ΑΑΔΕ όπως... Big Brother: Το «μάτι» της υπηρεσίας πάνω σε κάθε αγορά ή πώληση
«Κόφτη» στη διακίνηση αγαθών στην αγορά χωρίς παραστατικά ή με εικονικά τιμολόγια βάζει η ΑΑΔΕ με την ενεργοποίηση του ψηφιακού δελτίου αποστολής που θα δώσει τη δυνατότητα στο φοροελεγκτικό μηχανισμό να παρακολουθεί και να καταγράφει σε πραγματικό χρόνο τη διακίνηση αγαθών με το βάρος να πέφτει στα αγροτικά προϊόντα και τα οικοδομικά υλικά όπου εντοπίζονται εκτεταμένα κρούσματα φοροδιαφυγής.
Σύμφωνα με τον διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργο Πιτσιλή, το σχέδιο της υπουργικής απόφασης για το ψηφιακό δελτίο αποστολής που αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση εντός της εβδομάδας θα καθορίζει την έκταση εφαρμογής, την έναρξη ισχύος των νέων κανόνων, το περιεχόμενο των ψηφιακών παραστατικών διακίνησης, καθώς και τις υποχρεώσεις και τις προδιαγραφές που θα πρέπει να τηρούν οι επαγγελματίες και επιχειρήσεις.
Με την έκδοση του ψηφιακού δελτίου αποστολής μέσω της πλατφόρμας myDATA οι φορολογικές αρχές εξοπλίζονται με ένα ακόμα όπλο στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής καθώς όλα τα στοιχεία των συναλλαγών θα διαβιβάζονται στην ΑΑΔΕ και έτσι οι ελεγκτικές αρχές θα έχουν σε πραγματικό χρόνο πλήρη εικόνα για το είδος, την ποσότητα, την αξία και τον προορισμό του προϊόντος που διακινείται.
«Καθ΄ οδόν» και το ψηφιακό πελατολόγιο
Παράλληλα εντός του έτους ο φοροελεγκτικός μηχανισμός θα έχει στα χέρια του το ψηφιακό πελατολόγιο που θα κάνει πρεμιέρα από τις εταιρείες Catering και τις επιχειρήσεις διοργάνωσης εκδηλώσεων και στη συνέχεια θα επεκταθεί και σε άλλες κατηγορίες επαγγελματιών.
Αν και ακόμα δεν έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις στη λίστα είναι πιθανόν να ενταχθούν επαγγελματίες οι οποίοι στο παρελθόν τηρούσαν πρόσθετα βιβλία τα οποία καταργήθηκαν το 2013 όπως γιατροί, φυσικοθεραπευτές-αισθητικοί, γυμναστήρια, οίκοι ευγηρίας, πάρκινγκ, συνεργεία και επιχειρήσεις ενοικίασης οχημάτων και φροντιστήρια.
Με το ψηφιακό πελατολόγιο οι ελεγκτικές αρχές θα ανιχνεύουν τις εισπράξεις των επαγγελματιών και θα τις διασταυρώνουν με τις φορολογικές τους δηλώσεις προκειμένου να εντοπίζουν περιπτώσεις απόκρυψη εισοδήματος. Με το νέο σύστημα οι επαγγελματίες θα είναι υποχρεωμένοι να τηρούν το ψηφιακό πελατολόγιο το οποίο θα είναι διαθέσιμο στον έλεγχο και θα συγκρίνεται με το προφίλ στην εφορία.
Ουσιαστικά πρόκειται για ένα λογιστικό πρόγραμμα που θα είναι ανοικτό κατά τη διάρκεια λειτουργίας της επαγγελματικής εγκατάστασης και θα είναι διασυνδεδεμένο με το Τaxis προκειμένου να μην μπορεί να παραβιαστεί και να αλλοιωθούν τα δεδομένα.
Με αυτόν τον τρόπο θα καταχωρείται ο αριθμός των πελατών κάθε επαγγελματία και θα συγκρίνεται με τον αριθμό των αποδείξεων παροχής υπηρεσιών που θα εκδίδεται και θα περνάει στην πλατφόρμα του MyData. Σε περίπτωση που διαπιστώνεται ότι σε μια επαγγελματική εγκατάσταση δηλώνεται περιορισμένος αριθμός πελατών αυτό θα αποτελεί κριτήριο για την διενέργεια επιτόπιου ελέγχου.