Πώς αλλάζουν το τοπίο στην παγκόσμια αγορά αυτοκινήτου οι συγχωνεύσεις πρώην ανταγωνιστών
Η Honda και η Nissan είναι οι δύο αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες συζητούν το ενδεχόμενο συγχώνευσης. Όμως δε θα είναι οι τελευταίες.
Η Honda και η Nissan είναι οι δύο αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες προσφάτως συζητούν το ενδεχόμενο συγχώνευσης. Όμως δε θα είναι οι τελευταίες.
Οι δύο Ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες ανακοίνωσαν πριν από μερικές ημέρες ότι σκοπεύουν να συγχωνευθούν για να δημιουργήσουν την τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του πλανήτη. Οι λεπτομέρειες δεν έχουν ακόμα ανακοινωθεί, όμως η συμφωνία αναμένεται να κλείσει μέσα στο επόμενο εξάμηνο.
Οι συγχωνεύσεις μεταξύ αυτοκινητοβιομηχανιών δεν είναι κάτι καινούργιο. Ξεκίνησαν από τις εξαγορές διαφόρων εταιρειών από την General Motors στις αρχές του 20ου αιώνα. Ωστόσο, οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι η συμφωνία Honda-Nissan θα μπορούσε να ανάψει το φυτίλι για συμφωνίες που θα αλλάξουν την εικόνα της βιομηχανίας.
Οι παράγοντες που θα φέρουν αυτές τις αλλαγές ποικίλουν και αφορούν τις τεχνολογικές εξελίξεις, την τεράστια ανάγκη της αυτοκινητοβιομηχανίας για έρευνα και ανάπτυξη, τις επενδύσεις και τις δαπάνες που πρέπει να μειωθούν ώστε να αυξηθούν τα περιθώρια κέρδους και άλλοι. Αυτό σημαίνει ότι η ανάγκη συγκέντρωσης του τομέα θα ενισχυθεί, σύμφωνα με τους ειδικούς, μέσα στην επόμενη δεκαετία. Και ίσως αποτελέσει και βασικό κριτήριο επιβίωσης.
Η υβριδική και ηλεκτρική μετάβαση
Βασικός παράγοντας στις εξελίξεις είναι η μετάβαση από τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα στα υβριδικά και τα ηλεκτρικά, καθώς και στην τεχνολογία αυτοκίνησης των οχημάτων, πράγματα που έχουν ήδη στοιχίσει στις αυτοκινητοβιομηχανίες δισεκατομμύρια δολάρια σε έρευνα και ανάπτυξη. Ενώ, όπως εκτιμάται, απαιτούνται επιπλέον δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια, ενδεχομένως και εκατοντάδες για να συνεχιστούν οι έρευνες.
Η ώθηση για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση δόθηκε και από τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, ωστόσο τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα ακόμα δεν είναι κερδοφόρα για τις εταιρείες πέραν της Tesla και κάποιων Κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών.
Ταυτόχρονα, παρά τη διάθεση των οδηγών να αποκτήσουν αυτοκίνητα με χαρακτηριστικά αυτοκίνησης ή αυτόματων φρένων και άλλα, η προοπτική ενός πλήρως αυτόνομου αυτοκινήτου σε μοιάζει ιδιαιτέρως πιθανή στο άμεσο μέλλον.
Πρόσφατα, η GM εγκατέλειψε το σχέδιο του robotaxi εξ αιτίας του υψηλού κόστους, ενώ η Ford εγκατέλειψε σχετικές προσπάθειες ήδη από το 2022. Ωστόσο, η Tesla και κάποιες άλλες εταιρείες συνεχίζουν τις σχετικές προσπάθειες, παρότι σε μειωμένη κλίμακα από την αναμενόμενη.
Σε κάθε περίπτωση, το κόστος ανάπτυξης αυτών των νέων τεχνολογιών θα οδηγήσει σε περισσότερες συγχωνεύσεις και αλλαγές στην αυτοκινητοβιομηχανία, υποστηρίζουν οι ειδικοί.
Ενώ, όπως τονίζουν, πέραν των τεχνολογικών αλλαγών, σημαντικός παράγοντας για αλλαγές στην αυτοκινητοβιομηχανία είναι και ο αυξανόμενος ανταγωνισμός από τις Κινεζικές εταιρείες, που μέχρι πρόσφατα ήταν επικεντρωμένες στην τοπική αγορά, όμως πλέον έχουν επεκταθεί και εκτός Κίνας και μάλιστα με ταχείς ρυθμούς, λόγω των χαμηλών τιμών των οχημάτων τους.
Μέχρι πριν από μερικά χρόνια, οι Δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες κυριαρχούσαν στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά του κόσμου, όμως πλέον οι Κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες ανταγωνίζονται τις Δυτικές στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων.
Η BYD, μία από τις μεγαλύτερες Κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, πούλησε 4 εκατομμύρια οχήματα το 2024, καταγράφοντας αύξηση 41% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά – αύξηση πολύ υψηλότερη από οποιαδήποτε Δυτική εταιρεία.