Πώς το εμβληματικό Model T της Ford έφερε την επανάσταση στα αυτοκίνητα
Ακόμη και σήμερα εξακολουθεί να είναι στην πρώτη δεκάδα των κορυφαίων σε πωλήσεις αυτοκινήτων όλων των εποχών
Όταν σταμάτησε η γραμμή παραγωγής στο εργοστάσιο του Χάιλαντ Παρκ στο Μίσιγκαν, σαν σήμερα στις 26 Μαΐου το 1927, σημειώθηκε το τέλος του πιο σημαντικού αυτοκινήτου στην Ιστορία. Το τελευταίο Model T που κατασκεύασε η Ford Motor Company ήρθε να προστεθεί στα περισσότερα από 16,5 εκατομμύρια που είχαν βγει στους δρόμους τις προηγούμενες δύο δεκαετίες. Η χαμηλή τιμή και η ευκολία στη συντήρησή του είχαν διασφαλίσει ότι σχεδόν τα μισά αυτοκίνητα στους αμερικανικούς δρόμους ήταν Model T, ενώ και σήμερα παραμένει ένα από τα δέκα πιο ευπώλητα αμάξια όλων των εποχών.
Σημειώνεται πως με 16,5 εκατομμύρια πωλήσεις, το 2012 βρισκόταν ακόμα στην όγδοη θέση στην πρώτη δεκάδα των κορυφαίων σε πωλήσεις αυτοκινήτων όλων των εποχών. Για πολλές δεκαετίες μάλιστα ήταν σταθερά στην πρώτη θέση, έως τις 17 Φεβρουαρίου 1972, όταν και ξεπεράστηκε σε αριθμό αντιτύπων παραγωγής από τον Σκαραβαίο.
Παράλληλα, το Ford Model T ονομάστηκε επίσημα ως το πιο σημαντικό αυτοκίνητο του 20ού αιώνα σε σχετική ψηφοφορία που διεξήχθη τον Δεκέμβριο του 1999 στο Λας Βέγκας από διεθνείς ειδικούς για το Αυτοκίνητο του Αιώνα, ξεπερνώντας το BMC Mini, το Citroën DS («βάτραχος») και τον Σκαραβαίο.
Ο Χένρι Φορντ είχε υποσχεθεί να φτιάξει «ένα αυτοκίνητο για τις μάζες. Θα είναι αρκετά μεγάλο για να χωράει την οικογένεια, αλλά αρκετά μικρό ώστε να το χειρίζεται και να το συντηρεί μόνο ένας άνθρωπος». Το όραμά του ήταν να φτιάξει στο εργοστάσιο μια γραμμή μαζικής παραγωγής ενός αυτοκινήτου με εναλλάξιμα εξαρτήματα, όπου οι εργάτες θα πληρώνονταν αρκετά ώστε να γίνουν πελάτες και οι ίδιοι. Θα μεταμόρφωνε το αυτοκίνητο από μία πολυτέλεια προορισμένη για την ελίτ σε ένα καθημερινό μέσο του εργάτη.
Η αλλαγή στη γραμμή παραγωγής που έφερε «επανάσταση»
Για να το καταφέρει αυτό, ο Φορντ έφτιαξε στο Χάιλαντ Παρκ την πρώτη κινούμενη γραμμή συναρμολόγησης αυτοκινήτων στον κόσμο. Ήταν μία καινοτομία που μείωσε τον χρόνο παραγωγής από 728 λεπτά σε μόλις 93. Αυτό οδήγησε σε μία εξοικονόμηση χρημάτων, η οποία είχε αντίκτυπο και στην τιμή. Από 900 δολάρια το 1908, μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1920 είχε πέσει στο ένα τρίτο, δηλαδή 300 δολάρια, ή περίπου 3.500 ευρώ σήμερα.
Ο Φορντ επένδυσε μεγάλα ποσά στο μάρκετινγκ και έχτισε εργοστάσια σε ολόκληρο τον κόσμο, όπως το Τράφορντ Παρκ στο Μάντσεστερ, πράγμα που σήμαινε πως το Model T ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που κατασκευαζόταν διεθνώς. Χρόνο τον χρόνο, οι πωλήσεις αυξάνονταν κατά 100%. Το Model T καθιέρωσε τη σύγχρονη εξάρτησή μας από το αυτοκίνητο, ενώ η παραγωγή του, η τιμή του και οι μέθοδοι μάρκετινγκ που χρησιμοποιήθηκαν για την προώθησή του αποτέλεσαν το μοντέλο που ακολουθούν έκτοτε όλες οι επιτυχημένες πολυεθνικές εταιρείες.