεικνύει επί του πρακτέου ότι Μετρό και αρχαία θα βρίσκονται σε ζωντανή συνύπαρξη.
Κατά 137.000 τόνους ισοδύναμου διοξειδίου του άνθρακα προβλέπεται να μειώσει τις εκπομπές CΟ2 η λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης, επισήμανε από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ, Νικόλαος Κουρέτας, ενώ πρόσθεσε πως αναμένεται να αυξήσει τη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς από ένα πενιχρό 15% σήμερα (βάσει μελέτης) στο 50%.
Εξάρχου: «Καταβλήθηκε τεράστια προσπάθεια»
«Το Μετρό Θεσσαλονίκης έχει στην πραγματικότητα τελειώσει» επισήμανε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ, Αλέξανδρος Έξαρχου, τονίζοντας ότι τον τελευταίο έναν χρόνο καταβλήθηκε τεράστια προσπάθεια από την εταιρεία και «ετέθη σε κίνηση το τεχνικό θηρίο που λέγεται ΑΚΤΩΡ», ώστε παρά τις αρχικές ειρωνείες και αμφισβητήσεις, το έργο να ολοκληρωθεί πράγματι στις 30 Νοεμβρίου. Ωστόσο, πρόσθεσε, αυτό δεν θα ήταν εφικτό χωρίς την υποδειγματική συνεργασία με το ελληνικό δημόσιο. Πρόσθεσε δε πως το Μετρό Θεσσαλονίκης θα πρέπει να λειτουργήσει ως παράδειγμα για το μέλλον, ως προς το τι πρέπει να γίνεται με τα δημόσια έργα, ώστε αυτά όχι απλά να εκτελούνται καλύτερα, αλλά και να στοιχίζουν φθηνότερα.
Η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης θα λειτουργήσει με 18 συρμούς χωρίς οδηγό (θα υπάρχει ένας συνοδός για ασφάλεια). Η μέγιστη μεταφορική ικανότητά του θα είναι 18.000 επιβάτες ανά ώρα ανά κατεύθυνση, αθροίζοντας σύνολο 254.000 επιβατών, που υπολογίζεται ότι θα φτάσουν τους 350.000 όταν προστεθούν οι 15 επιπλέον συρμοί. Ως προς τις χρονοαποστάσεις (τον χρόνο που θα απαιτείται ώστε ένας συρμός να περάσει από κάθε στάση), ο κ. Ταχιάος επισήμανε ότι αυτές τις καθορίζει η ζήτηση, ωστόσο, κατά τη διάρκεια της ημέρας και των ωρών αιχμής, τα τρένα θα περνούν αρχικά κάθε 2,5 λεπτά από τις στάσεις, ενώ όταν παραδοθούν και οι πρώτοι επτά από τους 15 πρόσθετους συρμούς, ο χρόνος θα μειωθεί στο 1,5 λεπτό.
Δείτε τα στοιχεία του έργου και τα κύρια λειτουργικά χαρακτηριστικά.