«Ταφόπλακα» στη μεσογειακή διατροφή - Στα ύψη ο «πράσινος χρυσός» και στην Ιταλία
Οι Ιταλοί αναγκάζονται να περικόψουν ένα βασικό συστατικό της μεσογειακής κουζίνας, καθώς η τιμή του ελαιόλαδου έχει φτάσει σε επίπεδα ρεκόρ. Το ένα τρίτο των γειτόνων έχει μειώσει την κατανάλωση έξτρα παρθένου λαδιού λόγω της εκτίναξης των τιμών στα ύψη, σύμφωνα με έρευνα.
Ωστόσο, οι παραγωγοί αντιδρούν στον ισχυρισμό αυτό, λέγοντας ότι η εικόνα του καταναλωτικού κλίματος δεν αποδίδεται ως έχει, αφού οι πωλήσεις του ποιοτικού, ιταλικού ελαιόλαδου είναι στην πραγματικότητα αυξημένες.
Οι καταναλωτές ανέφεραν ότι μείωσαν την κατανάλωση του ελαιόλαδου κατά 30% έως 50%, καθώς οι μέσες τιμές στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν από 4 σε 9 ευρώ το μπουκάλι, σύμφωνα με έρευνα του ανεξάρτητου ινστιτούτου Piepoli. Σχεδόν οι μισοί από τους ερωτηθέντες δήλωσαν ότι αντικαθιστούν το ελαιόλαδο με φθηνότερο λάδι, συνήθως σπορέλαιο.
Η αναφερόμενη πτώση της κατανάλωσης είναι πολύ μικρότερο πλήγμα απ' ότι σε άλλες χώρες της Μεσογείου που παράγουν ελαιόλαδο, καθώς η διετής ξηρασία μείωσε δραστικά την παραγωγή στην Ισπανία, τη μεγαλύτερη παραγωγό χώρα στον κόσμο, με αποτέλεσμα την άνοδο των τιμών παγκοσμίως.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις του κλάδου, τόσο η Ελλάδα όσο και η Ισπανία είδαν τις πωλήσεις ελαιόλαδου να καταρρέουν κατά το ένα τρίτο τον τελευταίο χρόνο.
Ο Ντέιβιντ Γκρανιέρι, πρόεδρος της κοινοπραξίας ελαιοπαραγωγών Unaprol που εκπροσωπεί το ήμισυ της ιταλικής παραγωγής, δήλωσε ότι οι υψηλότερες τιμές έχουν βοηθήσει την αγορά, διαχωρίζοντας τα χαμηλής ποιότητας λάδια από τα υψηλής ποιότητας εξαιρετικά παρθένα ελαιόλαδα.
Ενώ η έρευνα της Piepoli έδειξε ότι οι καταναλωτές αγοράζουν λιγότερο λάδι από τα ράφια των σούπερ μάρκετ, ο Γκρανιέρι δήλωσε ότι τα στοιχεία του κλάδου δείχνουν ότι οι εγχώριες πωλήσεις του ιταλικού «πράσινου χρυσού», μπορεί να κοστίζει έως και 14 ευρώ το λίτρο, αυξήθηκαν κατά 8% τους δύο πρώτους μήνες του τρέχοντος έτους.
«Κάτι παραπάνω από εμπόρευμα»
«Ο Ιταλός καταναλωτής είχε την ψευδαίσθηση ότι το ελαιόλαδο είναι ένα εμπόρευμα», ανέφερε, βοηθούμενος από τις χαμηλές τιμές των σούπερ μάρκετ. «Το ελαιόλαδο δεν είναι εμπόρευμα. Είναι ένα θρεπτικό συστατικό που βρίσκεται στο επίκεντρο της μεσογειακής διατροφής και που παίζει θεμελιώδη ρόλο και σε κοινωνικό επίπεδο. Αυτό είναι κάτι που γίνεται έντονα αισθητό στην Ιταλία», κατέληξε ο Γκρανιέρι.
Η διευθύνουσα σύμβουλος της Piepoli, Σάρα Μέριγκο, υπογράμμισε ότι η έρευνα μέτρησε το αίσθημα των καταναλωτών, το οποίο διαφέρει από τις πωλήσεις. Οι αντιδράσεις για τα ευρήματα, είπε, οφείλονται στη στενή σχέση των Ιταλών με το ελαιόλαδο.
«Δεν είναι απλώς ένα προϊόν. Μας αντιπροσωπεύει στη διεθνή σκηνή και αποτελεί μέρος της διατροφής μας εδώ και αιώνες», συμπλήρωσε, «παράγοντες που έκαναν τα στοιχεία εντυπωσιακά».