Πείραμα: Κλείδωσαν τα κινητά τηλέφωνα σε σχολείο για 21 ημέρες – Πώς αντέδρασαν οι μαθητές (vid)
Πως η καθημερινότητα των εφήβων άλλαξε άρδην με την απομάκρυνση των κινητών τηλεφώνων από τη ζωή τους.
Πώς επηρεάζουν τα κινητά τηλέφωνα τα παιδιά μας; Πώς θα ήταν η ζωή τους αν μπορούσαν να ελέγξουν τις ώρες που περνούν μπροστά από μια οθόνη; Αυτό αναρωτήθηκαν σ΄ ένα σχολείο της Βρετανίας και πήραν τη μεγάλη απόφαση. Να τεστάρουν τη συμπεριφορά των μαθητών τους, όταν θα έμεναν…21 ημέρες χωρίς τα Smartphone!
Το πείραμα τολμηρό. Τα 13χρονα παιδιά που συμμετείχαν, απρόθυμα. Οι γονείς αγχωμένοι, οι καθηγητές σε στάση αναμονής. Το ίδιο και οι ειδικοί που τα υπέβαλλαν σε μια σειρά δοκιμών (γνωστικές εργασίες, έλεγχο της προσοχής, χρόνο αντίδρασης και μνήμη) για να παρακολουθήσουν σχολαστικά τις αλλαγές στη συμπεριφορά τους, το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
Οι αρχικές εντυπώσεις έδειχναν την ανησυχία τους. Από την πρώτη κιόλας στιγμή που τα παρέδωσαν στο σχολείο και είδαν να τα κλειδώνουν σε μια βιτρίνα. Άγχος και εκνευρισμός αποτυπώνονται στα λόγια των παιδιών…
Μαθήτρια Α: «-Παιδιά νιώθω σαν να μου παίρνουν το μωρό μου! Είναι το μωρό μου!
-Όχι, αυτό είναι θλιβερό.»
Μαθήτρια Β: «-Λιάνα πώς νιώθεις;
-Νιώθω θλιμμένη
-Θλιμμένη;
-Ναι, (το κινητό μου) είναι η ζωή μου!»
Μαθήτρια Γ: «Εγώ για να πω την αλήθεια, νιώθω σχεδόν ενθουσιασμένη. Είναι λες και κάποιος θα μου πάρει ένα βάρος από τους ώμους μου.»
Μαθητής Δ: «Είναι λες και παίρνει κάποιος μακριά σου για 21 ημέρες, όλα όσα βρίσκεις διασκεδαστικά και ενδιαφέροντα σε αυτή τη ζωή. Είναι ενοχλητικό.»
Βαρεμάρα, σύγχυση, νεύρα. Τα συναισθήματα δεν ήταν εύκολο να τα διαχειριστούν τα παιδιά, όπως φαίνεται και σε βίντεο που κάνει το γύρο του διαδικτύου.
Είναι λογικό, δηλώνει στο Flash.gr, η κυρία Αλεξάνδρα Καππάτου, ψυχολόγος- παιδοψυχολόγος- συγγραφέας, αφού τα περισσότερα κρατούν το κινητό τους στο χέρι ατελείωτες ώρες καθημερινά, με αρνητικές συνέπειες στην ανάπτυξή τους, λόγω κατάχρησης…
«Υπάρχουν έφηβοι που αφιερώνουν οκτώ, εννέα ή ακόμη και δέκα ώρες καθημερινά χαζεύοντας τα κινητά τους κυρίως στα social media με συνέπεια η υπερβολική χρήση να τους προκαλεί σοβαρές επιπτώσεις στην ψυχική και σωματική τους υγεία. Σύμφωνα με έρευνες, η υπερβολική χρήση συνδέεται στενά με την εκδήλωση άγχους και κατάθλιψης. Εξάλλου η συνεχής σύγκριση της εξωτερικής τους εμφάνισης με τις ιδανικές εικόνες των αγαπημένων τους influencers και celebrities , που συνηθίζουν να παρακολουθούν στα τηλέφωνά τους, μπορεί να ενισχύσει την ανασφάλεια για την εξωτερική τους εικόνα , επιβαρύνοντας την αυτοεκτίμηση τους ενώ συχνά ελλοχεύουν και οι διατροφικές διαταραχές. Επίσης, αξίζει να αναφέρουμε τη διαδικτυακή παρενόχληση (cyberbullying) που προσθέτει άλλο ένα σοβαρό κίνδυνο που σχετίζεται με την αλόγιστη χρήση των κοινωνικών δικτύων.
