«Κάτω από τη βάση» παίρνουν οι Έλληνες μαθητές στη σύνθετη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών
Η Ελλάδα κάτω από τον μέσο όρο στον ψηφιακό εγγραμματισμό των μαθητών, σύμφωνα με την έρευνα ICILS 2023.
Η πρώτη συμμετοχή της Ελλάδας στη διεθνή έρευνα ICILS (Διεθνής Έρευνα για τον Εγγραμματισμό στην Πληροφορική) δείχνει την ανάγκη για περισσότερη ενίσχυση και ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων των Ελλήνων μαθητών.
Οι επιδόσεις της Ελλάδας
Η Ελλάδα κατέλαβε τη 16η θέση ανάμεσα σε 31 χώρες, συγκεντρώνοντας 16 μονάδες λιγότερες (460) από τον μέσο όρο (476). Την ίδια επίδοση σημείωσε και η Κύπρος.
Στην πρώτη θέση της κατάταξης ήταν η Κορέα, η Τσεχία και η Δανία. Την πρώτη δεκάδα συμπληρώνουν η Κινεζική Ταϊπέι, η Φλαμανδική Κοινότητα του Βελγίου, η Πορτογαλία, η Λετονία, η Φινλανδία, η Αυστρία και η Ουγγαρία.
Η ICILS διεξάγεται ανά πενταετία. Την πρώτη φορά διεξήχθη το 2013, εξετάζοντας μαθητές ηλικίας 13-14 ετών (Β΄ Γυμνασίου) με τη συμμετοχή 21 χωρών. Το 2018 οι χώρες ήταν 13, ενώ το 2023, όπως αναφέρθηκε, 31.
Σε ποιες δεξιότητες περάσαμε τον μέσο όρο
Παρά τη μέτρια επίδοση της χώρας μας, η έρευνα έδειξε ότι οι Έλληνες μαθητές είναι πάνω από τον μέσο όρο σε αρκετές δεξιότητες:
- να χρησιμοποιούν λύσεις ενός προβλήματος για να λύσουν ένα άλλο πρόβλημα (81% έναντι 77%)
- να οργανώνουν ψηφιακά αρχεία (69% έναντι 66%)
- να επεξεργάζονται έγγραφα/παρουσιάσεις (69% έναντι 66%)
- να εντοπίζουν σφάλματα σε προγράμματα (66% έναντι 51%)
- να φτιάχνουν διαγράμματα ροής (55% έναντι 51%)
Παράλληλα, ήταν πάνω από τον μέσο όρο των χωρών που συμμετείχαν στην υπεύθυνη χρήση των κοινωνικών δικτύων (84% έναντι 77%) και την αναγνώριση του cyberbullying (82% έναντι 75%).
Περισσότεροι Έλληνες μαθητές ανέφεραν ότι έμαθαν να αναγνωρίζουν κακόβουλα μηνύματα στο σχολείο (64% έναντι 56%) και να διαχειρίζονται ρυθμίσεις ασφαλείας (57% έναντι 52%).
Δέσμη μέτρων για τον ψηφιακό εγγραματισμό
Τα αποτελέσματα της έρευνας δρομολογούν μια ολοκληρωμένη δέσμη μέτρων από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας, προκειμένου να ενισχυθούν οι ψηφιακές δεξιότητες των Ελλήνων μαθητών. Στόχος να καλυφθούν τα κενά στις ψηφιακές δεξιότητες και να αξιοποιηθούν καλύτερα οι ψηφιακές τεχνολογίες που έχουν ήδη εισαχθεί στα σχολεία. Ανάμεσα στα μέτρα είναι τα νέα προγράμματα σπουδών στην πληροφορική, τα νέα βιβλία πληροφορικής, το πιστοποιητικό πληροφορικής και τα Κέντρα Καινοτομίας, όπου οι μαθητές θα εξοικειώνονται με την πληροφορική, τη ρομποτική και τις προσομοιώσεις.
Στην ICILS 2023 συμμετείχαν 3.576 μαθητές Β' Γυμνασίου από 179 δημόσια και ιδιωτικά Γυμνάσια όλης της χώρας.