Πέφτει ο πληθωρισμός, ακριβαίνουν τα τρόφιμα! Άγριο παιχνίδι με βρεφικό γάλα
Η ακρίβεια στα σουπερμάρκετ συνεχίζει να αποτελεί αγκάθι στο πορτοφόλι των καταναλωτών με τα τρόφιμα να πρωταγωνιστούν στις ανατιμήσεις καθώς οι τιμές σε όλες τις κατηγορίες αυξάνονται διαρκώς.
Η μικρή αποκλιμάκωση του πληθωρισμού δε φαίνεται να μπορεί να αποτρέψει τις συνεχείς αυξήσεις των τιμών κάτι το οποίο επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ τα οποία δείχνουν πως ο πληθωρισμός στα τρόφιμα τον Φεβρουάριο έτρεξε με ρυθμό 6,7%.
Μάλιστα, το ελαιόλαδο εκτοξεύτηκε στο 63,4% και τα φρούτα στο 12,3% . Ακολουθούν ανατιμήσεις σε ψωμί, δημητριακά, αναψυκτικά, χυμούς, αυγά, βενζίνη και πετρέλαιο.
Την ίδια ώρα σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (Ι.Ε.Λ.Κ.Α.) οι τιμές των προϊόντων στα σουπερμάρκετ μέσα σε έναν χρόνο αυξήθηκαν συνολικά κατά 3,39%. Πιο αναλυτικά, οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται σε:
- Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: +9,59%
- Βρεφικές και παιδικές τροφές: +6,98%
- Τροφές και είδη για κατοικίδια: +12.08%
- Νερά και αναψυκτικά: +10,48%
- Έτοιμα γεύματα: +8,20%
«Τα φρέσκα φρούτα και τα λαχανικά είναι μια κατηγορία η οποία από την άνοιξη την προηγούμενη και μετά παρουσιάζει συνεχώς υψηλό πληθωρισμό και μάλιστα οδηγεί τον πληθωρισμό. Αυτό έχει να κάνει με τα υψηλά κόστη παραγωγής την κλιματική αλλαγή και δυστυχώς είναι ένα φαινόμενο που θα έχουμε μπροστά μας και το επόμενο διάστημα» μάς επισημαίνει ο γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών Λευτέρης Κιοσές.
Μπρόκολο: Τριπλάσια τιμή από το χωράφι στο ράφι
Η ψαλίδα από το χωράφι στο ράφι ανοίγει ολοένα και περισσότερο με τα φρούτα και τα λαχανικά να φτάνουν στο καταναλωτή δύο και τρεις φορές ακριβότερα από την τιμή παραγωγού.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία από τον ΟΚΑΑ τα κολοκύθια φεύγουν από τον παραγωγό 0,60 ευρώ και πωλούνται στα σουπερμάρκετ 1,45 ευρώ.
Το μπρόκολο από 0,60 ευρώ τιμή παραγωγού φτάνουν στο ράφι 1,82 ευρώ.
Οι τομάτες από 0,90 λεπτά στο χωράφι πωλούνται στα σουπερμάρκετ 2,05 ευρώ.
Το σπανάκι από 1,00 ευρώ πωλείται 1,95 ευρώ.
Οι πατάτες με τιμή παραγωγού 0,70 ευρώ πωλούνται στον καταναλωτή 1,05 ευρώ.
Και τα φρούτα παρουσιάζουν μεγάλη διαφορά τιμής καθώς τα μήλα Φούτζι πωλούνται από τον παραγωγό 1,40 ευρώ και φτάνουν στον καταναλωτή σε τιμή 2,25 ευρώ.
Τα ακτινίδια φεύγουν από το χωράφι στα 1,60 ευρώ και στο ράφι πωλούνται 2,48 ευρώ.
Τα αχλάδια κρυστάλλια με τιμή παραγωγού 1,40 ευρώ αγγίζουν στο ράφι τα 2,47 ευρώ.
Τι έδειξε το ρεπορτάζ του Flash.gr για το βρεφικό γάλα
Και οι τιμές στο βρεφικό γάλα όπως φαίνεται συνεχίζουν να κινούνται ανοδικά παρά και τα μέτρα του Υπουργείου Ανάπτυξης που υπόσχονται μειώσεις τιμών από 15-20%.
Σύμφωνα με στοιχεία της Επιτροπής Ανταγωνισμού τον Ιανουάριο, συσκευασία 800γρ για βρέφη 0-6 μηνών κόστιζε στα σουπερμάρκετ 27,52 ευρώ ενώ ύστερα από έρευνα που κάναμε σε διάφορες αλυσίδες μπορεί να φτάσει τα 29,79 ευρώ.
Αντίστοιχα το βρεφικό γάλα για ηλικίες 6-12 μηνών από 22,56 ευρώ μπορεί να αγγίξει τα 26,37 ευρώ.
Στο πλαίσιο έρευνας του ΙΕΛΚΑ μέσα σε ένα χρόνο καταγράφηκαν μειώσεις τιμών στις κατηγορίες:
- Χαρτικά, πάνες & σερβιέτες: -6,12%
- Γάλα και χυμοί: -4,15%
- Γιαούρτια και λοιπά γαλακτοκομικά: -4.11%
- Αλλαντικά: -2,11%
- Τυροκομικά: -1,79%
«Φαίνεται ότι υπάρχει ένα φρένο στην αύξηση των τιμών αλλά όχι ότι έχουν σταματήσει να αυξάνονται οι τιμές δηλαδή υπάρχει μια περιορισμένη αύξηση η οποία με βάση τα οικονομετρικά μοντέλα που έχουμε κι εμείς θα συνεχιστεί για κάποιους μήνες ακόμα τουλάχιστον» μάς αναφέρει ο γενικός διευθυντής του ΙΕΛΚΑ Λευτέρης Κιοσές.
Στο μικροσκόπιο των καταναλωτών 3.500 κωδικοί προϊόντων
Μέχρι το τέλος της εβδομάδας αναμένεται να ανακοινωθούν νέες παρεμβάσεις στην πλατφόρμα e-katanalotis του Υπουργείου Ανάπτυξης προκειμένου να ενισχυθεί ο ρόλος του καταναλωτή στον έλεγχο των τιμών των προϊόντων στα σουπερμάρκετ.
Σύμφωνα με πληροφορίες το παρατηρητήριο της αγοράς αναβαθμίζεται καθώς οι καταναλωτές θα μπορούν να ελέγχουν 3.000 με 3.500 κωδικούς προϊόντων, νέων και επικαιροποιημένων. Μάλιστα, το επόμενο διάστημα αναμένεται να ενταχθούν περισσότεροι κωδικοί ενώ θα δίνεται η δυνατότητα ανάγνωσής τους από το κάθε e-shop με τον αντίστοιχο κώδικα (barcode).
Στο ίδιο πλαίσιο θα εκδοθεί η απαραίτητη υπουργική απόφαση για την υποχρεωτικότητα της ανάρτησης των barcodes από όλα τα e-shop, είτε πρόκειται για παντοπωλεία, είτε μόνο για ηλεκτρονικά καταστήματα.
Στο νέο e-katanalotis οι πολίτες θα μπορούν να συγκρίνουν τα καλάθια αλλά και να βρίσκουν τις φθηνότερες και πιο κοντινές αλυσίδες αλλά και ξεχωριστές αγορές σε περισσότερες από μία αλυσίδες προκειμένου να εξοικονομούν χρήματα.