Τι σημαίνει η επανεκλογή του Trump για την αυτοκινητοβιομηχανία
Ο Donald Trump επιστρέφει στον Λευκό Οίκο και οι αυτοκινητοβιομηχανίες στις ΗΠΑ και την Ευρώπη αντιμετωπίζουν μία νέα αβεβαιότητα.
Σε ηλικία 78 ετών, ο Trump θα αναλάβει τα καθήκοντά του με τον έλεγχο των Ρεπουμπλικανών στο Κογκρέσο και πιθανώς στη Βουλή των Αντιπροσώπων. Αν πιστέψουμε τις πρώτες πληροφορίες, που «μιλούν» για αναίρεση των αποφάσεων της θητείας Biden, θα δούμε μία μεγαλύτερη προστασία στις αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ.
Για τους επενδυτές και τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, η επιστροφή του Trump θα μπορούσε να σημαίνει σαρωτικές αλλαγές στο εμπόριο, τις εκπομπές ρύπων και τα κίνητρα για ηλεκτρικά οχήματα.
Τι θα γίνει με το όριο των ρύπων;
Η πρώτη θητεία του Trump δεν πίεζε για την οριοθέτηση χαμηλών προτύπων στις εκπομπές ρύπων, θυμίζοντας τη χαλαρή νομοθεσία της εποχής Obama, με στόχο την ελευθερία στις αυτοκινητοβιομηχανίες με λιγότερους περιορισμούς όσον αφορά τις εκπομπές ρύπων.
Εάν ο Trump επιστρέψει σε αυτήν την προσέγγιση, η αγορά βενζινοκίνητων οχημάτων στις ΗΠΑ θα μπορούσε να δει μια αναζωπύρωση, «φρενάροντας» τη μετάβαση σε πιο πράσινες τεχνολογίες και ενδεχομένως να καθυστερήσει τις προσπάθειες για τον περιορισμό των εκπομπών ρύπων. Για τους επενδυτές (στο χώρο του αυτοκινήτου) αυτό μπορεί να φέρει μία βραχυπρόθεσμη ανάπτυξη, όσο αφορά τα κέρδη. Από την άλλη πλευρά αυτό θα οδηγήσει και σε μία… απομόνωση της αυτοκινητοβιομηχανίας των ΗΠΑ, αφού η Αγγλία και η Ευρώπη, συνεχίζουν θα έχουν χαμηλότερα όρια κατανάλωσης και ρύπων. Ενώ οι ΗΠΑ υπό την ηγεσία του Trump ααιρούν τα πρότυπα, οι ευρωπαϊκές και βρετανικές αγορές διπλασιάζουν τις αυστηρές περιβαλλοντικές δεσμεύσεις, οι οποίες μπορεί να δημιουργήσουν περιπλοκές για τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Για τους παγκόσμιους επενδυτές, οι ανισότητες θα απαιτήσουν συνεχή επαναβαθμονόμηση.
Τα κίνητρα για την ηλεκτροκίνηση στο στόχαστρο
Ο νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA) της κυβέρνησης Biden προσέφερε φορολογικές εκπτώσεις και κίνητρα με στόχο την τόνωση της αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, δίνοντας στις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες μία ώθηση στον παγκόσμιο αγώνα για την κυριαρχία της αγοράς. Ο Trump, ωστόσο, έχει επικρίνει αυτό το νόμο, σηματοδοτώντας μια υποχώρηση που πιθανότατα θα επιβραδύνει την ανάπτυξη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Χωρίς κίνητρα για την αντιστάθμιση του υψηλού αρχικού κόστους, οι καταναλωτές θα βρουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα λιγότερο ελκυστικά και οι επενδυτές μπορεί να δουν μια πτώση στα κέρδη.
Η Ευρώπη και το Ηνωμένο Βασίλειο, αντίθετα, φαίνεται να ακολουθούν τη δέσμευσή τους για μηδενικούς ρύπους και θα συνεχίσουν να προσφέρουν κίνητρα για ηλεκτρικά μοντέλα.
