Πόσα δισεκατομμύρια αφήνουν στους αεροπορικούς κολοσσούς οι έξτρα χρεώσεις για αποσκευές
Στο στόχαστρο της αμερικανικής Γερουσίας τα jank fees που χρεώνουν οι αεροπορικές εταιρείες για επιπλέον υπηρεσίες σε αεροπορικά ταξίδια.
Έσοδα δισεκατομμυρίων δολαρίων κερδίζουν οι αεροπορικές εταιρείες από τις έξτρα χρεώσεις, σύμφωνα με έκθεση της επιτροπής της Γερουσίας των ΗΠΑ . Λίγες ημέρες μετά τα πρόστιμα μαμούθ που επέβαλε η ισπανική κυβέρνηση σε low cost αεροπορικές εταιρείες, τα λεγόμενα «junk fees» που χρεώνουν οι αεροπορικές εταιρείες κολοσσοί των ΗΠΑ, αφορούν χρεώσεις για υπηρεσίες όπως η επιλογή της θέσης ή τα ταξίδια με χειραποσκευές. Σύμφωνα μάλιστα με την έκθεση, ορισμένες αεροπορικές δίνουν στους εργαζόμενους ακόμα και κίνητρα σε μετρητά για να εντοπίζουν πελάτες που προσπαθούν να αποφύγουν τα τέλη για τις χειραποσκευές, όπως αναφέρει το CNN.
Όπως σημειώνεται, από το 2018 έως το 2023, πέντε αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ κέρδισαν περισσότερα από 12 δισεκατομμύρια δολάρια μόνο από τις έξτρα χρεώσεις για την επιλογή θέσεων, ένα κόστος που παλιότερα περιλαμβανόταν στην τιμή του εισιτηρίου.
Το 2023, η United Airlines χρέωνε έως και 319 δολάρια για επιπλέον χώρο για τα πόδια, η Spirit Airlines έως και 299 δολάρια, η Delta Air Lines έως και 264 δολάρια, η Frontier Airlines 141 δολάρια και η American Airlines έως και 140 δολάρια.
Οι χρεώσεις για έξτρα χώρο και για αποσκευές
«Τα τέλη θέσεων έχουν γίνει πιο ακριβά και εκτεταμένα» τονίζει η έκθεση. «Αυτές οι πέντε αεροπορικές εταιρείες χρεώνουν επιπλέον τους επιβάτες για επιπλέον χώρο για τα πόδια, για επιλογή θέσεων στο διάδρομο και στα παράθυρα, ή ακόμα και για την επιλογή θέσης εκ των προτέρων, υποχρεώνοντας μάλιστα τους γονείς με ανήλικα παιδιά να πληρώσουν για να καθίσουν μαζί» επισημαίνεται.
Η έκθεση αναφέρει λεπτομερώς τα μέτρα που έλαβαν ορισμένες αεροπορικές εταιρείες για να εξασφαλίσουν ότι οι επιβάτες θα πληρώνουν για χειραποσκευές. Οι αεροπορικές εξαιρετικά χαμηλού κόστους όπως η Frontier και η Spirit διέθεσαν 26 εκατομμύρια δολάρια ως κίνητρα το 2022 και το 2023 για «να πιάσουν επιβάτες που φέρονται να μην ακολουθούν τις πολιτικές των αεροπορικών εταιρειών για τις αποσκευές», βάζοντάς τους εκβιαστικά «το μαχαίρι στον λαιμό», να πληρώσουν το τέλος αποσκευών ή να χάσουν την πτήση τους.
Πως φοροδιαφεύγουν οι αεροπορικές
Η έκθεση 55 σελίδων έρχεται καθώς η απερχόμενη κυβέρνηση Μπάιντεν πραγματοποιεί έναν γύρο του θριάμβου για τα σκληρά μέτρα που πήρε έναντι της πολιτικής των αεροπορικών εταιρειών, ενισχύοντας την προστασία των καταναλωτών. Νωρίτερα αυτό το μήνα, το Υπουργείο Μεταφορών ανακοίνωσε ότι θα αρχίσει να εφαρμόζει έναν νέο κανόνα που απαιτεί από τις αεροπορικές εταιρείες να παρέχουν αυτόματες επιστροφές χρημάτων στους επιβάτες για ακυρωμένες ή σημαντικές καθυστερήσεις πτήσεων.
Η έκθεση της επιτροπής αναφέρει επίσης ότι ορισμένες αμερικανικές αεροπορικές φαίνεται να αποφεύγουν τους φόρους, χαρακτηρίζοντας ορισμένες χρεώσεις ως «μη φορολογητέες αμοιβές», θέτοντας σε μειονεκτική θέση εταιρείες όπως η Delta και η American που δεν χρησιμοποιούν αυτή την πρακτική.
Η Frontier υπερασπίστηκε τις μη φορολογητέες χρεώσεις ως έναν τρόπο για να γίνουν τα αεροπορικά ταξίδια πιο προσιτά σε οικογένειες και μικρές επιχειρήσεις.
Στο ίδιο μήκος κύματος και οι δηλώσεις από την ένωση των αεροπορικών εταιρειών Airlines for America: «Η επιτροπή σαφώς δεν εκτιμά το γεγονός ότι τα αεροπορικά ταξίδια σήμερα έχουν εκδημοκρατιστεί, επιτρέποντας στους Αμερικανούς όλων των εισοδηματικών επιπέδων να πετάξουν… έχοντας τη δύναμη της επιλογής να πληρώνουν για τις υπηρεσίες που επιθυμούν».