Τέμπη: Στα «τυφλά» κινούνται ακόμα τα τρένα -Χωρίς τηλεδιοίκηση λόγω κακοκαιρίας
«Η τραγωδία των Τεμπών άφησε ένα συλλογικό τραύμα στην κοινωνία», τόνισε στο MEGA ο μηχανοδηγός Γιώργος Μανώλης, συμπληρώνοντας πως «δεν είναι παράξενο πως οι πολίτες ένα χρόνο μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα επιλέγουν να μην κάθονται στα πρώτα βαγόνια των αμαξοστοιχιών«.
Ως προς τα επίπεδα ασφαλείας, ανέφερε πως ξεκίνησαν προσπάθειες για να ενεργοποιηθεί η τηλεδιοίκηση της Λάρισας, ενώ έγιναν έργα και στον υπόλοιπο άξονα του σιδηροδρόμου. Η κακοκαιρία Ντάνιελ, ωστόσο, όπως είπε, προκάλεσε μεγάλο πισωγύρισμα και έκτοτε δεν υπάρχει τηλεδιοίκηση στο τμήμα Λιανοκλάδι – Λάρισα.
«Τα τρένα στο μη τηλεδιοικούμενο κομμάτι πηγαίνουν με μειωμένη ταχύτητα. Οι ενδιάμεσοι σταθμοί είναι ανοιχτοί και στελεχώνονται με δύο σταθμάρχες. Οι αμαξοστοιχίες στελεχώνονται ούτως ή άλλως με δύο μηχανοδηγούς. Υπάρχει πιστή τήρηση του γενικού κανονισμού. Έχουν ληφθεί αυτήν τη στιγμή όλα τα μέτρα ασφάλειας που μπορεί να ληφθούν όταν δεν υπάρχουν συστήματα».
Σε ερώτηση αν το επίμαχο σημείο είναι ξανά «τυφλό» ο κ. Μανώλης είπε ότι «επί της ουσίας βασίζεται στην εφαρμογή του γενικού κανονισμού από το προσωπικό και στον επαγγελματισμό όλων».
«Ως έναν βαθμό υπάρχει βελτίωση τις επικοινωνίες σε σχέση με πέρσι. Ωστόσο δεν υπάρχουν τηλεδιοίκηση, φωτοσήματα και ETCS που όπως είπε θα μηδένιζε τις πιθανότητες ενός αντίστοιχου σιδηροδρομικού δυστυχήματος».
Ερωτηθείς για την επικοινωνία εντός του τούνελ είπε: «Μπαίνοντας στο τούνελ των Τεμπών επιστρέφοντας από τη Θεσσαλονίκη έχουμε επαφή με την τηλεδιοίκηση της Λάρισας, μάς φωνάζει για το πως θα συνεχίσουμε. Υπάρχει επικοινωνία. Πριν από ένα χρόνο δεν υπήρχε», είπε.
«Ο χώρος της τηλεδιοίκησης στη Λάρισα πέρυσι ήταν ένα γιαπί, σήμερα υπάρχει και είναι λειτουργικός. Μετά τον Ντάνιελ δεν υπάρχει η κάλυψή της μέχρι και το σημείο του Ευαγγελισμού, όπου περνάμε με αριθμό που μας δίνει η τηλεδιοίκηση τηλεγραφήματος όλα τα κόκκινα και σβηστά φωτοσήματα. Η τηλεδιοίκηση καλύπτει από τον Ευαγγελισμό και πάνω μέχρι τη Θεσσαλονίκη. Από τη Λάρισα με τον Ευαγγελισμό πάμε με ακριβώς τον τρόπο που πηγαίναμε και πέρσι το οποίο πολλές φορές δεν δίνει τη μέγιστη ασφάλεια που θέλουμε». Μάλιστα, όπως ανέφερε ο ίδιος, δεν υπάρχει μέχρι στιγμής χρονοδιάγραμμα για το πότε θα αποκατασταθεί το πρόβλημα.
Πρόσθεσε ότι υπάρχει υποστελέχωση και δεν γνωρίζει πότε θα γίνουν νέες προσλήψεις.
Εξάλλου όπως είπε «υπήρχε ασάφεια στις εντολές εκείνο το βράδυ. Οι μηχανοδηγοί ρώτησαν για δεύτερη φορά και μετά έγινε ό,τι έγινε», είπε. Μάλιστα, ο κ. Μανώλης αποκάλυψε για πρώτη φορά στις 26 Μαρτίου 2021 -δύο χρόνια πριν το δυστύχημα- είχε αποσταλεί έγγραφο σχετικά με τα ζητήματα ασφαλείας και επικοινωνίας στον σιδηρόδρομο, όπου επισημαίνονται ζητήματα που είχαν προκύψει στην καθημερινή κυκλοφορία και αφορούσαν ασαφείς εντολές προς τους μηχανοδηγούς από τον διαχειριστή της δομής.
«Όσο καλός επαγγελματίας είναι κανείς δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη διαθέσιμη τεχνολογία που θα επέτρεπε υψηλής ποιότητας παροχής υπηρεσιών με μέγιστη ασφάλεια. Δεν γίνεται να λέμε ότι έχουμε γρήγορα τρένα χωρίς να έχουμε συστήματα ασφαλείας».
«Ο κος Γενηδούνιας, ο τότε πρόεδρος του σωματείου μας, είχε ότι πει από την πρώτη στιγμή ότι αρκούσαν απλώς τα φωτοσήματα για να αποτραπεί το δυστύχημα. Ακούσαμε δυστυχώς ανθρώπους στην εξεταστική επιτροπή κουνώντας το δάχτυλο να λένε ότι κανένα σύστημα ασφάλειας δεν εγγυόταν ότι δεν θα συνέβαινε αυτό. Είναι το πιο χυδαίο ψέμα που έχουμε ακούσει αυτό το διάστημα», κατέληξε ο Γιώργος Μανώλης.
«Η κακοκαιρία κατέστρεψε τα συστήματα - Αργή κίνηση για απόλυτη ασφάλεια»
«Χρειαζόμαστε μια διετία για την οριστική αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου» δήλωσε στην ΕΡΤ ο Χρήστος Σταϊκούρας ο οποίος αναφέρθηκε και στα προβλήματα του συστήματος τηλεδιοίκησης λόγω της πρόσφατης κακοκαιρίας Daniel.
«Η περίφημη σύμβαση 717 παραδόθηκε, όπως είχε δεσμευτεί η κυβέρνηση τον Σεπτέμβριο και το ΕTSC παραδόθηκε επί της γραμμής, όπως είχε πει η κυβέρνηση τον Νοέμβριο. Ολοκληρώθηκαν οι συμβάσεις, εγκαταστάθηκε η σηματοδότηση και η τηλεδιοίκηση, όμως εξαιτίας του Daniel σ’ ένα συγκεκριμένο γεωγραφικό πεδίο που εκτείνεται περίπου από τον Δομοκό μέχρι τη Λάρισα, καταστράφηκαν ολοσχερώς όλα αυτά τα συστήματα, τα οποία είχαν παραδοθεί τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο. Άρα, σε αυτό το σημείο, σ’ αυτήν τη γεωγραφική έκταση, ουσιαστικά γίνεται πιο αργή κίνηση, ώστε να είμαστε απολύτως ασφαλείς για το πώς γίνονται οι μετακινήσεις των τρένων»