‘Ετσι, αν και οι έφηβοι μπορεί να πιστεύουν ότι διευρύνουν το φιλικό τους ιστό και ενισχύουν την κοινωνικότητά τους μέσω του τηλεφώνου τους, συχνά βιώνουν με υπερβολικό τρόπο τη σύνδεση με τους νέους φίλους στα social, με συνέπεια σε κάποιες περιπτώσεις να οδηγούνται σε κοινωνική απομόνωση στην πραγματική ζωή. Η προτίμηση για τις "ψηφιακές" αλληλεπιδράσεις μπορεί να τους απομακρύνει από τις αυθεντικές σχέσεις και φιλίες και αυτό είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό.»
Θέλετε να τα παιδιά σας να περιορίσουν τη χρήση του κινητού; Τα βήματα που πρέπει ν’ ακολουθήσετε
Δύσκολο αποδείχθηκε το πείραμα και για τους γονείς. Το παιδί μας, ανέφεραν κάποιοι χαρακτηριστικά, το μόνο που κάνει όταν δεν ασχολούμαστε μαζί του -τώρα που δεν έχει το τηλέφωνό του- είναι να βαράει μπουνιές σ’ ένα μικρό σάκο του μποξ. Διαρκώς. Ξανά και ξανά! Άλλωστε είναι κοινό μυστικό ότι η απόφαση για απαγόρευση χρήσης του τηλεφώνου ή έστω απομάκρυνσης του για κάποιες ώρες, αποτελεί εξίσωση για δυνατούς λύτες αφού οι αντιδράσεις των παιδιών τους είναι αυτό που κατά βάθος φοβούνται…
«Οι γονείς αναρωτιούνται αν υπάρχει τρόπος να περιορίσουν τη χρήση του κινητού από τους εφήβους τους η σε κάποιες περιπτώσεις και να το καταργήσουν.. Ωστόσο χρειάζεται μια μεσαία οδός . Η απαγόρευση δεν είναι απαραίτητα η ενδεδειγμένη μέθοδος γιατί οι έφηβοι αντιστέκονται σθεναρά και βρίσκουν τρόπους διαφυγής, τονίζει η κυρία Καππάτου και συνεχίζει…
Είναι κρίσιμο οι γονείς να ενημερωθούν για τις επιπτώσεις της υπερβολικής χρήσης των κινητών, οι οποίες μπορεί να επηρεάσουν τις φιλικές τους σχέσεις, την μαθησιακή τους απόδοση , την ποιότητα του ύπνου τους , το άγχος τους, την αυτοεκτίμησή τους κλπ . Αρχικά απαιτείται σωστή ενημέρωση για τις διαδικτυακές δραστηριότητες γενικά των εφήβων, γιατί μόνο τότε μπορεί να κατορθώσουν με επιχειρηματολογία να προσεγγίσουν το παιδί τους προκειμένου να θέσουν από κοινού όρια και κανόνες χρήσης .
Ασφαλώς οι δικές τους συνήθειες καθώς και η στάση τους ως προς τη χρήση του κινητού είναι καθοριστικής σημασίας. . Είναι μεγάλη αντίφαση να απαγορεύουν τη χρήση κινητών στα παιδιά τους ενώ οι ίδιοι τα χρησιμοποιούν χωρίς μέτρο , στον ελεύθερο χρόνο τους προκειμένου να χαλαρώσουν ή να ψυχαγωγηθούν γιατί αυτή η τακτική μπορεί να προκαλέσει «σύγχυση» στα παιδιά μιας και αυτοαναιρούνται.»
