Συνέχεια στο ράλι της ακρίβειας το 2024: Έρχονται νέες αυξήσεις 4,6% στα τρόφιμα
«Πληθωριστικό» θα παραμείνει και το 2024 όπως εκτίμησε η Δήμητρα Κατσίπη, Sales Director της Circana στο πλαίσιο του 14ου συνεδρίου του ΙΕΛΚΑ, τονίζοντας ότι το νέο έτος θα συνεχιστούν οι αυξήσεις στιςτιμές πολλών προϊόντων ενώ οι ρυθμοί ανάπτυξης θα είναι χαμηλότεροι.
Σύμφωνα με το forecast της Circana η μέση ανατίμηση το 2024 στο εγχώριο καλάθι θα κυμανθεί στα επίπεδα του 4,5% , η οποία καθορίζεται κυρίως από την κατηγορία τροφίμων- που αποτελεί το 75% του συνολικού τζίρου - στην οποία η μέση ανατίμηση αναμένεται να διαμορφωθεί στο 4,6%. Ακόμα πιο υψηλή είναι η μέση ανατίμηση στη κατηγορία των οικιακών καθαριστικών στο 5,7% ενώ τα είδη προσωπικής υγιεινής και ομορφιάς εκτιμάται ότι θα ανατιμηθούν κατά 4%.
Με βάση τα δεδομένα αυτά η αγορά των super markets αναμένεται να αναπτυχθεί με 4,8% και ειδικά ανά κατηγορία κατά:
- 5,1% στα τρόφιμα (έναντι 8,5% φέτος)
- 3,2% στα προϊόντα υγείας και ομορφιάς (έναντι 8% φέτος)
- 4,5% στα είδη νοικοκυριού (έναντι 8,3% το 2023)
Ωστόσο τα ποσοστά των ανατιμήσεων που προβλέπει η Circana υποδεικνύουν μια τάση επιβράδυνσης των αυξήσεων σε σχέση με το 2023, όταν το συνολικό ποσοστό ανατίμησης διαμορφώθηκε στο σύνολο των βασικών καταναλωτικών προϊόντων (FMCGs) στο 7,3%.
Το βασικό μήνυμα για τα νοικοκυριά είναι ότι η ακρίβεια στο ράφι θα παραμείνει και την νέα χρονιά και όπως σημείωσε ο κ. Βάϊος Δημοράγκας, Managing Director Ελλάδος και Βουλγαρίας της NielsenIQ « Ο πληθωρισμός σε ένα βαθμό θα μείνει. Από το 2024 η αποκλιμάκωση θα αρχίσει να εντείνεται από εκεί και πέρα όμως οι υψηλές τιμές θα παραμείνουν. Δεν νομίζω ότι κανείς περιμένει ότι θα γυρίσουμε εύκολα στις τιμές του 2020.
Να επισημανθεί ότι στις μετρήσεις και κατ΄επέκταση στις προβλέψεις των αναλυτών περιλαμβάνονται τόσο η κατηγορία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας όσο και οι προσφορές και προωθητικές ενέργειες που πραγματοποιούνται στο ράφι , γεγονός που διαφοροποιεί τα ποσοστά των ανατιμήσεων σε σχέση με τα στοιχεία του δείκτη τιμών καταναλωτή της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.
Ανησυχία για τις γιορτές
Διεθνής έρευνα έδειξε ακόμη για τις μέρες των εορτών ότι πάνω από το 80% των ερωτηθέντων ανησυχούν αν το γιορτινό τραπέζι θα είναι ακριβότερο από πέρυσι, αν και αρκετοί είναι εκείνοι που ελπίζουν σε καλύτερες μέρες στα οικονομικά τους προς τα τέλη του 2023 με αρχές του 2024.
Γενικότερα σκέφτονται να ξοδέψουν λιγότερα χρήματα για διασκέδαση εκτός σπιτιού και περισσότερα για είδη πρώτης ανάγκης, κυρίως εξαιτίας των ανατιμήσεων, κάτι που αποτελεί καλή είδηση για τα super markets.
Κερδοσκοπία «βλέπουν» οι καταναλωτές - Τι απαντούν οι παράγοντες της αγοράς
Πάντως το 92% των καταναλωτών, με βάση έρευνα που παρουσίασε ο Γενικός Διευθυντής του ΙΕΛΚΑ κ. Λευτέρης Κιοσές εκτιμά ότι η ακρίβεια οφείλεται στη κερδοσκοπία, όταν το αντίστοιχο ποσοστό πέρυσι κυμάνθηκε στο 78%. Η πλειοψηφία του κοινού δεν αξιολογεί ως επαρκεί τα κυβερνητικά μέτρα στήριξης έναντι της ακρίβειας, ζητώντας τη μείωση του φπα στα τρόφιμα.
Απαντώντας ο Γεν. Γραμματέας Εμπορίου Σωτήρης Αναγνωστόπουλος ανέφερε ότι « όσα κράτη επέλεξαν να προχωρήσουν σε μείωση του φπα δεν έχουν επιφέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα» προσθέτοντας ότι « το κράτος πρέπει να έχει δημοσιονομικά εφόδια για να στηρίξει τους ευάλωτος αλλά κυρίως να αντιμετωπίσει και αυτό που έρχεται. Δε πρέπει να επιστρέψουμε ποτέ σε καταστάσεις του παρελθόντος. Η απόφαση για μείωση ΦΠΑ πρέπει να λάβει το μακροοικονομικό impact σε βάθος χρόνου».
Από πλευρά των αλυσίδων, ο πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ μάρκετ και επικεφαλής του ομίλου Metro Αριστοτέλης Παντελιάδης στάθηκε στην έντονη προκατάληψη που έχει δημιουργηθεί για φαινόμενα αισχροκέρδειας στο κλάδο τονίζοντας ότι «ως κλάδος τρώμε πολύ ξύλο γιατί μας κατηγορούν ότι έχουμε πάρει όλα τα λεφτά από τους Έλληνες πολίτες, τα οποία τους έχουν αφαιρέσει οι αλλεπάλληλες κρίσεις».
Απαντώντας σε αυτούς του ισχυρισμούς ο ίδιος στάθηκε στο περιορισμένο περιθώριο κερδοφορίας, επικαλούμενος το γεγονός ότι τα καθαρά κέρδη προ φόρων των αλυσίδων την τελευταία πενταετία για το σύνολο των αλυσίδων είχε περιθώριο καθαρού κέρδους 1,47% και οι 5 μεγαλύτερες αλυσίδες περιθώριο 1,3%, όταν διεθνώς ποσοστό κάτω από 3% θεωρείται επισφαλές, ενώ τονίζοντας ότι υπάρχει μια υπερ-ρύθμιση της αγοράς επισήμανε «είμαστε μία πολύ ανταγωνιστική αγορά γι’ αυτό και δεν έχουμε τα περιθώρια να περάσουμε όλες τις αυξήσεις στον καταναλωτή».
Με πληροφορίες από imerisia.gr-naftemporiki.gr