Τα όμορφα supercars όμορφα καίγονται
Δεκάδες υπεραυτοκίνητα γίνονται στάχτη κάθε χρόνο, γιατί (ευτυχώς) δεν συμβαίνει το ίδιο και στα οικογενειακά αυτοκίνητα;
Το θέαμα του φλεγόμενου Koenigsegg Jesko, στην Αττική Οδό έκανε το γύρο του κόσμου, προκαλώντας ένα ερώτημα: Γιατί τα supercars/hypercars καίγονται τόσο εύκολα και γρήγορα;
Μία αναζήτηση στο διαδίκτυο θα σας δώσει εκατοντάδες video με σπορ αυτοκίνητα (καινούργια και παλιά) τα οποία καίγονται είτε σταματημένα, είτε εν κινήσει.
Ψάξαμε και βρήκαμε πληροφορίες για τα φλεγόμενα supercars και έχουμε κάποιες απαντήσεις.
Σύμφωνα με την αλυσίδα service για sport ή και supersport αυτοκίνητα Euro Motorsport, το γιατί η εκδήλωση πυρκαγιάς είναι μία εύκολη υπόθεση, σε ακριβά supercars και hypercars είναι κάτι σύνθετο. Κατασκευαστικά λάθη, αστοχίες υλικών, ενθουσιώδης οδήγηση είναι δυνατόν να κάνουν ένα άψογο και ακριβό supercar… φλαμπέ.
Ο Ενθουσιασμός του οδηγού
Αν το ακριβό σου διθέσιο είναι συντριμμένο σωστά με τα σωστά ανταλλακτικά και εσύ «χτυπάς κόφτες» (περιστασιακά) για να ακούσουν οι άλλοι και να δουν φλόγες από την εξάτμιση, δεν σημαίνει πως το αυτοκίνητο θα καεί. Αν πάλι σου έχει γίνει συνήθεια τότε πρόσεχε. Κανένας κινητήρας δεν «συμπαθεί» να πιέζεται στον κόφτη και μετά να κινείται σα να μην συνέβη τίποτα.
Τα εύφλεκτα υλικά
Το βάρος είναι εχθρός των επιδόσεων, οι οποίες είναι ο λόγος ύπαρξης των Supercars. Τα αυτοκίνητα αυτά κατασκευάζονται για να έχουν την απόλυτη δύναμη, την απόλυτη οδική συμπεριφορά, την απόλυτη επιτάχυνση και τελική ταχύτητα.
Για να πετύχουν όλα τα δύσκολα παραπάνω πλεονεκτήματα οι κατασκευαστές στρέφονται σε εξωτικά υλικά. Ανθρακονήματα, υαλονήματα, ίνες γραφίτη, αεροπορικό αλουμίνιο, μαγνήσιο και πολλά άλλα ιδιαίτερα υλικά.
Κάποια από αυτά ενώ είναι ανθεκτικά στις συγκρούσεις και τα χτυπήματα, δεν αντέχουν στις υψηλές θερμοκρασίες ή αναφλέγονται πολύ εύκολα, με αποτέλεσμα όταν ένα supercar αναφλεγεί να... σβήσει μόνο όταν καεί εντελώς ή γίνει... σκόνη.
Οι ανακλήσεις
Η «μάχη» της ιπποδύναμης σημαίνει πως οι κινητήρες για να αποδώσουν τους 1000 ίππους (που είναι μόδα πια) δουλεύουν με πολλές πιέσεις, κάτι που κάνει τους κινητήρες τους επιρρεπής σε ορισμένες μάλλον σημαντικές μηχανικές βλάβες. Δείτε για παράδειγμα τις ανακλήσεις. Κάποιες από αυτές σχετίζονται με κινδύνους πυρκαγιάς (σε Lamborghini), βλάβες στο υδραυλικό τιμόνι της Porsche, ή ακόμη και σε καθίσματα (Aston Martin).
Φυσικά και τις επικροτούμε επειδή οι κατασκευαστές αναλαμβάνουν την ευθύνη για τα προβλήματα στα προϊόντα τους και τα επιδιορθώνουν δωρεάν. Αυτό βέβαια δεν εξαφανίζει προβλήματα ακραίας φύσεως, που εξακολουθούν να εμφανίζονται σε ορισμένα αρκετά ακριβά αυτοκίνητα.
