Το flash.gr στη γραμμή Πειραιάς - Κηφισιά: Ιστορίες καθημερινής τρέλας και το «φως στο τούνελ»
Όσα κατέγραψε ο φακός για την ταλαιπωρία χιλιάδων πολιτών και η εξέλιξη κατά τη διάρκεια του ρεπορτάζ που δείχνει ότι υπάρχει ελπίδα.
«Αν έπρεπε να πάω στη δουλειά μου και εξαρτιόταν από τη συχνότητα των δρομολογίων του ΗΣΑΠ, απλά θα την είχα βάψει»! Αυτή ήταν η κατάληξη της συζήτησης που είχε ο flash.gr με τον Πάνο Κοντογιάννη, μέλος του ΔΣ του ΗΣΑΠ του σωματείου των εργαζομένων στη ΣΤΑΣΥ.
Η συζήτηση προέκυψε από την ανάγκη να μάθουμε από τους άμεσα εμπλεκόμενους, γιατί χιλιάδες πολίτες καθημερινά ταλαιπωρούνται από τις συνθήκες που επικρατούν στη γραμμή 1 του ΗΣΑΠ που εκτελεί τα δρομολόγια ανάμεσα σε Κηφισιά και Πειραιά.
Η γραμμή 1 είναι η παλαιότερη σταθερή συγκοινωνία με ιστορία που ξεκινά από το 1869 από τον Πειραιά ως το Θησείο ενώ το 1957 έφτασε στο μήκος που τη γνωρίζουμε σήμερα.
Τις τελευταίες δεκαετίες, η ολοένα αυξανόμενη επιβατική κίνηση σε συνδυασμό με την παλαιότητα και τη φθορά των υποδομών, έχει οδηγήσει σε συχνές και καθημερινές βλάβες στους συρμούς και σε μεγάλες καθυστερήσεις των δρομολογίων που οδηγούν τους επιβάτες στα πρόθυρα νευρικής κρίσης, ειδικά σε ώρες αιχμής.
Καθημερινά πολίτες στριμώχνονται για να καταφέρουν να χωρέσουν στα βαγόνια και να πάνε στη δουλειά τους ενώ αρκετοί από αυτούς αναγκάζονται να περιμένουν δεύτερο και τρίτο συρμό προκειμένου τελικά να επιβιβαστούν.
Όταν δε κάποιος από τους συρμούς παρουσιάσει βλάβη και πρέπει να αποσυρθεί και οι επιβάτες πρέπει να αποβιβαστούν και να περιμένουν τον επόμενο, δημιουργείται ένα αλαλούμ που διαρκεί αρκετή ώρα με τις εικόνες στις αποβάθρες να μην τιμούν κανέναν.
Επιβάτες που φωνάζουν, που βρίζουν, που σπρώχνουν, ακόμα και που κλαίνε από τα νεύρα και την απελπισία καθώς νιώθουν ανήμποροι να φτάσουν έγκαιρα στον προορισμό τους που συνήθως είναι η εργασία τους.
Οι αιτίες
Στη συζήτηση που είχαμε τόσο με τον κ. Κοντογιάννη όσο και με τον Κωνσταντίνο Καρακώστα, μέλος του ΔΣ του σωματείου εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ, συμφώνησαν και οι δύο στις αιτίες που προκαλούν αυτή την κατάσταση.
Η παλαιότητα των συρμών, η έλλειψη ανταλλακτικών σε συνδυασμό με την έλλειψη προσωπικού είναι οι κύριοι λόγοι για την ταλαιπωρία των επιβατών αλλά και τη δική τους καθώς σε αυτούς πέφτει το βάρος να καταφέρουν να συντηρήσουν και να επαναφέρουν σε λειτουργία των γερασμένο στόλο των συρμών.
Αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με όσα μας είπαν, τα παλαιότερα τρένα που είναι σε λειτουργία, είναι αγορασμένα το 1982 και είναι αυτά που στην πλειοψηφία τους εξυπηρετούν το επιβατικό κοινό, ενώ τα νεότερα είναι του 2004 από τα οποία τα περισσότερα δυστυχώς είναι ακινητοποιημένα με βλάβες.
Σύμφωνα με τα όσα μας είπαν, για να λειτουργούν σωστά τα δρομολόγια σε ώρες αιχμής, θα έπρεπε να κινούνται στο δίκτυο 19 έως 21 συρμοί, ενώ τις υπόλοιπες ώρες θα έπρεπε να είναι διαθέσιμα 15 έως 16 τρένα.
Δυστυχώς, αυτή τη στιγμή, όλες τις ώρες οι διαθέσιμοι συρμοί δεν ξεπερνούν τους 15 με 16 ενώ σε αυτούς συμπεριλαμβάνονται και 4 συρμοί που έχει δανείσει το δίκτυο του Μετρό από τη γραμμή 2.
