Πόρισμα για την τραγωδία στα Τέμπη: Αναδίπλωση του Προέδρου ΕΟΔΑΣΑΑΜ μετά τις αντιφάσεις για την 717
Διευκρινήσεις για την έρευνα σχετικά με τη σύμβαση 717 από τον Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) δίνει με ανακοίνωσή του Χρήστος Παπαδημητρίου.

Ο πρόεδρος του Σιδηροδρομικού Τομέα, Χρήστος Παπαδημητρίου, προχώρησε σε διευκρινίσεις σχετικά με την έρευνα για τη σύμβαση 717, μέσω ανακοίνωσης του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ).
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η σύμβαση 717 δεν αποτέλεσε αντικείμενο εξέτασης από την επιτροπή, ενώ οι σχετικές αναφορές που έγιναν εκφράζουν προσωπικές απόψεις και παρερμηνεύθηκαν.
Η επίσημη τοποθέτηση του κ. Παπαδημητρίου
«Λόγω της συναισθηματικής φόρτισης που υπήρξε κατά την παρουσίαση του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ και των αλλεπάλληλων ερωτήσεων που ακολούθησαν, κρίνω απαραίτητο να διευκρινίσω τα εξής:
- Η πορεία και η μη έγκαιρη ολοκλήρωση της σύμβασης 717, όπως αναφέρεται ρητά στο πόρισμα της Επιτροπής, δεν αποτέλεσε αντικείμενο διερεύνησης.
- Οι επίσημες θέσεις του ΕΟΔΑΣΑΑΜ αποτυπώνονται αποκλειστικά στο πόρισμα της Επιτροπής.
- Προσωπικές απόψεις που εκφράστηκαν κατά την παρουσίαση παρερμηνεύτηκαν και δεν θα πρέπει να εκληφθούν ως θέσεις του ΕΟΔΑΣΑΑΜ.
- Η επίσημη θέση του Οργανισμού είναι αυτή που αναφέρεται στο πόρισμα της Επιτροπής Διερεύνησης.
- Οι ενέργειες που πραγματοποιήθηκαν ή δεν πραγματοποιήθηκαν στον τόπο του δυστυχήματος περιγράφονται με ακρίβεια στο πόρισμα. Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ εμμένει στην ακριβή διατύπωση της έρευνάς του και προχωρά το συντομότερο δυνατό στην πλήρη και ακριβή μετάφραση του πορίσματος, ώστε να αποφεύγονται παρανοήσεις και λανθασμένες γενικεύσεις.»
Οι δηλώσεις Παπαδημητρίου για τη σύμβαση 717 και οι αντιδράσεις
Κατά την παρουσίαση του πορίσματος για το δυστύχημα στα Τέμπη, ο κ. Παπαδημητρίου αναφέρθηκε στη σύμβαση 717, λέγοντας ότι η επιτροπή ασχολήθηκε με αυτήν, χωρίς όμως να την έχει ως βασικό αντικείμενο της έρευνάς της.
Συγκεκριμένα, είχε δηλώσει:
«Εξετάσαμε τη σύμβαση 717, η οποία έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί από το 2016. Αν είχε ολοκληρωθεί, τα συστήματα ασφαλείας θα είχαν τοποθετηθεί στον ελληνικό σιδηρόδρομο και, πιθανότατα, το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί. Ωστόσο, η σύμβαση αυτή δεν ήταν το βασικό αντικείμενο της διερεύνησής μας.»
Σε άλλη δήλωσή του, είχε εκφράσει την προσωπική του άποψη, σημειώνοντας:
«Δεν είναι αντικείμενο της έρευνάς μας η σύμβαση 717. Ωστόσο, προσωπικά θεωρώ ότι όσοι ευθύνονται για την καθυστέρησή της - και δεν μιλώ για τους κατηγορούμενους ή τα απλά στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, αλλά για την ανώτερη ηγεσία - έχουν συμβάλει καθοριστικά στο να χαθούν ανθρώπινες ζωές.»
Ωστόσο, μία ημέρα μετά, μιλώντας στο Mega, ο κ. Παπαδημητρίου ανασκεύασε, δηλώνοντας ότι δεν μπορεί να ειπωθεί με βεβαιότητα πως αν είχε ολοκληρωθεί η σύμβαση 717, το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί.
Οι αναφορές του πορίσματος στη σύμβαση 717
Στο 178σέλιδο πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, η σύμβαση 717 αναφέρεται σε τέσσερα σημεία:
- Πεδίο εφαρμογής και όρια: Παρότι η πορεία της σύμβασης 717 και η χρηματοδότηση των επενδυτικών σχεδίων επηρέασαν το γενικότερο πλαίσιο του ατυχήματος, αποφασίστηκε να μην αναλυθούν περαιτέρω, καθώς δεν συνδέονται άμεσα με την άμεση βελτίωση της σιδηροδρομικής ασφάλειας.
- Τοπικό επιχειρησιακό πλαίσιο: Η σηματοδότηση στον σταθμό Λάρισας προς Θεσσαλονίκη δεν λειτουργούσε, καθώς οι σχετικές εργασίες είχαν ολοκληρωθεί μερικώς στο πλαίσιο της σύμβασης 717.
- Διαχείριση τεχνικών εγκαταστάσεων: Η σύμβαση 717 δεν προέβλεπε προληπτική συντήρηση, γεγονός που οδήγησε σε καθυστερήσεις στην αποκατάσταση βλαβών λόγω της χρονοβόρας διαδικασίας των δημοσίων έργων.