Ποιοι ήταν οι Έλληνες Πάπες στην ιστορία της Καθολικής Εκκλησίας - Οι 9 έχουν αγιοποιηθεί
Πριν το σχίσμα των δυο Εκκλησιών, την Αγία Έδρα διοικούσαν και Έλληνες Ποντίφικες. Κατέχουν πλέον την τέταρτη θέση στην κατά εθνικότητα σειρά των Παπών.
Κι όμως υπήρξαν στην ιστορία του Βατικανού Έλληνες, και ελληνικής καταγωγής, ιερείς που ανέβηκαν στην ανώτερη βαθμίδα της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας.
Αν και η Ελλάδα είναι ταυτισμένη με την Ορθοδοξία, τουλάχιστον 10 άνθρωποι διετέλεσαν Πάπες στο Βατικανό. Όπως είχε γράψει ο Μητροπολίτης Πισιδίας Μεθόδιος «Οι Ἕλληνες ὑπῆρξαν καί ἐξακολουθοῦν νά εἶναι Παπόφιλοι, ἀλλ’ ὄχι Παπόδουλοι. Παπόφιλοι γιατί στή Ρώμη ὑπῆρξε βαθειά ριζωμένος ὁ Ἑλληνικός πολιτισμός καί γιατί ὑπῆρξαν αὐτοί πού ἵδρυσαν τήν Ἐκκλησία τῆς Ρώμης καί γιατί πολλοί Ἕλληνες διετέλεσαν Πάπες».
Ο Πάπας θεωρείται συνεχιστής του αποστολικού έργου του Αγίου Πέτρου. Στην ιστορική πορεία της εκκλησίας και πριν το σχίσμα των δύο εκκλησιών, το 1054, έχουμε 12 Έλληνες Ποντίφικες. Έτσι οι Έλληνες Πάπες κατέχουν την τέταρτη θέση στην κατά εθνικότητα σειρά των Παπών (11 Ρωμαίοι, 93 Ιταλοί, 14 Γάλλοι, 12 Έλληνες, 8 Γερμανοί).
Ὁ Νικηφόρος Βιδάλης, Αρχιερατικός Επίτροπος της Ρωμαιοκαθολικής Αρχιεπισκοπής Αθηνών, σε σύνολο 264 Παπών (ἀπό τον Απόστολο Πέτρο μέχρι τον Ἰωάννη Παῦλο Β’), αριθμεί 12 Έλληνες Πάπες, από τούς οποίους οι 9 τιμώνται ως Άγιοι:
- Ανάκλητος (76-78), Άγιος, Υιός Αθηναίου φιλοσόφου
- Εὐάρεστος ὁ Ἱεροσολυμίτης (97 - + 105), Ἱερομάρτυρας.
- Τελεσφόρος ὁ Ταραντινός (125 - + 136), Ἱερομάρτυρας.
- Ὑγῖνος ὁ Ἀθηναῖος (136 - + 140), Ἱερομάρτυρας.
- Ἐλευθέριος (175 – 189), Ἱερομάρτυρας.
- Ἀντέρως (235 - + 236), Ἱερομάρτυρας.
- Σίξτος Β’ ὁ Φιλόσοφος (257 - + 258), Ἱερομάρτυρας.
- Εὐσέβιος (309 – 310), Ἅγιος.
- Ζώσιμος ὁ Καππαδόκης (417 - + 418), Ἅγιος.
- Θεόδωρος Α’ ὁ Ἱεροσολυμίτης (642 - + 649).
- Αγάθων (678-681), Άγιος
- Ιωάννης ΣΤ’ (701 - + 705).
- Ἰωάννης Ζ’ ὁ Καλαβρός (705 - + 707).
- Ζαχαρίας ὁ Καλαβρός (741 - + 752), Ἅγιος.
Ο Νικηφόρος Θεοτόκης θεωρεί Έλληνα και τον Πάπα ἅγ. Κλήμη Α’. «Ὁ Κλήμης οὗτος - γράφει - ἄν εἶναι Ρωμαῖος πάντῃ ἔστιν ἀμφίβολον (καθ’ ὅτι ὁ νεώτερος Καβαῖος μαρτυρεῖ, ὅτι λέγεται πῶς οὗτος εἶναι Ρωμαῖος ἐν τῶ περί ἐκκλησιαστικῶν συγγραφέων πονήματι), διότι τό ὄνομα αὐτοῦ ἑλληνικόν μᾶλλον ἤ λατινικόν, καθότι «κλῆμα» εἶναι λέξις ἑλληνική, ἐκ τοῦ «κλῆμα» δέ παράγεται τό «Κλήμης», διό καί Ἕλληνες τοῦτο ἔσχον τό ὄνομα. Ἐάν δέ ἦτο Ρωμαῖος ὁ Κλήμης, διατί οὐ Ρωμαϊστί ἀλλά Ἑλληνιστί συνέγραψεν;» («Ὁ Μέγας Συναξαριστής τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τ. 11, σελ. 598).
Ακόμη, είναι πολύ πιθανό ελληνικής καταγωγής να ήταν και ὁ Πάπας Διονύσιος Α' (259 - + 268), καταγόμενος πιθανώς από τη Μεγάλη Ελλάδα, ο οποίος διαδέχθηκε τον Πάπα Σίξτο Β'.