Τη διώρυγα του Παναμά θα επισκεφθεί ο Αμερικανός ΥΠΕΞ Μάρκο Ρούμπιο
Μετά τον σάλο ότι η διώρυγα του Παναμά ελέγχεται από την Κίνα ο κορύφαιος αμερικανός διπλωμάτης θα συζητήσει το θέμα με τις αρχές της χώρας.
Κινητικότητα στο ζήτημα της διώρυγας του Παναμά που ο Ντόναλντ Τραμπ θέλει να επαναφέρει υπό αμερικανικό έλεγχο. Νωρίς το βράδυ της Παρασκευής (31/1) ο Αμερικανός υπουργός Εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο ανακοίνωσε ότι όχι μόνο θα επισκεφθεί τη Διώρυγα του Παναμά αλλά και θα συζητήσει το θέμα με το ιδιοκτησιακό και διαχειριστικό καθεστώς της κατά την επίσκεψή του στη χώρα.
Η επίσκεψη Ρούμπιο στον Παναμά έρχεται μετά την απειλή του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ ότι θα αναλάβει τον έλεγχο της διώρυγας.
Ο Ρούμπιο πρόκειται να αναχωρήσει αύριο, Σάββατο (1/2), για να επισκεφθεί τον Παναμά, το Ελ Σαλβαδόρ, την Κόστα Ρίκα, τη Γουατεμάλα και τη Δομινικανή Δημοκρατία στην πρώτη του επίσκεψη στο εξωτερικό μετά την ανάληψη των καθηκόντων του.
Το άλλο μεγάλο μέτωπο που έχει ανοίξει ο Τραμπ στον τομέα της προσάρτησης εδαφών είναι η Γροιλανδία που ανήκει στη Δανία. Και στη Γροιλανδία η πίεση προς την κυβέρνηση της Κοπεγχάγης είναι πολύ μεγάλη.
Γιατί είναι τόσο σημαντική η διώρυγα
Ο Ντόναλντ Τραμπ δικαιολογεί την επιθυμία του να ανακτήσουν οι ΗΠΑ τον έλεγχο της διώρυγας του Παναμά ισχυριζόμενος ότι η Κίνα «εκμεταλλεύεται» τη θαλάσσια αυτή οδό που συνδέει τον Ατλαντικό με τον Ειρηνικό ωκεανό. Η πραγματικότητα δεν είναι ακριβώς έτσι.
Στην ορκωμοσία του ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσει τον στρατό για να «ανακτήσει» τη διώρυγα αυτή, μήκους 80 χιλιομέτρων, την οποία κατασκεύασαν οι ΗΠΑ και εγκαινιάστηκε το 1914. Ο έλεγχός της δόθηκε στον Παναμά το 1999 με βάση συμφωνία που είχε κλείσει με τη χώρα ο Αμερικανός πρώην πρόεδρος Τζίμι Κάρτερ.
«Η διώρυγα ανήκει και θα εξακολουθήσει να ανήκει στον Παναμά», απάντησε -τότε- ο πρόεδρος της χώρας Χοσέ Ραούλ Μουλίνο.
Αυτή τη θαλάσσια οδό, την οποία χρησιμοποιούν κυρίως οι ΗΠΑ και η Κίνα, διαχειρίζεται η Αρχή της Διώρυγας του Παναμά, μια ανεξάρτητη εταιρεία του Παναμά.
Όμως η κινεζική εταιρεία Hutchinson Ports εκμεταλλεύεται έπειτα από παραχώρηση τα λιμάνια Μπαλμπόα και Κριστομπάλ, που βρίσκονται στις δύο εισόδους της διώρυγας, στην πλευρά του Ατλαντικού και του Ειρηνικού.
Σε «περίπτωση κρίσης» το Πεκίνο θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει τα λιμάνια αυτά «για να εμποδίσει το εμπόριο», κατήγγειλε και ο νέος υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Μάρκο Ρούμπιο.