Ποιες είναι οι λέξεις που σημάδεψαν τους Έλληνες το 2024 - Η έρευνα της Prorata
Οι λέξεις έχουν μεγάλη σημασία στη ζωή μας και κάποιες μας σημαδεύουν ενώ άλλες προσδιορίζουν τα συναισθήματά μας.
To 2024 πλησιάζει στο τέλος του και οι ανασκοπήσεις του έτους έχουν ήδη ξεκινήσει. Η δημοσκοπική εταιρεία Prorata έκανε την δική της έρευνα και δημοσιεύει τις λέξεις που «σημάδεψαν» του Έλληνες και αναφέρονται στα βιώματα σε σχέση με τις πολιτικές και τεχνολογικές εξελίξεις αλλά και ποιες αποτυπώνουν συνολικά τις σκέψεις και τα συναισθήματα μας για τη χρονιά που φεύγει.
Όπως σημειώνει η εταιρεία δημοσκοπήσεων, κάποιες λέξεις φέρουν αρνητικό φορτίο, άλλες θετικό. Ορισμένες φαίνεται πως δύσκολα θα επιβιώσουν με τον ερχομό της νέας χρονιάς, ενώ, άλλες, φαίνεται πως θα μας συντροφεύσουν και το 2025, συναντώντας νέες, πιο αισιόδοξες, και άλλες, λιγότερο. Δεκάδες λέξεις που αντικατοπτρίζουν τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες της χρονιάς που έρχεται, όχι μόνο σε ατομικό, αλλά και σε συλλογικό επίπεδο.
Ποιες λέξεις είναι στην κορυφή
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της ετήσιας εορταστικής μελέτης της Prorata που διεξήχθη ποσοτικά σε αντιπροσωπευτικό δείγμα 1.634 ατόμων αλλά και ποιοτικά σε 4 ομάδες εστίασης (focusgroups), στην κορυφή της λίστας αποτίμησης των πολιτικών εξελίξεων του 2024 βρίσκονται οι λέξεις «αναξιοπιστία», «κρίση», «αστάθεια» και «οπισθοδρόμηση».
Την ίδια στιγμή, η συζήτηση γύρω από την «woke» και «anti-woke» κουλτούρα, καθώς και η έννοια του «λαϊκισμού», αναμφίβολα άφησε σημαντικό αποτύπωμα στην πολιτική σκέψη της ελληνικής κοινωνίας.
Στον τομέα της τεχνολογίας, ξεχώρισε η λέξη «ψηφιοποίηση», ως η κορυφαία έννοια για το έτος που φεύγει ,ενώ άλλες όπως η «αποξένωση» και η «παρακολούθηση» ανέδειξαν τις λανθάνουσες ανησυχίες και φόβους της κοινωνίας για τις συνέπειες της τεχνολογικής προόδου.
Συνολικότερα, οι λέξεις που επιλέχθηκαν ως αυτές που περιγράφουν καλύτερα τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τα βιώματα της κοινωνίας για το 2024 ήταν η «επιβίωση», η «φθορά» και ο «επαναπροσδιορισμός». Άλλες λέξεις που ξεχώρισαν ήταν η «ματαίωση», η «απώλεια» αλλά και η «ανθεκτικότητα».
Την ίδια στιγμή, ο στόχος της «επιβίωσης» μοιάζει ότι παραμένει κυρίαρχος και για το 2025, ενώ με το βλέμμα προς το μέλλον, ο«επαναπροσδιορισμός»φαίνεται πως θα συνοδευτεί και από μια διάθεση αλλαγής και «εξέλιξης».
Πώς μιλάει η νέα γενιά
Η εορταστική έρευνα της Prorata, ωστόσο διερεύνησε και θεματικές που αφορούν στο λεξιλόγιο της Gen-Z (και όχι μόνο). Πόσο καλά γνωρίζουμε τι σημαίνει «κρίντζ», «φλεξάρω», «ντελούλου» και «φασαίος»;
Αν και η ελληνική κοινωνία μοιάζει εξοικειωμένη με slangλέξεις, όπως «κάγκουρας» και «YOLO» δεν συμβαίνει το ίδιο με άλλες, λιγότερο γνωστές στο ευρύ κοινό, όπως «τσότσο», «μπροκολόκο», «σλέι» και «λούζω».
Μια slang λέξη, όμως, σίγουρα ξεχωρίζει: Ντελούλου! Μια λέξη που προσλαμβάνεται από την κοινή γνώμη ως η περισσότερο ευρηματική από οποιαδήποτε άλλη που χρησιμοποιεί η Gen-Z και η οποία σε γενικές γραμμές περιγράφει μια κατάσταση κατά την οποία κάποιο άτομο έχει μη ρεαλιστικές προσδοκίες, και γενικότερα, μια ροπή προς τις ψευδαισθήσεις.
Ο όρος προέρχεται από τη λέξη «delusional», και ενώ αρχικά χρησιμοποιήθηκε για να αφηγηθεί τις ακραίες σχέσεις ορισμένων fans με celebrities, σήμερα μάλλον περιγράφει το σημείο εκείνο όπου η ελπίδα συναντάει τον παραλογισμό.
Δείτε όλη την έρευνα: