Στο ΣτΕ η «πιο σοβαρή πολεοδομική υπόθεση των τελευταίων 40 ετών» για το δήμο Αλίμου
Συζητήθηκαν τέσσερις υποθέσεις έκδοσης οικοδομικής άδειας στο δήμο Αλίμου, ο οποίος έχει προσφύγει ζητώντας την ακύρωσή τους.
Συζητήθηκε στο Συμβούλιο της Επικρατείας η «πιο σοβαρή πολεοδομική υπόθεση των τελευταίων 40 ετών», όπως χαρακτηρίστηκε κατά τη δίκη: αυτή για τη συνταγματικότητα ή μη του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού.
Από τη μια, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και το Τεχνικό Επιμελητήριο και από την άλλη η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας, διά των νομικών τους εκπροσώπων, διασταύρωσαν τα νομικά τους ξίφη σχετικά με το μείζον αυτό ζήτημα για τους όρους δόμησης.
Στο δικαστήριο συζητήθηκαν τέσσερις υποθέσεις έκδοσης οικοδομικής άδειας στο δήμο Αλίμου, ο οποίος έχει προσφύγει ζητώντας την ακύρωσή τους.
Το Ε΄ Τμήμα του ΣτΕ έχει ήδη κρίνει αντίθετες προς το Σύνταγμα τις διατάξεις δύο άρθρων του ΝΟΚ (νόμος 4067/2012) που προβλέπουν προσαυξήσεις συντελεστού δόμησης.
Παράλληλα, έχει αποφανθεί ότι είναι αντίθετες στο Σύνταγμα και το δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης οι διατάξεις εκείνες του ΝΟΚ, που εξαιρούν από την προσμέτρηση στο συντελεστή δόμησης, τους χώρους κυρίας χρήσεως παταριών, σοφιτών κλπ (προεξοχές, κινητά ή σταθερά συστήματα σκίασης, κ.λπ.).
Το Ε' Τμήμα ανέπεμψε την υπόθεση στην Ολομέλεια του ΣτΕ λόγω της ιδιάζουσας σημασίας της, με ένα από τα βασικά ζητήματα νομικής σύγκρουσης να είναι το εάν έπρεπε να έχει συνταχθεί Ειδική Επιστημονική Μελέτη.
Κατά τους υποστηρίζοντες αυτή την άποψη, η επίμαχη μελέτη είναι αναγκαία, αφού αποσκοπεί στο να τεκμηριώνει με αμιγώς πολεοδομικά κριτήρια, εάν θα υπάρχει οικιστική ανάπτυξη από την αύξηση της δόμησης και την αύξηση του ύψους των κτιρίων που προβλέπει ο ΝΟΚ ή αν, αντίθετα, θα επιβαρύνει και θα είναι επιζήμια για τον οικισμό του Δήμου Αλίμου στον οποίο πρόκειται να ανεγερθούν τα ακίνητα.
Από τη μια από τις εισηγήτριες της υπόθεσης, επισημάνθηκε ότι «ανακύπτει ζήτημα αν ως αφετηρία υπολογισμού των υψών θα πρέπει να ληφθούν τα 14μ του ΝΟΚ που είναι ευνοϊκότερα των 17 μέτρων του ειδικού Προεδρικού Διατάγματος της περιοχής, αλλά δυσμενέστερο των 13 μέτρων που ίσχυαν βάσει του προηγούμενου ΓΟΚ» και διερωτήθηκε μήπως δια της πλαγίας οδού αυξάνεται το ύψος των κτιρίων.
Οι νομικοί εκπρόσωποι των προσφευγόντων έκαναν λόγο για «πολεοδομική τερατογένεση» και σημείωσαν ότι «από την εφαρμογή του ΝΟΚ είναι μεγάλες και επιβαρύνεται η φέρουσα πολεοδομική ικανότητα, καθώς οι επιπτώσεις, πλέον των άλλων προσαυξάνουν κατά δύο ορόφους τα ακίνητα».
Πρόσθεσαν ακόμη, ότι αντίστοιχη εφαρμογή του ΝΟΚ με την πρόβλεψη παροχής πολεοδομικών μπόνους δεν υπάρχει στην Ευρώπη, με μια μόνο περιορισμένη εξαίρεση στην Γαλλία.
Από την πλευρά του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, υποστηρίχθηκε ότι ο ΝΟΚ λειτουργεί παράλληλα με τους οικοδομικούς κανονισμούς και δεν τροποποιεί τον πολεοδομικό σχεδιασμό.
Παράλληλα, τόνισαν ότι τα μπόνους που προβλέπει ο ΝΟΚ όπως είναι η αύξηση του ύψους των κτιρίων συμβάλλουν στις περιβαλλοντικές συνθήκες, καθώς ως αντιστάθμισμα επεκτείνουν τους χώρους πρασίνου.
Η Ολομέλεια επιφυλάχθηκε να εκδώσει τις αποφάσεις της.