Πανελλήνιες 2024: Απαιτητικά θέματα σε Φυσική και Ιστορία, βατά στην Οικονομία
Σύμφωνα με την ΟΕΦΕ πολλά και δύσκολα θέματα στη Φυσική, προβληματικές διατυπώσεις στην Ιστορία, βατά τα θέματα στην Οικονομία
Θέματα απαιτητικά που αναμένεται να δυσκολέψουν ακόμα και τους καλά προετοιμασμένους υποψηφίους ήταν τα σημερινά στα μαθήματα της Φυσικής και της Ιστορίας για τους υποψηφίους των ΓΕΛ που διαγωνίζονταν στις Πανελλήνιες. Αντιθέτως, τα θέματα στο μάθημα της Οικονομίας χαρακτηρίστηκαν ως σαφώς διατυπωμένα, που εξετάζουν το σύνολο -σχεδόν- της ύλης.
ΟΕΦΕ για Φυσική: Τα δυσκολότερα των τελευταίων ετών
Πολλά και δύσκολα θέματα γεμάτα ανούσιες και αχρείαστες παγίδες χαρακτήρισε η ΟΕΦΕ τα φετινά θέματα στη Φυσική. Σύμφωνα με τους φροντιστές εκπαιδευτικούς ο χρόνος επίλυσής τους ξεπερνά κατά πολύ τις 3 ώρες, ενώ δεν υπήρχε διαβάθμιση θεμάτων, με αποτέλεσμα να αδικηθούν οι μαθητές με μεσαίες βαθμολογίες. Ο βαθμός δυσκολίας τους δεν ανταποκρίνεται στον αριθμό ωρών διδασκαλίας της φυσικής στο Λύκειο, ενώ τα μέλη της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων δεν έλαβαν υπόψη τις σημερινές καιρικές συνθήκες για να κινηθούν ανάλογα.
Διαβάστε το σχόλιο της ΟΕΦΕ για το μάθημα της Φυσικής
Για καλά προετοιμασμένους η Ιστορία
Σύμφωνα με την ΟΕΦΕ, τα σημερινά θέματα της Ιστορίας κρίνονται ως απαιτητικά, για πολύ καλά προετοιμασμένους μαθητές, εξέταζαν μεγάλο εύρος της ύλης και αναμένεται να δυσκολέψουν ακόμη και τους καλά προετοιμασμένους υποψηφίους.
Πιο συγκεκριμένα:
Στο ΘΕΜΑ Α1 που παραδοσιακά εξετάζει κατανόηση ιστορικών όρων ζητήθηκαν δύο όροι που δεν είχαν τεθεί ποτέ πιο πριν στις εξετάσεις (Μακεδονική Επιτροπή και «σκωρίες»), ενώ ο τρίτος όρος (Συμφωνία Μουρνιών) είχε ζητηθεί στις επαναληπτικές Πανελλήνιες εξετάσεις του 2017. Η σωστή περιγραφή των όρων αναμένεται να δυσκολέψει τους μαθητές.
Το ΘΕΜΑ Α2 δόθηκε ως ερώτηση κλειστού τύπου με τη μορφή ΣΩΣΤΟ/ΛΑΘΟΣ, όπως γίνεται τα τελευταία χρόνια. Οι προτάσεις α, β, δ μπορούν να θεωρηθούν ως σαφείς, ενώ οι προτάσεις γ και ε σίγουρα θα δημιουργήσουν ζητήματα στους μαθητές καθώς η διατύπωσή τους είναι προβληματική.
Το ΘΕΜΑ Β1 ήταν σαφές και απλό και απαιτούσε απάντηση από συγκεκριμένη ενότητα του σχολικού βιβλίου (σελ.52, ενότητα 6).
Το ΘΕΜΑ Β2 ήταν «επανάληψη» ερωτήματος που είχε τεθεί και στις Πανελλήνιες εξετάσεις του 2008, με την απάντηση να προκύπτει από δύο διαδοχικές ενότητες του σχολικού βιβλίου (σελ. 217-218 του σχολικού βιβλίου).
Το ΘΕΜΑ Γ1 είναι χωρισμένο σε δύο υποερωτήματα με δύο παραθέματα προς εξέταση. Το υποερώτημα α ενδέχεται να δημιουργήσει προβλήματα στους μαθητές και να απαντήσουν στηριγμένοι σε άλλο απόσπασμα του σχολικού από αυτό που απαιτεί η απάντηση, ενώ το β υποερώτημα δεν έκρυβε δυσκολίες.
Το ΘΕΜΑ Δ1 – πιο απαιτητικό από το Γ1 – ήταν επίσης χωρισμένο σε δύο υποερωτήματα με τρία παραθέματα προς εξέταση. Και τα δύο υποερωτήματα ήταν σαφή με την απάντηση να βρίσκεται σε διαδοχικές σελίδες του σχολικού βιβλίου (σελ.60-61).
Γενικά, το φετινό διαγώνισμα της Ιστορίας ήταν το πιο απαιτητικό των τελευταίων ετών, απαιτούσε μακροσκελείς απαντήσεις και αναμένεται να προκαλέσει αντιδράσεις.
Ευχόμαστε στους μαθητές καλά αποτελέσματα και επιτυχία στους στόχους τους!
Τα σχόλια για την Οικονομία
Αντιθέτως, χωρίς δυσκολίες και ασάφειες ήταν τα θέματα στο μάθημα της Οικονομίας για τους υποψηφίους που θέλουν να δηλώσουν Σχολές στην ομάδα προσανατολισμού σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής.
Σαφώς διατυπωμένα θέματα που εξετάζουν το σύνολο -σχεδόν- της ύλης του μαθήματος είναι το σχόλιο της ΟΕΦΕ.
Αναλυτικότερα:
Θέμα Α’: Ερωτήσεις κλειστού τύπου που καλύπτουν μεγάλο μέρος της εξεταστέας ύλης. Θέμα Β’: Ανάλυση με χρήση διαγραμμάτων από το 5ο κεφάλαιο (μικροοικονομία).
Θέμα Γ’: Άσκηση από το 3ο κεφάλαιο (μικροοικονομία) που απαιτεί αλγεβρικές πράξεις. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το Γ4, που όμως δεν θαπροβληματίσει τους μαθητές.
Θέμα Δ’: Συνδυαστική άσκηση από το 7ο κεφάλαιο (μακροοικονομία), το 9οκεφάλαιο (μακροοικονομία) και το 1ο κεφάλαιο (μικροοικονομία) της ύλης.
Οι πράξεις δεν είναι απαιτητικές αλλά τα ερωτήματα Δ4 και Δ5 απαιτούν την κριτική σκέψη των υποψηφίων.