Μέσα σε λίγες ημέρες ανακάλυψαν ότι υπάρχει το ποδήλατο, η μπάλα και οι βόλτες στη φύση
Η αρχή μπορεί να γράφτηκε με «μελανά» χρώματα όμως η συνέχεια αποζημίωσε τους ενήλικες και έδειξε στα παιδιά ότι υπάρχει κι άλλος τρόπος να ζει κανείς τη ζωή του. Έτσι ανακάλυψαν το ποδήλατο, την μπάλα ποδοσφαίρου, τις βόλτες στη φύση και φυσικά τον ποιοτικό χρόνο με την οικογένειά τους!
Μαθήτρια Α: «Είμαι πολύ πιο δραστήρια απ’ ότι συνήθως. Παίζουμε επιτραπέζια, βγαίνουμε έξω και γενικώς διασκεδάζουμε!»
Μαθήτρια Β: «Τελικά ήταν διασκεδαστικό το να μην έχω τηλέφωνο. Και μου άρεσε γιατί αυτό το διάστημα ήμουν πιο κοινωνική.»
Μαθητής Γ: «Όταν γυρίζω σπίτι περνώ περισσότερο χρόνο με την οικογένειά μου. Όταν κοιτάζω το τηλέφωνό μου, μου φαίνεται λίγο περίεργο πια.»
Μαθήτρια Δ: «Βελτιώθηκε ο ύπνος μου. Έγινα πιο κοινωνική, συγκεντρώνομαι καλύτερα και κοιμάμαι καλύτερα!»
Μαθήτρια Ε: «Ένιωθα λιγότερο αγχώδης τώρα που δεν είχα το κινητό μου. Δεν ένιωθα στρες και δεν είχα κρίσεις πανικού. Νομίζω ότι πήγε πολύ καλά ο αποχωρισμός με το κινητό μου.»
Μαθήτρια Ζ: «-Νομίζω πως θα σβήσω το ΤΙΚ ΤΟΚ.
-Αλήθεια;
-Ναι, συνήθως νιώθω άγχος πριν πέσω για ύπνο και ακόμα υποφέρω και προσπαθώ να το διαχειριστώ αυτό, αλλά νομίζω ότι το πείραμα με βοήθησε.»
Οι μαθητές που συνεργάστηκαν με τους επιστήμονες αλλά και δημοσιογράφους του Channel 4 που κατέγραφαν το πείραμα, συμπλήρωσαν ένα ερωτηματολόγιο κι αυτό που προέκυψε από τις απαντήσεις τους είναι εντυπωσιακό μεν γιατί συνέβη σε μόλις λίγες ημέρες, ήταν όμως αναμενόμενο, όπως σχολίασαν αρκετοί γονείς που πέρασαν την ανέμελη εφηβεία τους τις δεκαετίες του ‘80 και του ’90. Έτσι…
- Τα παιδιά ανέφεραν ότι κοιμούνται, κατά μέσο όρο, μία ώρα παραπάνω κάθε βράδυ και μάλιστα τα παίρνει πιο γρήγορα ο ύπνος. Αυτό επαληθεύτηκε κι από φορητές συσκευές παρακολούθησης ύπνου.
- Ανέφεραν μείωση κατά 17% στα συναισθήματα που σχετίζονται με την κατάθλιψη και κατά 18% στα συναισθήματα που σχετίζονται με το άγχος, αφού όπως σημείωσαν, αυτές τις τρεις εβδομάδες ένιωθαν λιγότερο αναστατωμένα και νευρικά.
- Η μεταβλητότητα του καρδιακού ρυθμού τους βελτιώθηκε (θετικό σημάδι ευεξίας)
- Δεν ένιωθαν λιγότερο κοινωνικά συνδεδεμένα κατά τη διάρκεια της απαγόρευσης χρήσης των κινητών τους, αλλά σχολίασαν ότι είχαν πιο πλούσιες αλληλεπιδράσεις με τους γονείς και τους φίλους τους.