«Το διαδίκτυο θα σκοτεινιάσει» -Η ανατρεπτική λειτουργία της τεχνητής νοημοσύνης
Η τεχνολογία έχει τη δυνατότητα να διαταράξει τις σχέσεις των μεγάλων τεχνολογικών εταιρειών με τους καταναλωτές.

Οι πράκτορες τεχνητή νοημοσύνης ή AI agents, όπως ονομάζονται στην αγγλική ορολογία, θα μπορούσαν να αλλάξουν τον τρόπο που όλοι μας καταναλώνουμε περιεχόμενο, που οργανώνουμε τις καθημερινές μας εργασίες, ή που λαμβάνουμε τις αποφάσεις μας.
Στο μέλλον, ενδέχεται να μην διαβάζετε αυτήν τη στήλη στον ιστότοπο ή την εφαρμογή του Flash.gr. Αντίθετα, ο δικός σας πράκτορας τεχνητής νοημοσύνης θα μπορούσε να σας το διαβάσει ως μέρος ενός εξατομικευμένου δελτίου καθημερινού περιεχομένου, προτάσεων, αποφάσεων και ενεργειών που κάνουν τη ζωή σας πιο εύκολη και οργανωμένη.
Η Σίλικον Βάλεϊ δεν είναι ακόμα προετοιμασμένη για τέτοιες εξελίξεις, καθώς ο τρίτος χρόνος της παραγωγικής έκρηξης της τεχνητής νοημοσύνης κερδίζει δυναμική.
Το 2025 χαιρετίστηκε ως η χρονιά των πρακτόρων AI—εξατομικευμένων ψηφιακών βοηθών που μπορούν να αλληλεπιδρούν με τους χρήστες, να κάνουν έρευνα, να συλλέγουν πληροφορίες, να επιμελούνται περιεχόμενο και τελικά να προβλέπουν τις ανάγκες σας και να κάνουν πράγματα πριν καν το ζητήσετε.
«Το διαδίκτυο θα σκοτεινιάσει»
Ως συνήθως με τις τεχνο-μελλοντολογικές προβλέψεις, αυτό μπορεί να μην συμβεί. Η δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να μην προχωρήσει τόσο γρήγορα όσο ελπίζαμε. Ωστόσο, εάν η τεχνολογία καταστεί ικανή για τέτοια επιτεύγματα, θα αναστατώσει το διαδίκτυο και θα μπορούσε να διαταράξει ορισμένες από τις εταιρείες που κυριαρχούν στον τρέχοντα ψηφιακό κόσμο μας.
«Υπάρχει μια ιδέα που δεν μπορούμε να ανατρέψουμε», έγραψαν σε πρόσφατο σημείωμα προς τους επενδυτές ο Mark Shmulik και ο Nikhil Devnani της Bernstein, δύο από τους κορυφαίους αναλυτές του Διαδικτύου. «Εάν οι πράκτορες τεχνητής νοημοσύνης γίνουν πραγματικά χρήσιμοι, το διαδίκτυο θα σκοτεινιάσει».
Οι ιστότοποι και οι εφαρμογές δεν θα εξαφανιστούν. Απλώς για πολλούς από αυτούς, οι καταναλωτές δεν επισκέπτονται ή βλέπουν απευθείας αυτές τις ψηφιακές τοποθεσίες. Αντίθετα, θα έχουν πρόσβαση σε πληροφορίες, περιεχόμενο και γραφικά στοιχεία μέσω ενός βοηθού τεχνητής νοημοσύνης που γίνεται «ο συσσωρευτής των συσσωρευτών», είπαν οι αναλυτές.

Το ταξίδι θα μπορούσε να γίνει πιο εύκολο
Οι αναλυτές της Bernstein ανέφεραν ένα παράδειγμα πτήσης στη Νέα Υόρκη και ανάγκης να φτάσετε από το αεροδρόμιο στο γραφείο. Σας ενδιαφέρει πραγματικά αν παίρνετε ένα Uber, ένα Lyft, ένα Waymo, ένα ταξί ή ένα γενικό σέρβις μαύρου αυτοκινήτου; Μάλλον όχι. Αυτό που πραγματικά θέλετε είναι η πιο γρήγορη, φθηνή, πιο άνετη βόλτα στο Μανχάταν.
Τι θα γινόταν αν ο προσωπικός σας πράκτορας τεχνητής νοημοσύνης μπορούσε να σας τακτοποιήσει όλο αυτό; Αυτό θα άλλαζε ριζικά τον τρόπο λειτουργίας του Διαδικτύου. Δεν χρειάζεται να «γκουγκλάρεις» τίποτα. Ίσως να μην χρειαστεί καν να βγάλετε το smartphone σας (αν έχουμε ακόμη και τηλέφωνα σε αυτό το μέλλον).
«Οι φορείς συγκέντρωσης πληροφοριών έχουν τον έλεγχο της προσφοράς, αλλά αν η ζήτηση παγιωθεί και εκπληρωθεί μέσω ενός πράκτορα τεχνητής νοημοσύνης, μπορεί να μην χρειαστεί να ανοίξετε ξανά την εφαρμογή rideshare!» έγραψαν οι αναλυτές του Bernstein.

