Πώς το TikTok άλλαξε το ηλεκτρονικό εμπόριο στις Ηνωμένες Πολιτείες
To TikTok αποδεικνύεται ιδιαίτερα δυνατό μεταξύ των νέων καταναλωτών, οι οποίοι δείχνουν να απομακρύνονται από την Amazon και άλλες εταιρείες.
Όταν το TikTok έβγαλε για πρώτη φορά βίντεο για αγορές στις ΗΠΑ, πολλοί χρήστες δυσαρεστήθηκαν.
Ο κόσμος δε θέλει να αγοράσει πράγματα στο TikTok, θέλουν να παρακολουθούν αστεία βίντεο, έλεγαν κάποιοι. Και η αλήθεια είναι ότι θα ήταν δύσκολο να βρεθούν άνθρωποι που θα βάλουν την πιστωτική τους κάρτα σε ένα μέσο κοινωνικής δικτύωσης, το οποίο θεωρείται κίνδυνος για την ασφάλεια…
Η απάντηση του TikTok ήταν να αυξήσει τις ρυθμίσεις ηλεκτρονικών πωλήσεων. Οι ανταγωνιστές έκαναν πίσω, όμως το TikTok επεκτάθηκε. Και η στρατηγική αυτή απέδωσε.
Το κατάστημα του TikTok κατέγραψε πωλήσεις δισεκατομμυρίου δολαρίων από τον περασμένο Ιούλιο, ενώ ο τζίρος μόνο της Black Friday έφτασε τα εκατομμύρια δολάρια σε μία μέρα, τριπλάσιος από του 2023.
Το TikTok μπήκε για πρώτη φορά στην ηλεκτρονική αγορά των ΗΠΑ το 2020 όταν προσέθεσε ένα εργαλείο για τους δημιουργούς που θα μπορούσαν να προσθέτουν ένα κουμπί αγορών στα βίντεο τους, το οποίο συνέδεε το χρήστη με το Shopify ή άλλα διαδικτυακά καταστήματα.
Αργότερα, έβγαλε και ένα συνολικό προϊόν πωλήσεων, το Shop, προσφέροντάς το δοκιμαστικά σε ένα επιλεγμένο κοινό στις ΗΠΑ το Νοέμβριο του 2022, αφού έκανε ένα παρόμοιο πείραμα σε άλλες αγορές, όπως της Μεγάλης Βρετανίας.
Έκτοτε, η εταιρεία έχτισε μία μεγάλη ομάδα στις ΗΠΑ με προσωπικό που χειρίζεται τα πάντα που σχετίζονται με τις ηλεκτρονικές αγορές, από την ποιότητα έως τις μεταφορές. Πρόσθεσε στις λίστες του εκατοντάδες τρίτους πωλητές για να διδάξουν τις εταιρείες και τους δημιουργούς πώς πουλούν προϊόντα στα κοινωνικά δίκτυα. Έφτιαξε τις δικές του υποδομές, καθώς και ένα app store για ηλεκτρονικές πωλήσεις. Πρόσφατα, άρχισε να συνδέει τους δημιουργούς με τους κατασκευαστές ώστε να φτιάξουν τα δικά τους προϊόντα.
Ξεπερνά τον ανταγωνισμό
Με βάση κάποιους δείκτες, όπως οι επαναλαμβανόμενες αγορές, το TikTok ήδη ξεπερνά κάποιους ανταγωνιστές του, όπως τη Walmart, ενώ πλησιάζει και την Amazon. Ταυτόχρονα, αποδεικνύεται ιδιαίτερα δυνατό μεταξύ των νέων καταναλωτών, οι οποίοι δείχνουν να απομακρύνονται από την Amazon και άλλες εταιρείες.
Επίσης, το Tik Tok κατάφερε να επιλύσει κάποια προβλήματα που αντιμετώπισε στην αρχή, όπως για παράδειγμα κάποια τεχνικά προβλήματα. Ωστόσο έχει ακόμα μπροστά του σοβαρά εμπόδια, που θα πρέπει να ξεπεράσει.
Για παράδειγμα, το δυνατό σημείο της πλατφόρμας – η δυνατότητα να κάνει κάποια προϊόντα viral μέσω κάποιων influencer – δημιουργεί και τη δυσκολία του να προβλέψει κανείς τις πωλήσεις ώστε να προετοιμάσει την παραγωγή.
Ένα τεράστιο πρόβλημα για το TikTok Shop είναι η πιθανότητα να απαγορευτεί μέσα στον Ιανουάριο η χρήση της πλατφόρμας στις Ηνωμένες Πολιτείες, απόφαση η οποία έχει ψηφιστεί από το αμερικανικό Κογκρέσο.
Και βέβαια, η πλατφόρμα, παρά την τεράστια ανάπτυξή της, συνεχίζει να είναι ένα ελάχιστο κομμάτι του συνολικού εμπορίου που γίνεται στις ΗΠΑ. Μπορεί να έκανε τζίρο 100 εκατομμυρίων δολαρίων την Black Friday, όμως ο συνολικός τζίρος στις ΗΠΑ εκεί τη μέρα ήταν 10,8 δισεκατομμύρια δολάρια.
Σίγουρα, η Amazon δεν τρέμει από το φόβο της βλέποντας τις συνολικές πωλήσεις που γίνονται μέσω TikTok, όμως η ανάπτυξή του σίγουρα ανησυχεί τη διοίκηση του αμερικανικού κολοσσού.