Στην πραγματικότητα δηλαδή η γραμμή 1 δουλεύει με 12 έως 13 δικούς της συρμούς τους οποίους οι εργαζόμενοι παλεύουν με νύχια και με δόντια όπως μας είπαν χαρακτηριστικά, να κρατήσουν λειτουργικούς καθώς οι βλάβες είναι καθημερινές με τη μία μέρα να επισκευάζουν το ένα σύστημα και την επόμενη να χαλάει το άλλο.
Μεγάλο ωστόσο είναι και το πρόβλημα με το προσωπικό καθώς όπως μας είπαν από τα χρόνια του μνημονίου το μόνιμο προσωπικό έχει αποδεκατιστεί και ο κόσμος που προσλαμβάνεται κάθε χρόνο να στελεχώσει τις θέσεις είναι πολύ λιγότερος από τον κόσμο που φεύγει με συνταξιοδότηση.
Οι ελλείψεις προσωπικού είναι άλλωστε κάτι που το αντιλαμβάνονται οι επιβάτες καθώς τη θερινή περίοδο και τις γιορτές, τα δρομολόγια αραιώνουν ακόμα περισσότερο όχι μόνο εξαιτίας της έλλειψης συρμών αλλά και επειδή πρέπει να δοθούν άδειες στους οδηγούς.
Υπάρχει ελπίδα
Με δεδομένη αυτή την κατάσταση, η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ μετά από επικοινωνία που είχαμε με το γραφείο Τύπου, μας επιβεβαίωσε τις πληροφορίες και τα δημοσιεύματα που έχουν κυκλοφορήσει πως βρίσκεται σε εξέλιξη μία συμφωνία με ανάδοχο εταιρεία από την Ισπανία για την αναβάθμιση 14 παλαιών συρμών, πρόκειται για συρμούς που είχαν αγοραστεί το 1982 και αναμένεται μέχρι το τέλος του 2024 να παραδοθεί το πρώτο δείγμα της δουλειάς που έχουν αναλάβει και από το 2025 σταδιακά να αρχίσει η τμηματική παράδοση των ανακαινισμένων συρμών.
Η τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων αυτών ωστόσο είναι κάτι που θα φανεί καθώς το τέλος του 2024 πλησιάζει και μέχρι στιγμής δεν έχει παραδοθεί για αξιολόγηση κανένα δείγμα αυτής της αναβάθμισης των παλαιών συρμών.
Σύμφωνα με τους εργαζόμενους στη ΣΤΑΣΥ πιο πιθανή λύση μοιάζει η επισκευή των συρμών του 2004 καθώς θεωρούν ότι είναι σε πολύ καλύτερη κατάσταση και στην ουσία για αρκετούς από αυτούς όλα είναι ζήτημα ενός και μόνο τύπου ανταλλακτικού που δυστυχώς αυτή τη στιγμή δεν είναι διαθέσιμο στην αγορά από την κατασκευάστρια εταιρεία και αυτός είναι ο λόγος που 9 από αυτούς τους συρμούς, είναι ακινητοποιημένοι.
Το γραφείο Τύπου της ΣΤΑΣΥ μας επιβεβαίωσε πως πράγματι 9 συρμοί του 2004 παραμένουν ακινητοποιημένοι με βλάβη σε συγκεκριμένο ανταλλακτικό και πως έχουν καταβληθεί όλες οι προσπάθειες ώστε η κατασκευάστρια εταιρία στη Γερμανία να προχωρήσει σε επανασχεδιασμό και παραγωγή και προμήθεια εκ νέου του συγκεκριμένου ανταλλακτικού, κάτι που όπως μαθαίνουμε είναι ευτυχώς σε προχωρημένο στάδιο και ίσως σύντομα παρά αργότερα να έρθει στη ΣΤΑΣΥ.
Σύμφωνα με τους εργαζόμενους, στην επισκευή και τη συντήρηση του τροχαίου υλικού, η επισκευή αυτών των 9 συρμών του 2004 και η ένταξη τους στα καθημερινά δρομολόγια θα λύσει πάρα πολλά από τα προβλήματα που βιώνουν καθημερινά οι επιβάτες της γραμμής 1 και θα βελτιώσει σε μεγάλο βαθμό τόσο τη συχνότητα των δρομολογίων αλλά θα μειώσει και τον αριθμό των έκτακτων καταστάσεων που προκαλούνται από τις συχνές βλάβες των συρμών.
Με αυτές τις πληροφορίες, όπως προέκυψαν από το ρεπορτάζ, ίσως το 2025 να έρθει με λύσεις στα χρόνια και βασανιστικά προβλήματα της γραμμής 1 Πειραιάς - Κηφισιά που τόσο πολύ εξυπηρετεί αλλά και ταλαιπωρεί καθημερινά χιλιάδες επιβάτες.