«Τέλος» στις χωριστές ενημερότητες από εφορία και ασφαλιστικά ταμεία
Έρχεται η ψηφιακή έκδοση ενιαίου πιστοποιητικού από τον Σεπτέμβριο
Με εξπρές διαδικασίες και χωρίς να «τρέχουν» στην ΑΑΔΕ και τον ΕΦΚΑ θα μπορούν από το τέλος Σεπτεμβρίου τα φυσικά πρόσωπα και οι επιχειρήσεις που δεν έχουν ανοιχτούς λογαριασμούς με το Δημόσιο να λαμβάνουν ενιαίο πιστοποιητικό φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας για την ολοκλήρωση των συναλλαγών τους.
Το μόνο που θα πρέπει να κάνουν είναι να υποβάλουν αίτηση στη νέα ψηφιακή πλατφόρμα που αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία στις 30 Σεπτεμβρίου και, εφόσον μετά από αυτόματο έλεγχο διαπιστωθεί ότι δεν έχουν αρρύθμιστα ή κόκκινα χρέη από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές, θα εκδίδουν με λίγα κλικ το πιστοποιητικό οικονομικής ενημερότητας. Το νέου τύπου έγγραφο θα είναι έγκυρο για κάθε προβλεπόμενη χρήση και θα γίνεται υποχρεωτικά αποδεκτό από φορείς του ιδιωτικού και του δημοσίου τομέα.
Τη συγχώνευση της φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας καθώς και τα βήματα για την έκδοση του νέου ενιαίου πιστοποιητικού προβλέπει ρύθμιση που έχει ψηφισθεί από τη Βουλή και σύμφωνα με την οποία:
- Κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα δύναται να αιτηθεί, μέσω ειδικής πλατφόρμας προσβάσιμης μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-ΕΨΠ), την έκδοση ενιαίου πιστοποιητικού οικονομικής ενημερότητας. Το πιστοποιητικό περιλαμβάνει τα στοιχεία του αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητας και του αποδεικτικού ασφαλιστικής ενημερότητας και εκδίδεται σε ψηφιακή μορφή.
- Το πιστοποιητικό οικονομικής ενημερότητας θεωρείται έγκυρο για κάθε νόμιμη χρήση και γίνεται υποχρεωτικά αποδεκτό από όλους τους φορείς του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, καθώς και από φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες, τα δικαστήρια όλων των βαθμών και τις εισαγγελίες όλης της χώρας όταν είναι κατά νόμο υποχρεωτική η προσκόμιση των ανωτέρω αποδεικτικών ενημερότητας.
- Για την έκδοση του πιστοποιητικού οικονομικής ενημερότητας η πλατφόρμα αντλεί μέσω διαλειτουργικότητας τα αναγκαία δεδομένα από το πληροφοριακό σύστημα φορολογικού μητρώου της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων και το πληροφοριακό σύστημα του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης. Οι απαιτούμενες διαλειτουργικότητες διασφαλίζονται μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Η παραγωγική λειτουργία πλατφόρμας αναμένεται να ξεκινήσει στις 30 Σεπτεμβρίου 2024.
Επισημαίνεται ότι το πιστοποιητικό θα έχει δίμηνη διάρκεια ισχύος, εφόσον δεν υπάρχουν οφειλές προς τη Φορολογική Διοίκηση και τα ασφαλιστικά ταμεία ενώ σε περίπτωση που υπάρχουν ληξιπρόθεσμες ρυθμισμένες οφειλές ή οφειλές μη ληξιπρόθεσμες ή οφειλές σε αναστολή, η διάρκεια του αποδεικτικού θα είναι μηνιαία.
Εφόσον το πιστοποιητικό εκδίδεται για είσπραξη χρημάτων ή μεταβίβαση ακινήτου ή σύσταση εμπράγματου δικαιώματος επ' αυτού από επαχθή αιτία και ο αιτών έχει ρυθμισμένες οφειλές προς τη Φορολογική Διοίκηση οι αρμόδιες υπηρεσίες θα ορίζουν ποσό παρακράτησης για την κάλυψη δόσης η δόσεων σύμφωνα με το πρόγραμμα της ρύθμισης.