Από Μάρτιο τα μέτρα για την ακρίβεια - Τι αλλάζει σε προσφορές και βρεφικό γάλα
«Θα ληφθούν περαιτέρω μέτρα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας», δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, σε συνέντευξή του στον ΑΝΤ1, την Τρίτη 9 Ιανουαρίου.
«Έχουμε μία σειρά παρεμβάσεων, που έχουν οδηγήσει σε μείωση του πληθωρισμού, αυτό όμως δεν είναι αρκετό», αναγνώρισε ο κ. Σκρέκας, σημειώνοντας πως, «ποτέ δεν είπαμε να κοπούν οι προσφορές, είπαμε να μην εκτινάσσονται οι τιμές και μετά γίνονται προσφορές» και υπενθύμισε πως, το υπουργείο επέβαλε μεγάλο πρόστιμο για τις παραπλανητικές εκπτώσεις.
Σε συνέχεια των ανακοινώσεων του πρωθυπουργού για το πλαφόν στα κέρδη πολυεθνικών για το βρεφικό γάλα, ο κ. Σκρέκας προέβη σε εξειδίκευση των μέτρων κατά της ακρίβειας.
«Σημαντικές οι αποκλίσεις τιμών σε σχέση με την Ευρώπη»
Ο υπουργός Ανάπτυξης υπογράμμισε ότι το 2023 έγιναν 25.267 έλεγχοι στην αγορά και επιβλήθηκαν 1865 πρόστιμα, ύψους άνω των 13 εκατομμυρίων ευρώ.
Πρόσθεσε ότι συνεχίζονται οι πρωτοβουλίες από το υπουργείο, όπως είναι η Μόνιμη Μείωση Τιμής, αναφέροντας ότι ήδη 1300 προϊόντα από 100 προμηθευτές περιλαμβάνονται στο μέτρο.
Επίσης, διευκρίνισε ότι συνεχίζεται η πρωτοβουλία «Καλάθι του Νοικοκυριού».
Ωστόσο, ομολόγησε ότι υπάρχουν σημαντικές αποκλίσεις τιμών στην Ελλάδα σε σχέση με την Ευρώπη.
Τέσσερα μέτρα κατά της ακρίβειας
Ο κ. Σκρέκας παρουσίασε 4 μέτρα κατά της ακρίβειας, τονίζοντας ότι η κυβέρνηση καταδικάζει αθέμιτες εμπορικές πρακτικές.
1. Μειώνονται παροχές προς τα σουπερμάρκετ και εξασφαλίζονται χαμηλότερες τιμές για τον καταναλωτή.
Συγκεκριμένα, περιορίζονται οι συνολικές εκπτώσεις των προμηθευτών στα σούπερ μάρκετ κατά 30% και μεταφέρεται το όφελος στον καταναλωτή με αντίστοιχη μείωση της τιμής στο ράφι. Το μέτρο αυτό θα εφαρμοστεί στις κατηγορίες που σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού παρατηρήθηκαν αποκλίσεις.
Τα προϊόντα αυτά είναι: απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού, οδοντόκρεμες, αφρόλουτρα, σαμπουάν, βρεφικές πάνες.
2. Αποτρέπονται αδικαιολόγητες ανατιμήσεις.
Δεν επιτρέπεται πλέον στους προμηθευτές που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες για τα προϊόντα που έχουν ανατίμηση, για τρεις μήνες. Αυτό το μέτρο αφορά όλα τα προϊόντα που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ. Για τους προμηθευτές που διατηρούν σταθερές ή μειώνουν τις τιμές των προϊόντων τους, επιτρέπονται κανονικά οι προωθητικές ενέργειες προς όφελος των καταναλωτών.
3. «Καθαρές τιμές» από το χωράφι στο ράφι.
Υποχρεώνονται οι προμηθευτές να πωλούν τα προϊόντα στο λιανεμπόριο σε «καθαρές τιμές». Επιτρέπεται μόνο πιστωτικό τιμολόγιο ύψους έως 3% για επιστροφές προϊόντων ή μπύρας. Το μέτρο θα είναι μόνιμο και αφορά νωπά φρούτα, λαχανικά και κρέατα και έχει εφαρμογή όχι μόνο σε σούπερ μάρκετ, αλλά και στο κρεοπωλείο, μανάβικο κ.λ.π.
4. Πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους για το βρεφικό γάλα.
Για τις τιμές πώλησης του βρεφικού γάλακτος ορίζεται πλαφόν στο περιθώριο μικτού κέρδους των εταιρειών που εισάγουν, παράγουν και διακινούν το βρεφικό γάλα στην Ελλάδα. Το πλαφόν ορίζεται ως το άθροισμα του λειτουργικού κόστους της εταιρείας για τη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων και εμπορικού κέρδους 7%.
Από τον Μάρτιο η εφαρμογή των μέτρων
Απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, ο υπουργός Ανάπτυξης διευκρίνισε ότι τα μέτρα θα έχουν εφαρμογή από τον Μάρτιο του 2024. Εξαίρεση η απαγόρευση στους προμηθευτές που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες για τα προϊόντα που έχουν ανατίμηση, για τρεις μήνες. Το μέτρο αυτό θα έχει άμεση εφαρμογή.