Ο εθισμός στο ίντερνετ αλλάζει τη χημεία του εγκεφάλου των εφήβων
Η έρευνα δείχνει ότι ο εθισμός αυτός επηρεάζει τη συμπεριφορά και την ανάπτυξη των εφήβων
Ο εθισμός στο διαδίκτυο αλλάζει τη χημεία του εγκεφάλου και επηρεάζει τη συμπεριφορά και την ανάπτυξη των εφήβων, διαπιστώνει βρετανική μελέτη.
Η χρήση του Διαδικτύου έχει δει μια έντονη παγκόσμια άνοδο τις τελευταίες δεκαετίες, ιδιαίτερα μεταξύ των εφήβων και των νέων, οι οποίοι επίσης διαγιγνώσκονται όλο και περισσότερο με εθισμό στο διαδίκτυο.
Οι ερευνητές του University College του Λονδίνου εξέτασαν 12 μελέτες στις οποίες είχαν συμμετάσχει 237 παιδιά και έφηβοι (10-19 ετών) που είχαν διαγνωσθεί με εθισμό στο διαδίκτυο μεταξύ 2013 και 2023. Στις εν λόγω μελέτες, οι ερευνητές είχαν υποβάλλει τους συμμετέχοντες σε λειτουργική μαγνητική τομογραφία (fMRI), προκειμένου να δουν πώς αλληλεπιδρούν οι περιοχές του εγκεφάλου τους, τόσο κατά την ανάπαυση όσο και κατά την ολοκλήρωση μιας εργασίας.
Στην έρευνα διαπιστώθηκε ότι οι επιδράσεις ήταν εμφανείς σε πολλαπλά νευρωνικά δίκτυα στον εγκέφαλο και ότι υπήρχε αυξημένη δραστηριότητα σε τμήματα του εγκεφάλου όταν οι συμμετέχοντες βρίσκονταν σε κατάσταση ηρεμίας. Παράλληλα, οι ερευνητές παρατήρησαν συνολική μείωση της λειτουργικής συνδεσιμότητας σε τμήματα του εγκεφάλου που εμπλέκονται στην ενεργό σκέψη- το δίκτυο εκτελεστικού ελέγχου. Σύμφωνα με τους ερευνητές, οι αλλαγές αυτές σχετίζονται με εθιστικές συμπεριφορές και τάσεις στους εφήβους. Σχετίζονται επίσης με αλλαγές στη συμπεριφορά, την ψυχική υγεία, την ανάπτυξη, την πνευματική ικανότητα και τον σωματικό συντονισμό.
«Η εφηβεία είναι ένα κρίσιμο στάδιο της ανάπτυξης. Κατά τη διάρκειά της, οι άνθρωποι βιώνουν σημαντικές αλλαγές στη βιολογία, τη γνωστική ικανότητα και την προσωπικότητα. Ως αποτέλεσμα, ο εγκέφαλός τους είναι ιδιαίτερα ευάλωτος στον εθισμό στο διαδίκτυο» εξήγησε ο Μαξ Τσανγκ, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης και μεταπτυχιακός φοιτητής στο UCL Great Ormond Street Institute of Child Health (GOS ICH).
«Τα ευρήματα της μελέτης μας δείχνουν ότι αυτό μπορεί να οδηγήσει σε δυνητικά αρνητικές συμπεριφορικές και αναπτυξιακές αλλαγές που θα μπορούσαν να επηρεάσουν τη ζωή των εφήβων. Για παράδειγμα, μπορεί να δυσκολεύονται να διατηρήσουν σχέσεις και κοινωνικές δραστηριότητες, να λένε ψέματα για τη διαδικτυακή τους δραστηριότητα και να παρουσιάζουν διαταραχές στη διατροφή και τον ύπνο τους».
«Οι γιατροί θα μπορούσαν ενδεχομένως να συνταγογραφήσουν θεραπεία που να στοχεύει σε ορισμένες περιοχές του εγκεφάλου ή να προτείνουν ψυχοθεραπεία με στόχο τα βασικά συμπτώματα του εθισμού στο διαδίκτυο» πρόσθεσε.
«H εκπαίδευση των γονέων σχετικά με τον εθισμό στο διαδίκτυο είναι μια άλλη πιθανή οδός πρόληψης. Οι γονείς που γνωρίζουν τα πρώιμα σημάδια του εθισμού στο διαδίκτυο θα χειριστούν αποτελεσματικότερα τον χρόνο στην οθόνη, την παρορμητικότητα και θα ελαχιστοποιήσουν τους παράγοντες κινδύνου» κατέληξε ο ερευνητής.