Πτώση F-16 στην Ψαθούρα: «Ο γιος μου είναι καλά» - Το 90λεπτο θρίλερ διάσωσης
«Ο γιος μου, μου είπε πως είναι καλά», είπε εμφανώς ταραγμένος ο πατέρας του πιλότου του μαχητικού F-16 που κατέπεσε το μεσημέρι της Τετάρτης (20/3) ανοιχτά της Αλοννήσου, κοντά στη νήσο Ψαθούρα. Ο Δημήτρης Αποστολάκης, πατέρας του έμπειρου πιλότου της Πολεμικής Αεροπορίας, οδεύει προς το νοσοκομείο για να δει το παιδί του, που κατάφερε να εγκαταλείψει έγκαιρα το μαχητικό και να σωθεί.
«Δεν γνωρίζω κι εγώ πολλά πράγματα, κατεβαίνω από Λάρισα στην Αθήνα για να δω το παιδί μου. Σε επικοινωνία που είχαμε, μου είπε πως είναι καλά αλλά δεν είχα καλό σήμα και δεν ξέρω κάτι άλλο, είμαι καθ' οδόν για Αθήνα. Εύχομαι να πάνε όλα καλά», τόνισε ο πατέρας του πιλότου που πετούσε σήμερα το F-16 Block 52.
Οι ευχές Δένδια
Ευχές προς τον χειριστή του μαχητικού αλλά και ευχαριστίες προς όλους όσοι συμμετείχαν στην επιχείρηση εντοπισμού και διάσωσης του πιλότου, απηύθυνε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας.
«Εκφράζουμε τις πιο ειλικρινείς μας ευχές για ταχεία επάνοδο στα καθήκοντά του, στον χειριστή του μαχητικού αεροσκάφους F – 16 της Πολεμικής Αεροπορίας, το οποίο κατέπεσε σήμερα σε θαλάσσια περιοχή του Αιγαίου» αναφέρει σε ανάρτησή του ο υπουργός Εθνικής Άμυνας. Και καταλήγει: «Συγχαρητήρια σε όσους συμμετείχαν στην επιτυχή και ταχύτατη επιχείρηση διάσωσης».
Ο 29χρονος πιλότος είναι καλα στην υγεία του και μόλις προσγειώθηκε στην Αθήνα τον περίμενε σύσσωμη η στρατιωτική ηγεσία για να τον δει. Υποβλήθηκε σε εξετάσεις και θα παραμείνει στο 251, για προληπτική νοσηλεία. Ο Α/ΓΕΕΘΑ επικοινώνησε με τη σύζυγο του και τον πατέρα του οι οποίοι έρχονται στην Αθήνα απο τη Λάρισα.
Η ανακοίνωση του ΓΕΑ για την περισυλλογή του πιλότου
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας: «Ο χειριστής του αεροσκάφους F-16 Block 52+ της 337 Μοίρας της 110 Πτέρυγας Μάχης, το οποίο κατέπεσε στη θαλάσσια περιοχή Ψαθούρας, την Τετάρτη 20 Μαρτίου 2024, περισυνελέγη στις 15:02 σώος από ελικόπτερο Super Puma της 130 Σμηναρχίας Μάχης, της Πολεμικής Αεροπορίας και κατευθύνεται στο 251 Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας». Καθώς το αεροπορικό ατύχημα υπολογίζεται ότι έγινε λίγο μετά τις 13:30, ο πιλότος του F-16 έμεινε στο νερό για 90 λεπτά μέχρι να τον εντοπίσουν οι ομάδες διάσωσης και να τον ανεβάσουν σώο στο ελικόπτερο «Σούπερ Πούμα».
Το χρονικό της πτώσης
Από την πρώτη στιγμή υπήρχαν πληροφορίες ότι ο πιλότος του F-16 που έπεσε νότια της Χαλκιδικής, λίγο μετά τις 13:30, πρόλαβε να χρησιμοποιήσει το σύστημα εκτίναξης καθίσματος και να βγει από το αεροσκάφος. Λέγεται ότι κοντά στο σημείο της πτώσης αυτόπτες μάρτυρες είδαν ένα αλεξίπτωτο.
Ταχύτατα, σηκώθηκε ελικόπτερο Super Puma, ένα ελικόπτερο S-70 του Πολεμικού Ναυτικού, ένα CL-415 από την 113ΠΜ ενώ πορεία προς την συγκεκριμένη περιοχή χάραξε και η φρεγάτα «Αιγαίο». Πολύ γρήγορα γνωστοποιήθηκε ότι ο πιλότος εντοπίστηκε σώος. Αμέσως μετά την περισυλλογή του, μεταφέρθηκε στο 251 Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας. Το μαχητικό αεροσκάφος είχε απογειωθεί από την Λάρισα.