Νέου τύπου «διόδια»
Αυτό θα μπορούσε να είναι η απόλυτη κορυφή του παγόβουνου. Ένας πράκτορας τεχνητής νοημοσύνης που θα εκπροσωπούσε τον καθένα μας θα γινόταν μια ισχυρή νέα άμεση σύνδεση που θα μπορούσαν να δημιουργήσουν οι εταιρείες τεχνολογίας με τους καταναλωτές. Όλοι οι άλλοι πάροχοι θα διοχετευθούν μέσω αυτής της νέας ψηφιακής πύλης και πιθανότατα θα έπρεπε να πληρώσουν κάποιο είδος διοδίων—όπως ακριβώς η Google εισπράττει διόδια αυτήν τη στιγμή στον ιστό μέσω των διαφημίσεων αναζήτησης και η Apple εισπράττει διόδια μέσω των τελών του App Store.
Οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας και οι νεοσύστατες επιχειρήσεις ήδη αγωνίζονται με μανία για τον έλεγχο αυτής της μελλοντικής διοχέτευσης πρακτόρων.
Στα τέλη Ιανουαρίου, το OpenAI αποκάλυψε το Operator, ένα σύστημα πρακτόρων τεχνητής νοημοσύνης που χρησιμοποιεί ένα πρόγραμμα περιήγησης ιστού για να αναλαμβάνει δράση για λογαριασμό των χρηστών, όπως η κράτηση ταξιδιωτικών κρατήσεων και η αγορά προϊόντων τους.
Οι χρήστες μπορούν να επιλέξουν έναν συγκεκριμένο ιστότοπο μέσω του οποίου θέλουν να επεξεργαστούν τα αιτήματά τους, όπως το OpenTable, ή να στείλουν το αίτημα μέσω μιας μηχανής αναζήτησης όπως η Google. Το κλειδί εδώ είναι ότι η άμεση σχέση είναι μεταξύ του πράκτορα OpenAI και του χρήστη. Προηγουμένως, αυτό το διαδικτυακό ταξίδι πιθανότατα θα ξεκινούσε με μια Αναζήτηση Google. Τώρα, στο μέλλον, η Google είναι μόνο μία από τις πολλές υπηρεσίες που μπορεί να επιλέξει ο χειριστής του OpenAI.
Ωστόσο, η Google δεν περιμένει να γίνει απλώς μια άλλη εφαρμογή στην πλατφόρμα τεχνητής νοημοσύνης κάποιου άλλου. Τον Δεκέμβριο, η εταιρεία παρουσίασε το Project Mariner, έναν πράκτορα τεχνητής νοημοσύνης που μπορεί να περιηγηθεί στον ιστό και να πραγματοποιήσει ενέργειες, όπως κλικ σε κουμπιά και συμπλήρωση φορμών.

Μια ακόμα πιο αδιάσπαστη ψηφιακή σύνδεση;
Είναι αυτή η κορυφαία τεχνολογία χοάνης; Ίσως όχι. Το Neuralink του Έλον Μασκ στοχεύει να βάλει τσιπ μέσα στον εγκέφαλο των ανθρώπων. Αυτό θα μπορούσε να δημιουργήσει έναν άρρηκτο δεσμό με τους καταναλωτές, καθώς το τσιπ θα διάβαζε τις σκέψεις, τις επιθυμίες και τις ανάγκες τους απευθείας από το κεφάλι τους αντί να συμπεράνει τι θέλουν οι άνθρωποι από τις Αναζητήσεις Google, τη συμπεριφορά εφαρμογών της Apple και τις αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Αυτό μπορεί να ακούγεται σαν άγρια όνειρα επιστημονικής φαντασίας, αν και τα στελέχη της Google έχουν μιλήσει για αυτήν την ιδέα εδώ και χρόνια.
Το 2010, ο Hal Varian, επικεφαλής οικονομολόγος της Google, το συζήτησε με το The Atlantic, λέγοντας ότι ένα εγκεφαλικό εμφύτευμα θα μπορούσε να είναι ένα λογικό επόμενο βήμα για τη μηχανή αναζήτησης της εταιρείας.
"Τώρα γκουγκλάρετε πράγματα στον υπολογιστή σας. Και γκουγκλάρετε πράγματα στο τηλέφωνό σας. Αυτό είναι το επόμενο στάδιο. Και πιστεύω — ο κόσμος μπορεί να γελάσει — αλλά νομίζω ότι θα υπάρξει ένα εμφύτευμα", είπε.