O Έλον Μασκ δεν είναι το μόνο πρόβλημα της Tesla
Ο κολοσσός της αυτοκινητοβιομηχανίας εμφανίζει μικρές μειώσεις στις πωλήσεις του, που για τον προηγούμενο υψηλό ρυθμό ανάπτυξης, ανησυχούν.
Πριν από δύο δεκαετίες, η Tesla ήταν μία μικροσκοπική νεοφυής επιχείρηση της Σίλικον Βάλεϊ με πέντε – έξι υπαλλήλους και ένα όνειρο: να φέρει την επανάσταση στην αυτοκινητοβιομηχανία.
Σήμερα είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον κόσμο, με τεράστια εργοστάσια παντού. Επίσης, είναι η εταιρεία που θεωρείται ότι απέδειξε ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορεί να είναι γρήγορα, δυνατά, διασκεδαστικά και πρακτικά.
Ο Έλον Μασκ, το πρόσωπο της εταιρείας, έπαιξε σημαντικό ρόλο στη μεταμόρφωσή της, καθώς πήγε στην Tesla το 2004 ως Πρόεδρος και βασικός χρηματοδότησης. Έγινε διευθύνων σύμβουλος τέσσερα χρόνια μετά και έχει διατηρήσει αυτή τη θέση καθ’ όλη την ανοδική εξέλιξη της επιχείρησης.
Εύκολα ξεχνάμε σήμερα, υποστηρίζει σε ανάλυσή του το BBC, ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θεωρούνται αργά, βαρετά και καθόλου πρακτικά, καθώς είχαν ελάχιστη αυτονομία. Το μοντέλο S της Tesla, που βγήκε στην αγορά το 2012, είχε επιδόσεις σπορ αυτοκινήτου και άνοιξε το δρόμο για τα υπόλοιπα.
Η εταιρεία - επαναστάτης της αυτοκινητοβιομηχανίας
Πλέον, η Tesla δεν είναι απλά μία κατασκευάστρια ηλεκτρικών οχημάτων. Έχει επενδύσει πάρα πολλά χρήματα σε συστήματα αυτόνομης οδήγησης, με στόχο να φτιάξει ένα στόλο από ταξί χωρίς οδηγούς. Επίσης, έχει ένα ταχέως αναπτυσσόμενο κομμάτι αποθήκευσης ενέργειας, αλλά και ένα ανθρωποειδές ρομπότ.
Όπως παλαιότερα ο Στηβ Τζομπς για την Apple, έτσι και ο Έλον Μασκ έγινε συνώνυμο της Tesla ακολουθούμενος από ένα αφοσιωμένο κοινό. Όμως, ο πρώην υπερασπιστής της πράσινης ανάπτυξης έχει γίνει γνωστός για τις πολιτικές του απόψεις, τις οποίες διακινεί μέσω της πλατφόρμας, Χ.
Και γεγονός είναι ότι οι απόψεις του βλάπτουν την Tesla. Παρότι το μοντέλο Υ ήταν το αυτοκίνητο με τις περισσότερες πωλήσεις πέρυσι, η αλήθεια είναι ότι συνολικά υποχώρησαν από τα 1,81 εκατ. στα 1,79. Και μπορεί η πτώση να είναι μικρή, όμως είναι ιδιαιτέρως ανησυχητική για μία εταιρεία που παρουσίαζε σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης.
Η φετινή χρονιά άρχισε ακόμα χειρότερα, ειδικά στην Ευρώπη, όπου τον Ιανουάριο καταγράφηκαν 45% λιγότερες πωλήσεις σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2024. Αντίστοιχη πτώση κατέγραψαν και οι πωλήσεις στην Κίνα.
Η επιρροή του δημόσιου προφίλ του Μασκ στην Τέσλα
Όπως επισημαίνουν αναλυτές, ειδικά στην Ευρώπη, η πτώση των πωλήσεων της Tesla οφείλεται ξεκάθαρα στην πολιτική στάση του Μασκ. Στις ΗΠΑ, η εικόνα είναι διαφορετική, καθώς κάποιοι συμφωνούν με τις επιλογές του Μασκ όσον αφορά τις απολύσεις Ομοσπονδιακών υπαλλήλων.
Ωστόσο, πολλοί αναλυτές θεωρούν ότι τα προβλήματα της Tesla είναι βαθύτερα από την κακή δημόσια εικόνα του Μασκ.
Κατ’ αρχάς, η υπάρχουσα γκάμα προϊόντων, που κάποτε θεωρούν, προηγμένα τεχνολογικά, πλέον μοιάζουν παλιά. Το επαναστατικό μοντέλο S πωλείται από το 2012, το Χ από το 2015. Ακόμα και τα πιο πρόσφατα, το φθηνότερο 3 και το Υ έχουν αρχίσει να παλιώνουν στο πλαίσιο μίας αγοράς που είναι ιδιαιτέρως ανταγωνιστική και εξελίσσεται με ταχείς ρυθμούς.
Ταυτόχρονα, εντείνεται όλο και περισσότερο ο ανταγωνισμός. Οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν επενδύσει τεράστια ποσά στην ηλεκτροκίνηση, ενώ οι κορεατικές Kia και Hyundai έχουν αποκτήσει εξαιρετική φήμη.
Την ίδια ώρα, έχουν αναδυθεί στην κινεζική αγορά μία σειρά από εταιρείες ηλεκτρικών οχημάτων, όπως η BYD και άλλες, που έχουν κατασκευάσει αυτοκίνητα με πολύ καλές επιδόσεις και χαμηλότερες τιμές.
Τα ρομποταξί και το «τρίξιμο» στον θρόνο του Έλον
Φυσικά, υπάρχει και το θέμα των ρομποταξί. Ο Μασκ υποσχέθηκε ένα στόλο έτοιμο έως τον επόμενο Ιούνιο, κάτι που σε γενικές γραμμές έχει προκαλέσει μόνο ειρωνικά σχόλια, ενώ ταυτόχρονα δείχνει ότι αλλάζει τον προσανατολισμό της εταιρείας που δίνει έμφαση σε άλλα πράγματα και όχι στην ανανέωση των ηλεκτρικών της μοντέλων.
Ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα είναι ο ίδιος ο Έλον Μασκ, λόγω του προγράμματός του, δεδομένου ότι ήταν ο άνθρωπος που εκτόξευσε την Tesla τα προηγούμενα χρόνια. Πέραν του ρόλου του στην κυβέρνηση Τραμπ, ο Μασκ έχει να διαχειριστεί το Χ, την εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης, xAI και την ιδιωτική διαστημική εταιρεία, SpaceX, η οποία βρέθηκε μάλιστα αντιμέτωπη με δύο μεγάλες αποτυχίες το τελευταίο διάστημα.
Η εταιρεία χρειάζεται ισχυρή διοίκηση, λένε οι ειδικοί, και ο Έλον Μασκ δυσκολεύεται να ανταπεξέλθει στους ρόλους του.
Σήμερα, η αξία της Tesla υπολογίζεται στις 100 φορές τα κέρδη της – ένα τεράστιο περιθώριο, εξαιρετικά υψηλότερο από αντίπαλες παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Ford, η General Motors ή η Toyota.
Και παρά το γεγονός ότι ακόμα δεν υπάρχουν μεγάλες αντιδράσεις, κάποιοι επενδυτές έχουν αρχίσει να συζητούν το θέμα της διοίκησης της Tesla και αν χρειάζεται νέο αίμα…