Tο ελικόπτερο «Σούπερ Πούμα» που απογειώθηκε από τη Λήμνο κατέφθασε στην περιοχή λίγο πριν από τις 15:00 και εντόπισε τον πιλότο, τον οποίο και περισυνέλλεξε σώο. Όπως διαπιστώθηκε, έχει μια ελαφριά υποθερμία. Νωρίτερα σύμφωνα με απολύτως διασταυρωμένες πληροφορίες του Flash.gr ο χειριστής είχε επικοινωνήσει με το κινητό του τηλέφωνο με τη μοίρα του και είχε ενημερώσει πως είναι καλά. Αδιευκρίνιστες έως τώρα είναι οι συνθήκες πτώσης του μαχητικού.
Το ζεύγος των τεσσάρων F-16 Block 52+ είχε απογειωθεί από την 337 μοίρα της 110 πτέρυγας μάχης, στη Λάρισα για προγραμματισμένη άσκηση.
Πληροφορίες για «κράτημα» στον κινητήρα
Σύμφωνα με πληροφορίες του Mega, κάποια στιγμή o πιλότος διαπίστωσε ότι ο κινητήρας του έχει «κράτημα» και συνεπώς δεν δούλευε καλά κι έσβησε. Στη συνέχεια ο πιλότος έκανε όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες για να τον επανεκκινήσει, κι αφού απέτυχαν όλες τότε ενημέρωσε ότι εγκαταλείπει το αεροσκάφος με την προσθαλάσσωσή του να γίνεται με επιτυχία, χρησιμοποιώντας το κουμπί αυτόματης εκτίναξης του καθίσματος.
Η «μοιραία» Ψαθούρα
Υπενθυμίζεται, ο υποσμηναγός Ευάγγελος Ατματζάκης και ο ο σμηναγός Βασίλειος Χρηστίδης έχασαν τη ζωή τους στην Ψαθούρα στις 22 Ιανουαρίου 1987, σε εκτέλεση ασκήσεως χαμηλών αναχαιτίσεων νύχτας. Αυτό είναι και το μεγαλύτερο θρίλερ με πτώση αεροσκάφους στην περιοχή, καθώς δεν ανευρέθηκαν ούτε το μαχητικό, αλλά ούτε και οι πεσόντες πιλότοι της ΠΑ. Οι δύο άτυχοι πιλότοι επέβαιναν σε ένα F-4E («Φάντομ») της 337 Μοίρας Παντός Καιρού της 110 Πτέρυγας Μάχης.
Στις 5 Δεκεμβρίου 2007, κατά τη διάρκεια νυχτερινής άσκησης, κατέπεσε στην περιοχή της Ψαθούρας, μονοθέσιο μαχητικό αεροσκάφος τύπου F-16 Block 52+ της 110ΠΜ / 337 Μοίρας, με κυβερνήτη τον σμηναγό Αθανάσιο Μπατσαρά, ο οποίος ανασύρθηκε νεκρός.
Ο ΣΥΡΙΖΑ ζητά «σαφείς απαντήσεις»
Να δοθούν το συντομότερο δυνατό σαφείς απαντήσεις για το συμβάν με την πτώση του αεροσκάφους F-16 στην περιοχή της Ψαθούρας, ζητά ο τομεάρχης Εθνικής Άμυνας του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ Ευάγγελος Αποστολάκης.
Ειδικότερα σε δήλωση του αναφέρει: «Όπως έγινε γνωστό σήμερα και περί ώρα 13:29 κατέπεσε αεροσκάφος F-16 Block 52+ της Πολεμικής Αεροπορίας. Το αεροσκάφος της 110 Πτέρυγας Μάχης, σύμφωνα με πληροφορίες, εκτελούσε εκπαιδευτική πτήση και κατέπεσε στη περιοχή της Ψαθούρας.
»Είναι ευχής έργο ότι ο πιλότος του αεροσκάφους έκανε χρήση του συστήματος εκτίναξης και σύμφωνα με πληροφορίες εντοπίστηκε σώος. Θα πρέπει λοιπόν να διερευνηθούν τα αίτια που οδήγησαν στην πτώση του F-16. Είναι ζήτημα μεγάλης σημασίας να δοθούν το συντομότερο δυνατό σαφείς απαντήσεις για το συμβάν καθώς αυτό θα έχει όφελος τόσο για τις Ένοπλες Δυνάμεις συνολικά όσο και για το ανθρώπινο δυναμικό που τις υπηρετεί και τις τιμά».
ΠΑΣΟΚ: «Περιμένουμε πλήρη διερεύνηση των αιτίων της πτώσης»
Από την πλευρά του, το ΠΑΣΟΚ - ΚΙΝΑΛ αναφέρει: «Η πτώση του αεροσκάφους F-16 Block52+ της Πολεμικής μας Αεροπορίας είχε ευτυχώς αίσια κατάληξη για τον πιλότο του. Οι συνθήκες, που εκπαιδεύονται και επιχειρούν οι πιλότοι, είναι ιδιαίτερα δύσκολες και απαιτητικές. Γι' αυτό, ως Πολιτεία οφείλουμε το έργο τους να το αναγνωρίζουμε εμπράκτως. Το ΠΑΣΟΚ- Κίνημα Αλλαγής περιμένει την πλήρη διερεύνηση των αιτίων της πτώσης του αεροσκάφους».