Τι προβλέπει ο νέος ΚΟΚ: Αλλάζουν όλα όσα γνωρίζαμε - Πιο αυστηρές οι ποινές
Για πρώτη φορά επιτρέπεται η διήθηση (ελιγμοί μοτοσυκλετών ανάμεσα στα αυτοκίνητα), ενώ τα 30χλμ είναι το όριο ταχύτητας.
Ο νέος ΚΟΚ, ο οποίος θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση μέσα στον μήνα που διανύουμε, φέρνει πολλές αλλαγές. Στόχος είναι πάντα να μειωθούν τα τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα.
Στον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας τα δίκυκλα (ίσως και τα οχήματα μικροκινητικότητας, τα πατίνια και τα ηλεκτρικά scooter) φαίνεται να αποκτούν μεγαλύτερη σημασία. Επίσης, είναι τα μοναδικά, που το όριο ανώτερης ταχύτητας (30χλμ./ώρα) τα ευνοεί.
Τι ισχύει για τα δίκυκλα
Σύμφωνα με τις νέες αλλαγές επιτρέπονται οι ελιγμοί των μοτοσικλετών ανάμεσα στα αυτοκίνητα, που είναι σταματημένα στην κίνηση και τους δίνει προτεραιότητα να βγαίνουν μπροστά στο φανάρι.
Αλλάζει ο τρόπος στάθμευσης τους, καθώς πλέον θα επιτρέπεται να παρκάρουν μόνο κάθετα στο οδόστρωμα (σε αντίθεση με ότι ισχύει σήμερα, που επιτρέπεται να παρκάρουν παράλληλα με το πεζοδρόμιο).
Σημαντική αλλαγή είναι και οι ποινές για τη μη χρήση κράνους, οι οποίες γίνονται πολύ αυστηρές (δικαιολογημένα). Μάλιστα σε περίπτωση που βεβαιωθεί παράβαση δεύτερη φορά θα υπάρχει ο κίνδυνος αφαίρεσης της άδειας οδήγησης έως και 5 χρόνια, ενώ οι αρμόδιοι συζητούν και επιβολή προστίμου γι’ αυτό το παράπτωμα.
Τα παραπάνω θα ισχύουν για όλα τα δίκυκλα (πατίνια ηλεκτρικά scooter). Επιπλέον και εδώ οι ποινές προσωποποιούνται (δηλαδή θα τιμωρείται ο οδηγός και όχι το όχημα). Έτσι ελπίζουμε να περιοριστεί η άναρχη κίνηση των κατόχων οχημάτων μικροκινητικότητας (να φορούν κράνος, να μην παραβιάζουν τους φωτεινούς σηματοδότες και φυσικά, να μην επεμβαίνουν στους κόφτες ταχύτητας στα πατίνια).
Νέα όρια ταχύτητας
Ένα θέμα που χρειάζεται αναθεώρηση είναι αυτό της μείωσης των ορίων ταχύτητας. Στο νέο Κ.Ο.Κ. προτείνεται η μείωση των ορίων ταχύτητας από τα 50 στα 30 χλμ./ώρα (και 20 χλμ./ώρα έξω από σχολεία) στην πόλη. Αυτό είναι ένα μέτρο που μπορεί να προκαλέσει κυκλοφοριακά προβλήματα. Ας μην ξεχνάμε πως αν οι οδηγοί/αναβάτες δεν φορούν ζώνη ή κράνος ακόμη και τα 30 χλμ/ώρα είναι επικίνδυνα.
Παραβάσεις τριών κατηγοριών
Μία νέα εφαρμογή είναι πλέον, ο διαχωρισμός των παραβάσεων σε τρεις κατηγορίες, ανάλογα με τη σοβαρότητα και τον βαθμό επικινδυνότητάς τους.
Οι κατηγορίες παραβάσεων θα είναι:
Παραβάσεις, χαμηλής επικινδυνότητας. Προβλέπεται πρόστιμο 30 ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης έως και 10 ημέρες. Αφορούν τυπικές παραβάσεις όπως: Η έλλειψη των εγγράφων που υποχρεούται να φέρει μαζί του ο οδηγός, ή η παράνομη στάθμευση.
Παραβάσεις μεσαίας επικινδυνότητας, για τις οποίες το πρόστιμο θα ανέρχεται σε 150 ευρώ, και θα αφαιρείται η άδεια οδήγησης για 20 ημέρες.
Παραβάσεις υψηλής επικινδυνότητας. Εδώ η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η επικίνδυνη οδήγηση, η υπερβολική ταχύτητα, η κίνηση στη ΛΕΑ, η στάθμευση σε θέση ή ράμπα ΑΜΕΑ και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ είναι κακουργήματα (Σύμφωνα με το Αρθρο 290Α παρ.1 του Ποινικού Κώδικα όπως τροποποιήθηκε με τον Νόμο 5090/2024).
Οι ποινές
Εδώ αν ο οδηγός πιαστεί ξανά για ίδια παράβαση, οι ποινές πολλαπλασιάζονται. Σε περίπτωση παράβασης για δεύτερη φορά, οι ποινές θα είναι πολύ αυστηρές. Ο νέος Κ.Ο.Κ. προβλέπει αφαίρεση της άδειας οδήγησης για πέντε χρόνια, ποινή φυλάκισης έως 5 χρόνια και πρόστιμα έως και 10.000 ευρώ.
Αν ο οδηγός υποτροπιάσει για τρίτη φορά σε διάστημα πέντε ετών, τότε η άδεια οδήγησης αφαιρείται για πέντε χρόνια και ο παραβάτης υποχρεούται σε εκπαίδευση και εξέταση για την ανάκτησή της.
Τέλος, αν από τις παραπάνω παραβάσεις προκληθεί ατύχημα, προβλέπεται φυλάκιση έως 3 έτη αν προκύψει φθορά σε ξένη περιουσία, φυλάκιση τουλάχιστον 1 έτους αν προκύψει κίνδυνος για άνθρωπο, κάθειρξη έως 10 έτη για βαριά σωματική βλάβη ή σημαντική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις, κάθειρξη τουλάχιστον 10 ετών για θάνατο ανθρώπου. Αν προκλήθηκε ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων, το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει ισόβια κάθειρξη.
Φαγητό και καφές στο αυτοκίνητο
Η διαπίστωση ότι απαγορεύεται κάποιος να πίνει καφέ και να οδηγεί ταυτόχρονα προκάλεσε αναστάτωση και εντάσεις. Η αλήθεια, είναι ότι η διάταξη προϋπήρχε και απλά δεν εφαρμοζόταν. Ο ΚΟΚ προβλέπει ότι τα χέρια του οδηγού θα πρέπει να είναι ελεύθερα για την οδήγηση. Αυτός είναι και ο λόγος που δεν επιτρέπεται κάποιος να οδηγεί και ταυτόχρονα να τρώει, να πίνει ή να καπνίζει.