Δείτε για παράδειγμα μια ανάκληση που εκδόθηκε τον Μάιο του 2010 και αναφέρεται σε ένα πρόβλημα των Lamborghini Murcielago LP640 (μοντέλα 2007 και 2008) τα οποία ήταν πιθανό να έχουν διαρροές καυσίμου. Η δεξαμενή καυσίμου παρουσίαζε αστοχία σε ένα σημείο συγκόλλησης. Μόλις το καύσιμο μετακινούταν έντονα το ρεζερβουάρ μετατοπιζόταν από τη θέση του. Το έγγραφο ανάκλησης ανέφερε ότι: «Σε σπάνιες περιπτώσεις, η πίεση που δημιουργείται από την κίνηση της βενζίνης μέσα στο ρεζερβουάρ καυσίμου κατά τις πλευρικές και διαμήκεις επιταχύνσεις, συνοδευόμενη από κάθετη δόνηση θα μπορούσε να προκαλέσει αποκόλληση μιας ή περισσότερων συγκολλήσεων που συγκρατούν το στήριγμα της αντλίας καυσίμου μέσα τη δεξαμενή καυσίμου. Το αποτέλεσμα ήταν μια αργή διαρροή βενζίνης».
Άλλη ανάκληση, η οποία αφορούσε τα Audi R8 Spyder που κατασκευάστηκαν μεταξύ 2009 και 2011, τέθηκε σε ισχύ επειδή οι σωλήνες καυσίμου έρχονταν σε επαφή με τη θερμική θωράκιση της… εξάτμισης.
Μια ανάκληση του 2004 σχετικά με τις Porsche 911 GT3 του 2003 ανέφερε ότι οι υδραυλικές εγκαταστάσεις του συστήματος διεύθυνσης θα μπορούσαν να χαλαρώσουν και να προκαλέσουν πυρκαγιά από διαρροή του υγρού στο υδραυλικό τιμόνι μετά την επαφή του με καυτά στοιχεία του κινητήρα.
Τα μοντέλα 2012-2017 της Lamborghini Aventador, ανακλήθηκαν για να διορθωθεί το σύστημα ελέγχου εκπομπών αναθυμιάσεων (EVAP). Το σύστημα αυτό, όταν το ρεζερβουάρ ήταν γεμάτο, επέτρεπε στους ατμούς καυσίμου, να φτάσουν στα καυτά αέρια του κινητήρα και να αναφλεγούν.
Κακά aftermarket αξεσουάρ
Πολύ συχνά αιτία καταστροφής είναι η μη εγκεκριμένη τοποθέτηση αξεσουάρ (σύστημα εξάτμισης συνήθως ) το οποίο δεν τηρεί το όριο των ντεσιμπέλ αλλά και των θερμοκρασιών.
Κακή χρήση
Τέλος ο τρόπος οδήγησης τέτοιων αυτοκινήτων γίνεται συχνά αιτία πυρκαγιών υπεραυτοκίνητων. Η τελευταία μόδα (οι φλόγες από την εξάτμιση) προκαλούνται από κινητήρες που δουλεύουν με περισσότερη βενζίνη συχνά υπό πίεση. Στα θεαματικά video βλέπετε να εκτοξεύονται φλόγες από την εξάτμιση, υπεραυτοκινήτων και οι κίνδυνοι πυρκαγιάς αυξάνονται το ίδιο θεαματικά.
Το πρόβλημα γίνεται ακόμη πιο επικίνδυνο σε ξηρά, ζεστά κλίματα όπως η Μέση Ανατολή. Σε μια αναφορά του περιοδικού The National των ΗΑΕ , ο ειδικός σε θέματα οδικής ασφάλειας και μηχανικός Robert Hodges λέει ότι έχει δει τους οδηγούς «να μην σβήνουν τους κινητήρες τους ενώ το αυτοκίνητο ανεφοδιάζεται σε βενζινάδικο έτσι ώστε το κλιματιστικό να διατηρεί την καμπίνα δροσερή το καλοκαίρι».
Επιπλέον, ο Hodges είπε ότι η εισαγωγή αυτοκινήτων από άλλες περιοχές με διαφορετικά κλίματα μπορεί να σημαίνει ότι ένα αυτοκίνητο βρίσκεται κυριολεκτικά εκτός του comfort zone του. «Οποιοσδήποτε ιδιοκτήτης υπεραυτοκίνητου θα πρέπει πραγματικά να συνειδητοποιήσει ότι το καλοκαιρινό κλίμα στη Νότια Ευρώπη και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα μπορεί να αντιμετωπίσει δημιουργήσει πραγματικά προβλήματα εάν χρησιμοποιείτε ένα supercar στα όριά του κατά τις καλοκαιρινές ώρες της ημέρας».