Πληρώνουμε ακριβά τη στάθμευση στην Ελλάδα
Οι δρόμοι στην Ελλάδα είναι… γερασμένοι. Το κράτος δείχνει (εκτός εξαιρέσεων) να μισεί το αυτοκίνητο (ας βγάζει πολλά χρήματα από αυτό), ο χώρος μικρός και να πως το parking είναι ανάμεσα στα ακριβότερα της Ευρώπης.
Αν βγείτε για φαγητό ή διασκέδαση στο κέντρο της Αθήνας το Σαββατοκύριακο (ή για δουλειά κάποια καθημερινή) θα αντιληφθείτε πως ένα μεγάλο κόστος της εξόδου (ή της δουλειά σας) είναι και το πάρκινγκ.
Συμβουλευτήκαμε μία εφαρμογή ανεύρεσης χώρου στάθμευσης στο κέντρο της Αθήνας και ανακαλύψαμε πως για την πρώτη ώρα στάθμευσης σε έναν ιδιωτικό χώρο στο κέντρο της Αθήνας, οι οδηγοί αναγκάζονται να πληρώσουν από 7 ως και 16 ευρώ (τις καθημερινές).
Τι γίνεται στην Ευρώπη;
Η πρώτη μας εντύπωση ήταν πως οι μεγάλες πόλεις και Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, είναι ακριβές. Όμως η έκθεση «Parking Trends» της Global Parking Index, μας αποκάλυψε πως: Το Βερολίνο, η Ρώμη, το Παρίσι, έχουν χαμηλότερες τιμές από την… Αθήνα. Στο κέντρο του Βερολίνου, για παράδειγμα, τα ιδιωτικά πάρκινγκ χρεώνουν από 2 έως 4 ευρώ την ώρα. Στη Ρώμη, 4-7 ευρώ κατά μέσο όρο, ενώ στο Παρίσι οι τιμές κυμαίνονται, από 6-8 ευρώ την ώρα. Φιλόξενη για τους οδηγούς είναι η Πράγα.
Η πρωτεύουσα της Τσεχίας με το συναρπαστικό κέντρο θα σας «ζητήσει» για μία ώρα στάθμευσης σε ιδιωτικό χώρο (περίπου) 2,5 με 3 ευρώ.
Το ίδιο συμβαίνει και νοτιότερα. Στη Λισαβόνα για να σταθμεύσετε το αυτοκίνητό σας θα δώσετε 2-3 ευρώ/ώρα, ενώ στη Μαδρίτη το κόστος διαμορφώνεται στα 3-5 ευρώ/ώρα. Εξαίρεση αποτελεί η Βαρκελώνη, όπου για να παρκάρετε στο κέντρο της θα δώσετε 15-20 ευρώ.
Έτσι η Αθήνα μας φτάνει στην τέταρτη θέση της Ευρώπης στις τιμές στάθμευσης (σε πάρκινγκ) πίσω από το Παρίσι. Το Άμστερνταμ είναι η πιο ακριβή πόλη με το Λονδίνο να είναι κοντά δεύτερη ακριβότερη πόλη.
Γιατί γίνεται αυτό;
Η συχνή χρήση του αυτοκινήτου από τους κατοίκους και τους επισκέπτες του κέντρου της Αθήνας, σε συνδυασμό με την έλλειψη χώρων στάθμευσης είναι φυσικό να έχουν εκτοξεύσει τις τιμές του πάρκινγκ στα ύψη. Επιπλέον την ίδια τακτική ακολουθούν οι κατασκευαστές σύγχρονων κτηρίων και εκτός κέντρου. Κατασκευάζουν κτήρια για γραφεία χωρίς θέση στάθμευσης για το προσωπικό τους.
Η υπόλοιπη Ελλάδα;
Το μεγάλο όργιο τιμών γίνεται το καλοκαίρι στα νησιά, με κόστος 75-80 ευρώ για μία ημέρα (όσο ένα φτηνό δωμάτιο διαμονής σε άλλη πόλη ή χωριό). Στη Θεσσαλονίκη, οι τιμές είναι πιο χαμηλές από ό,τι στην Αθήνα και διαμορφώνονται γύρω στα 4-5 ευρώ για μία ώρα πάρκινγκ στο κέντρο της πόλης.
Τα δημοτικά πάρκινγκ και η στάθμευση στο δρόμο
Εδώ οι τιμές είναι πιο χαμηλές (αν βρείτε). Στο δρόμο η μέγιστη διάρκεια επιτρεπόμενης στάθμευσης είναι 3 ώρες. Η μισή ώρα κοστίζει 50 λεπτά, η οποία αυξάνεται κατά 50 λεπτά ανά μισή ώρα, μέχρι τη δεύτερη ώρα όπου φτάνει τα 2 ευρώ. Για στάθμευση δυόμισι ωρών ο χρήστης πρέπει να καταβάλλει 4€ και τριών ωρών 6€.
Στην Ευρώπη η ακριβότερη πόλη για να παρκάρετε είναι το Άμστερνταμ με 7,5 ευρώ την ώρα. Ακολουθεί το Παρίσι που έχει ξεκινήσει πόλεμος με τους οδηγούς/ιδιοκτήτες SUV με τον τριπλασιασμό της τιμής στάθμευσης για τα SUV. Έτσι η στάθμευση ενός αυτοκινήτου θα κοστίζει λοιπόν 18 ευρώ την ώρα στο κέντρο της πόλης (από το 1ο έως το 11ο διαμέρισμα) και 12 ευρώ την ώρα για τα υπόλοιπα διαμερίσματα.
Τα νέα τιμολόγια θα ισχύουν για οχήματα βαρύτερα από 1,6 τόνους, με θερμικούς ή υβριδικούς κινητήρες, και για όλα τα οχήματα βαρύτερα των 2 τόνων, συμπεριλαμβανομένων και των ηλεκτρικών οχημάτων.
Στο Λονδίνο, η στάθμευση για 1 ώρα κοστίζει 7,20 λίρες (8,42 ευρώ) για ένα πετρελαιοκίνητο όχημα, ενώ το κόστος κατεβαίνει στις 5 λίρες (5,85 ευρώ) αν πρόκειται για ηλεκτρικό όχημα.
Στο κέντρο του Βερολίνου, το δημοτικό πάρκινγκ κοστίζει 1-2 ευρώ την ώρα. Στη Ρώμη το δημοτικό πάρκινγκ είναι δωρεάν για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με χρέωση 1-1,20 ευρώ (σε συγκεκριμένες περιοχές) για τα πετρελαιοκίνητα. Στη Λισαβόνα το δημοτικό πάρκινγκ κοστίζει 1,60 ευρώ την ώρα, στη Μαδρίτη ανεβαίνει στα 2,05 ευρώ την ώρα και στη Βαρκελώνη φτάνει τα 2,70 ευρώ/ώρα. Στο κέντρο της Πράγας η τιμή κυμαίνεται κοντά στα 3 ευρώ την ώρα.