Έκπληξη από δήλωση Μενδώνη για Netflix και Μέγα Αλέξανδρο
«Εξαιρετικά κακής ποιότητας μυθοπλασία, με ευτελές περιεχόμενο», χαρακτήρισε το επίμαχο ντοκιμαντέρ του Netflix για τον Μέγα Αλέξανδρο, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.
Απαντώντας στην Ολομέλεια της Βουλής σε σχετική ερώτηση του προέδρου της Νίκης, Δημήτρη Νατσιού, ο οποίος κάλεσε την κυβέρνηση να παρέμβει δικαστικά, η υπουργός Πολιτισμού ανέφερε ότι η μυθοπλασία της γνωστής πλατφόρμας απέχει πράγματι παρασάγγας από την πραγματικότητα και την ιστορική αλήθεια, πλην όμως, όπως είπε, «το υπουργείο Πολιτισμού δεν ασκεί λογοκρισία στην τέχνη, δεν χειραγωγεί, δεν περιορίζει ούτε προληπτικά ούτε κατασταλτικά», επισημαίνοντας ταυτοχρόνως ότι η λογοκρισία είναι ίδιον αυταρχικών καθεστώτων.
Σύμφωνα με την υπουργό Πολιτισμού, τέτοια ζητήματα δεν αντιμετωπίζονται από τη Δικαιοσύνη. Από την πλευρά του, ο Δημήτρης Νατσιός κατήγγειλε ότι η πλατφόρμα «παραποιεί σκόπιμα τα ιστορικά στοιχεία για την προσωπικότητα του Μεγαλέξανδρου, παρουσιάζοντάς τον να έχει ομοφυλοφιλικές σχέσεις με τον επιστήθιο φίλο του τον Ηφαιστίωνα».
Ήταν ο Μέγας Αλέξανδρος και ο Ηφαιστίωνας κάτι παραπάνω από φίλοι;
Το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix Alexander: The Making of a God εξετάζει μια από τις πιο σημαντικές -και αμφιλεγόμενες- σχέσεις του Μέγα Αλέξανδρου: αυτή που μοιράστηκε με τον Ηφαιστίωνα, τον πιο στενό του σύντροφο, προκαλώντας αντιδράσεις στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με το National Geographic, ο Ηφαιστίωνας ήταν περίπου στην ηλικία του Αλεξάνδρου όπως αναφέρει ο Ρωμαίος ιστορικός Quintus Curtius Rufus. Κανείς δεν γνωρίζει με βεβαιότητα πώς και πότε συναντήθηκαν για πρώτη φορά, αλλά ο Αλέξανδρος και ο Ηφαιστίωνας φαίνεται ότι είχαν σπουδάσει μαζί κοντά στον Έλληνα φιλόσοφο Αριστοτέλη ξεκινώντας από την ηλικία των 13 ετών.
Δυστυχώς, κανένα από τα σωζόμενα αρχαία ελληνικά κείμενα που έχουμε για τον Αλέξανδρο δεν ήταν μαρτυρίες ανθρώπων που έζησαν μαζί του και βασίστηκαν σε παλαιότερα αρχεία που έκτοτε έχουν χαθεί. Το παλαιότερο σωζόμενο κείμενο πιστεύεται ότι είναι του ιστορικού Διόδωρου Σικελίου, που πιθανότατα γράφτηκε γύρω στη δεκαετία του 30 π.Χ., λίγους αιώνες μετά το θάνατο του Αλέξανδρου.
Οι σεξουαλικές σχέσεις μεταξύ ανδρών ήταν κοινές μεταξύ των ελίτ στην αρχαία Μακεδονία. Ο Αλέξανδρος πιθανότατα «συμμετείχε στην πολεμική αμφιφυλοφιλική κουλτούρα της Μακεδονικής αυλής», σύμφωνα με τον ιστορικό Ντάνιελ Όγκντεν .
Την ίδια στιγμή, οι αρχαίοι συγγραφείς δεν προσδιόρισαν τον Αλέξανδρο και τον Ηφαιστίωνα ως εραστές. Ένας υπαινιγμός προήλθε από τον Κλαύδιο Αιλιανό, έναν Ρωμαίο συγγραφέα του τρίτου αιώνα, ο οποίος ισχυρίστηκε ότι ο Ηφαιστίωνας «ήταν το αντικείμενο της αγάπης του Αλέξανδρου», αν και έγραφε περίπου 550 χρόνια μετά το θάνατο του Αλέξανδρου.
Λόγω αυτής της έλλειψης βεβαιότητας, οι σύγχρονοι μελετητές διστάζουν να ορίσουν επακριβώς τη σχέση του Αλέξανδρου και του Ηφαιστίωνα. Ωστόσο, πολλοί συμπεραίνουν ότι μπορεί να ήταν εραστές.