Σταϊκούρας: Καλύτερα σήμερα τα συστήματα ασφαλείας στον σιδηρόδρομο - Πρώτα η ασφάλεια του επιβάτη
Ο Χρήστος Σταϊκούρας ανέφερε πως η Hellenic Train ενημέρωσε στις 09.03.23 για τη σύνθεση και το περιεχόμενο του φορτίου της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας,

Τα συστήματα ασφαλείας του σιδηροδρόμου, δηλαδή η σηματοδότηση, η τηλεδιοίκηση, το ETCS και το GSMR, είναι σήμερα «πολύ καλύτερα από ότι ήταν τον Φεβρουάριο του ‘23», υποστήριξε από βήματος ο Χρήστος Σταϊκούρας, επιμένοντας πως «για εμάς το πρόταγμα είναι η μέγιστη ασφάλεια του επιβάτη».
Απαντώντας σε ερώτηση του Αλέξανδρου Καζαμία (Πλεύση Ελευθερίας) για τη λειτουργία του συστήματα ETCS, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπογράμμισε πως τα συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης είναι «καλύτερα», «πληρέστερα» και «πιο λειτουργικά» σήμερα από ότι προ διετίας, την περίοδο δηλαδή της σιδηροδρομικής τραγωδίας.
Σύμφωνα με τον ίδιο, τον Σεπτέμβριο του 2023 τόσο η σηματοδότηση όσο και η τηλεδιοίκηση λειτουργούσαν στο 100% του δικτύου, ωστόσο λόγω του Daniel σήμερα είναι εγκατεστημένα στο 80% και έχει εκκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία για τα έργα αποκατάστασης.
Αναφερόμενος στο παρατρόχιο σύστημα ETCS, ανέφερε πως το ‘19 ήταν εγκατεστημένο στο 43%, τον Σεπτέμβριο του ‘23 βρισκόταν στο 81%, και σήμερα είναι στο 80% λόγω Daniel, ενώ για το επί συρμού ETCS, ενημέρωσε πως σήμερα έχουν εγκατασταθεί 136 μονάδες σε 89 τρένα, με στόχο έως τον Σεπτέμβριο να έχουν αναταχθεί άλλες 43 μονάδες σε άλλα 24 τρένα. Την ίδια στιγμή, και όσον αφορά στο σύστημα GSMR, ο υπουργός επεσήμανε πως «σήμερα είμαστε σε καλύτερο σημείο», ενημερώνοντας πως μέχρι το τέλος Μαρτίου θα έχουμε 118 μονάδες σε 59 τρένα.
«Δεν έχουν λυθεί όλα τα προβλήματα, δεν είμαι εδώ για να πω "όλα καλά". Υποστηρίζω όμως μέσα από τα στοιχεία, ότι κινούμαστε με ευθύνη στη σωστή κατεύθυνση με όλο και καλύτερα αποτελέσματα», σημείωσε ο υπουργός Υποδομών, ενώ στάθηκε στα στοιχεία χρήσης του σιδηροδρόμου από τους πολίτες, λέγοντας πως το 2024 έγιναν συνολικώς 766.995 μετακινήσεις.
Από την πλευρά του, ο Αλέξανδρος Καζαμίας σχολίασε πως η κυβέρνηση δεν μπορεί να εγγυηθεί για την ασφάλεια των πολιτών, καταγγέλλοντας πως ο υπουργός ανέφερε απλώς πως «η κατάσταση είναι κάπως καλύτερη σήμερα» και τονίζοντας πως «οι άνθρωποι εξακολουθούν να φοβούνται να ανέβουν στα τρένα»
Την ίδια ώρα, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του ανεξάρτητου, πρώην «γαλάζιου» βουλευτή Μάριου Σαλμά για τον έλεγχο μεταφοράς παράνομων φορτίων με τον σιδηρόδρομο, ο Χρήστος Σταϊκούρας ανέφερε πως το υπουργείο Υποδομών «δεν έχει αρμοδιότητα ελέγχου επί του περιεχομένου του φορτίου, ούτε προβλέπεται διαδικασία γνωστοποίησης του φορτίου», λέγοντας πως αυτό ισχύει και στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Όσον αφορά το φορτίο της μοιραίας αμαξοστοιχίας, ο Χρήστος Σταϊκούρας ανέφερε πως η Hellenic Train ενημέρωσε στις 09.03.23 (κάτι που επανέλαβε το 2025) για τη σύνθεση και το περιεχόμενο του φορτίου της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας, ενώ υποστήριξε πως η ΑΑΔΕ έχει παράσχει αναλυτική ενημέρωση για το τι συνέβη στο Τελωνείο Ευζώνων, λέγοντας πως «διενεργήθηκε σχετικός ευχερής έλεγχος και έγινε αντιπαραβολή των βαγονιών με τις καταστάσεις και δεν διαπιστώθηκε τίποτα άλλο επιπλέον από τα αναγραφόμενα». «Η δικαστική διερεύνηση είναι σε εξέλιξη και αναμένουμε τα αποτελέσματα της», πρόσθεσε ο Χρήστος Σταϊκούρας.
«Το κράτος δεν μπορεί να ελέγξει τι μεταφέρουν τα τρένα. Αυτό κατάλαβα εγώ», σχολίασε ο Μάριος Σαλμάς.