Νοθευμένα καύσιμα: Πώς το καταλαβαίνεις και τι κάνεις
Παλαιότερα τα πρατήρια με νοθευμένα καύσιμα, ήταν κάτι σπάνιο. Τώρα δυστυχώς είναι και δίπλα μας. Τι κάνεις αν τα χρησιμοποιήσεις;
Ένα βενζινάδικό που πουλά φτηνότερη βενζίνη, δυστυχώς, δεν σημαίνει ότι νοιάζεται για τον προϋπολογισμό σου ή κάνει επιθετικό μάρκετινγκ. Συνήθως όσα πρατήρια προσφέρουν βενζίνη ή πετρέλαιο σε χαμηλή τιμή, συνήθως αυτά είναι νοθευμένα.
Τους τελευταίους μήνες, τα ειδικά κλιμάκια της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων και του Υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής εντοπίζουν πολύ συχνά πρατήρια που πωλούν νοθευμένη αμόλυβδη βενζίνη ή πετρέλαιο κίνησης. Τα πρόστιμα είναι μεγάλα κάποια από τα πρατήρια καυσίμων σφραγίζονται, αλλά η ζημιά στα αυτοκίνητα καταναλωτών έχει γίνει.
Πως και με τι γίνεται η νοθεία στα καύσιμα, τι ζημιές γίνονται
Ένα καύσιμο είναι νοθευμένο όταν έχει αναμιχθεί με άλλο τύπο καυσίμου ή χημικές ενώσεις για να «βγουν» περισσότερα λίτρα για πούλημα για τον ιδιοκτήτη του πρατηρίου. Αρχικά νόθευαν την αμόλυβδη βενζίνη με πετρέλαιο θέρμανσης.
Αυτό έκανε κακό στις αντλίες καυσίμου, στους αισθητήρες αλλά και στον κινητήρα.
Τώρα, η νοθεία καυσίμου έχει αρκετά δύσκολη να εντοπιστεί (γίνεται με διάφορες επικίνδυνες χημικές ενώσεις που αραιώνουν την βενζίνη) αλλά δημιουργούν άμεσα προβλήματα στο αυτοκίνητο.
Πώς θα καταλάβω αν το καύσιμο είναι νοθευμένο;
Δυστυχώς δεν θα το καταλάβεις τη στιγμή του ανεφοδιασμού, αλλά μετά από λίγα χιλιόμετρα, ο κινητήρας, ειδικά στα καινούργια αυτοκίνητα, θα σου δώσει άμεσα ενδείξεις, ότι κάτι δεν πάει καλά. Πρώτα από όλα δεν θα «κρατά» ρελαντί (οι στροφές του θα έχουν αρρυθμίες) σε στάση ή ακόμα και σε κίνηση. Φυσικά, θα δεις άμεσα προειδοποίηση στον πίνακα οργάνων με την εμφάνιση του «Check Engine» (λυχνία με σήμα τον κινητήρα). Αυτό σημαίνει πως υπάρχει πρόβλημα είτε στα μηχανικά, είτε στα ηλεκτρονικά μέρη.
Αν ευτυχώς δεν γίνει κάτι από αυτά παρατήρησε τον δείκτη καυσίμου. Τα νοθευμένα καύσιμα καταναλώνονται πιο γρήγορα και θα το δεις άμεσα.
Τι πρέπει να κάνω;
Σε περίπτωση που δεις την ένδειξη «Check Engine» ή κάποια άλλη, ακινητοποίησε το αυτοκίνητο. Ειδοποίησε την οδική βοήθεια και πήγαινε στο συνεργείο σου (αυτό που σε εξυπηρετεί).
Εκεί, οι μηχανικοί θα διαγνώσουν τη βλάβη, θα αδειάσουν το ντεπόζιτο και θα καθαρίσουν το σύστημα ψεκασμού. Αν χρειαστεί μπορεί να αλλάξουν και την αντλία καυσίμου ή να την καθαρίσουν. Στη συνέχεια θα βάλεις βενζίνη στο ρεζερβουάρ, ώστε να κυκλοφορήσει σε όλο το σύστημα. Καλύτερα στο πρώτο αυτό γέμισμα να βάλεις 100 οκτανίων (είναι ακριβή), αλλά θα το κάνεις για να καθαρίσει καλύτερα το κύκλωμα.
Τι ζημιά θα πάθω;
Οι πιο συχνές βλάβες εντοπίζονται στα μπεκ ψεκασμού καυσίμου αλλά και στην αντλία βενζίνης ή πετρελαίου, ενώ δεν αποκλείεται να έχουμε ζημιές και στον κινητήρα. Για την επισκευή των ζημιών τα ποσά ξεκινούν από τα 200-300 ευρώ για αλλαγή αντλίας (στους βενζινοκινητήρες) και μπορεί να φτάσει έως περίπου και τα 2.000 ευρώ αν χρειαστεί να γίνουν επισκευές και στο μοτέρ.
Καταστροφή καταλύτη: Τα καύσιμα αφού καούν, τα παράγωγα τους ουδετεροποιούνται στον καταλύτη. Όταν αυτά είναι νοθευμένα ο καταλύτης χαλάει και αυτό έχει ως αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να εκπέμπει πολλούς και εξαιρετικά επικίνδυνους ρύπους ή να μην δουλεύει σωστά.
Μειωμένη απόδοση: Τα νοθευμένα ή κακής ποιότητας καύσιμα έχουν προβλήματα στην καύση τους λόγω των μειωμένων οκτανίων, των επικίνδυνων χημικών ή ακόμα και του ποσοστού νερού. Έτσι η καύση τους γίνεται γρήγορα, αφήνει νερό ή κατάλοιπα στον κινητήρα, που δεν δίνουν ενέργεια.
Άμεσες ή έμμεσες βλάβες: Αν συνεχίσεις να βάζεις νοθευμένα ή κακής ποιότητας καύσιμα, αργά ή γρήγορα θα εμφανιστεί κάποια βλάβη η οποία μπορεί να… τραυματίσει σοβαρά τον κινητήρα και τον προϋπολογισμό σου.