Κατώτατος μισθός: Ξεκίνησε ο «χορός» των διαβουλεύσεων με τον νέο τρόπο υπολογισμού
Το ανώτατο συνδικαλιστικό όργανο, η ΓΣΕΕ, προσήλθε πρώτη στο τραπέζι των ζυμώσεων και εξέφρασε την πάγια θέση του για επαναφορά των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων.
Το πρώτο μεγάλο βήμα για τον καθορισμό του νέου τρόπου υπολογισμού του κατώτατου μισθού έγινε, καθώς χθες ξεκίνησε ο «χορός» των διαβουλεύσεων μεταξύ της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εργασίας και των κοινωνικών εταίρων, με την ΓΣΕΕ να κάθεται πρώτη στο τραπέζι των ζυμώσεων. Το πρώτο τετ α τετ της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου με την ΓΣΕΕ κάθε άλλο παρά θετικό πρόσημο είχε, καθώς το ανώτατο συνδικαλιστικό όργανο εξέφρασε την πάγια θέση του για επαναφορά των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων.
Την ίδια στιγμή, πηγές του υπουργείου σημειώνουν ότι σε 22 από τα 27 κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ο κατώτατος μισθός ρυθμίζεται νομοθετικά, όπως συμβαίνει δηλαδή και στη χώρα μας. Υπογραμμίζουν δε ότι με το νέο πλαίσιο υπολογισμού οι εργαζόμενοι θα βγουν κερδισμένοι, καθώς ο μαθηματικός τύπος που λειτουργεί ως βάση υπολογισμού λαμβάνει υπόψη αντικειμενικά και διαφανή οικονομικά στοιχεία. Τονίζουν δε ότι η αναμόρφωση του μοντέλου καθορισμού αποτελεί υποχρέωση της χώρας μας, καθώς πρόκειται για ενσωμάτωση Ευρωπαϊκής οδηγίας που έχει ως στόχο τη διαμόρφωση επαρκών κατώτατων μισθών στις χώρες της γηραιάς ηπείρου.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Flash.gr, η υπουργός Εργασίας θα έχει συναντήσει μέχρι την ερχόμενη Δευτέρα όλους τους κοινωνικούς εταίρους (ΓΣΕΒΕΕ, ΕΣΕΕ, ΣΕΤΕ, ΣΒΕ, ΣΕΒ), ώστε να έχει σαφή εικόνα των θέσεων τους σχετικά με το νέο πλαίσιο υπολογισμού, ενώ στη συνέχεια το νομοσχέδιο θα πάρει το δρόμο της δημόσιας διαβούλευσης προκειμένου να ξεκινήσει νέος γύρος «ζυμώσεων» και κοινοβουλευτικό επίπεδο. Ο στόχος που έχει τεθεί από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας είναι τον Νοέμβριο το νομοσχέδιο να έχει κατατεθεί στη Βουλή.
Στα πρότυπα του γαλλικού μοντέλου το νέο σύστημα
Ο νέος τρόπος υπολογισμού στηρίζεται σε έναν μαθηματικό τύπο, ο οποίος θα κρίνει αντικειμενικά και με διαφανή τρόπο ποιο θα πρέπει να είναι το ύψος της αύξηση του κατώτατου μισθού κατ’ έτος. Το νέο σύστημα θα κινείται στα πρότυπα του γαλλικού μοντέλου, ενώ θα λαμβάνει υπόψιν τον πληθωρισμό και την αύξηση της παραγωγικότητας της οικονομίας. Ορισμένα από τα πλεονεκτήματα του προτεινόμενου μηχανισμού καθορισμού κατώτατου μισθού είναι:
- Η προβλεψιμότητα ως προς την μελλοντική πορεία του κατώτατου μισθού, και, κατά συνέπεια, στηρίζει αφενός τον οικογενειακό προγραμματισμό των εργαζομένων και αφετέρου την λειτουργία των επιχειρήσεων, ενώ ευνοεί τις επενδύσεις.
- H εισαγωγή των κριτηρίων της Οδηγίας γίνεται με συγκεκριμένο τρόπο που προστατεύει την διαμόρφωση κατώτατου μισθού, εξασφαλίζοντας έτσι την μακροχρόνια οικονομική διατηρησιμότητα.
- H προστασία της αγοραστικής δύναμης του χαμηλότερου 20% της εισοδηματικής κατανομής των νοικοκυριών.
- H κατανομή των μισθών για ολόκληρη την ελληνική κοινωνία γίνεται περισσότερο δίκαιη.
- H συνολικά, η ενίσχυση της αξιοπιστίας της οικονομικής πολιτικής της χώρας.
- Eίναι μοντέλο που χρησιμοποιείται από πολλά κράτη-μέλη της ΕΕ, άρα δοκιμασμένο.
Μέχρι τον Μάιο του 2025 θα ισχύει το σημερινό καθεστώς, ενώ μετά θα μπει σε εφαρμογή η νέα διαδικασία διαβούλευσης, η οποία προβλέπει διαβούλευση το τελευταίο 10ήμερο του Φεβρουαρίου, παράδοση του φακέλου διαβούλευσης στο ΚΕΠΕ και στην επιστημονική επιτροπή έως την 30ή Απριλίου κάθε έτους και ολοκλήρωση του Σχεδίου Πορίσματος της Διαβούλευσης έως την 31η Μαΐου κάθε έτους. Το σχέδιο θα διαβιβάζεται στην Επιτροπή Συντονισμού της διαβούλευσης, ενώ η υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης θα εισηγείται το τελευταίο 15νθήμερο του Ιουνίου κάθε έτους στο Υπουργικό Συμβούλιο το νέο ύψος του κατώτατου μισθού.
Μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2027 θα εφαρμόζεται το σημερινό σύστημα υπολογισμού με κάποιες τροποποιήσεις, ενώ από 1η Ιανουαρίου 2028 θα τεθεί σε πλήρη ισχύ το νέο πλαίσιο το οποίο θα προβλέπει την αυτόματη τιμαριθμική αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού βάσει των μεγεθών της ελληνικής οικονομίας.