Από την άλλη πλευρά αν οι ΗΠΑ αποσυρθούν από την παγκόσμια αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, οι αυτοκινητοβιομηχανίες ενδέχεται να αντιμετωπίσουν εμπόδια στην παραγωγή καθαρής τεχνολογίας - επηρεάζοντας τη διαθεσιμότητα, το κόστος και τελικά την πρόοδο της ηλεκτροκίνησης. Ήδη οι CEO των μεγάλων εταιριών στις ΗΠΑ μέσω της Alliance for Automotive Innovation ζητούν να παρθούν άμεσα αποφάσεις για το μέλλον.
Εμπόριο και δασμοί: Μια νέα εποχή προστατευτισμού;
Η πολιτική του Trump «Πρώτα η Αμερική» θα επιστρέψει ιδιαίτερα στην προσέγγισή του στο εμπόριο με την Κίνα. Η αυτοκινητοβιομηχανία βασίζεται σε μεγάλο βαθμό σε κινεζικά εξαρτήματα, από μπαταρίες έως ημιαγωγούς, και οι πιθανοί δασμοί του Trump θα ανέβαζαν το κόστος για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, δημιουργώντας αυξήσεις τιμών που θα μπορούσαν να μειώσουν τη ζήτηση και να αυξήσουν τον κίνδυνο για τους επενδυτές.
Η σκιά του Musk
Για να προσθέσουμε ίντριγκα στην εικόνα προσθέτουμε και τον πιθανό ρόλο του Elon Musk σε μια κυβέρνηση Trump. Ως Διευθύνων Σύμβουλος της Tesla, τα συμφέροντα του στην Κίνα παρουσιάζουν ένα ηθικό δίλημμα.
Η Tesla βασίζεται στην Κίνα για ένα σημαντικό μέρος της παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων της και η ανοιχτή ευθυγράμμιση του Musk με τις κινεζικές απόψεις για ευαίσθητα γεωπολιτικά ζητήματα ( συγκεκριμένα για την Ταϊβάν ) εγείρει ερωτήματα σχετικά με το πώς θα μπορούσε να το αντιμετωπίσει (εάν διοριστεί σύμβουλος του Trump).
Πορεία σε θολά νερά
Η προοπτική της προεδρίας του Trump σηματοδοτεί κάτι περισσότερο από μια απλή αλλαγή στην πολιτική των ΗΠΑ – συνεπάγεται μια αναδιαμόρφωση του παγκόσμιου χρηματοοικονομικού τοπίου της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η επαναφορά των προτύπων εκπομπών καυσαερίων και η μείωση των κινήτρων για τα ηλεκτρικά οχήματα θα μπορούσαν να προσφέρουν ανάσα στις πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Βέβαια έτσι κινδυνεύουν να απομονωθούν οι ΗΠΑ καθώς άλλες αγορές προωθούν πράσινες δεσμεύσεις. Για τους επενδυτές, το νέο περιβάλλον θα απαιτήσει ευελιξία, ιδιαίτερα για όσους δραστηριοποιούνται διεθνώς.
Η νίκη του Trump έδειξε για άλλη μια φορά την αστάθεια της πολιτικής σκηνής των ΗΠΑ, υπογραμμίζοντας πόσο γρήγορα μπορούν να αλλάξουν οι πολιτικές. Στον κλάδο της χρηματοδότησης αυτοκινήτων, που βασίζεται σε μακροπρόθεσμο σχεδιασμό και σταθερότητα, η απρόβλεπτη προσέγγιση της κυβέρνησής του θα μπορούσε να δημιουργήσει μεγάλες προκλήσεις και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Oι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι επενδυτές προσαρμόζονται στην πιθανή νέα πραγματικότητα, το ερώτημα παραμένει: Αυτό το κατακερματισμένο ρυθμιστικό τοπίο θα οδηγήσει τελικά στην καινοτομία ή θα εμποδίσει την πρόοδο του κλάδου προς τη βιωσιμότητα;