Καθηλωτική ερμηνεία του Σταύρου Ξαρχάκου, 40 χρόνια μετά το «Ρεμπέτικο»
Οι μουσικές από το «Ρεμπέτικο» θα ηχήσουν και πάλι σε δύο sold out συναυλίες στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Ο σπουδαίος Σταύρος Ξαρχάκος και η ορχήστρά του θα παίξουν τα θρυλικά τραγούδια στις 17 και 18 Ιανουαρίου 2024 και η ερμηνεύτρια Ηρώ Σαΐα κατέγραψε και μοιράστηκε στα social media συγκινητικές στιγμές από τις τελευταίες πρόβες των μουσικών, παρουσία του συνθέτη.
Ο Σταύρος Ξαρχάκος ερμηνεύει «Το Πρακτορείο», όπως ακριβώς και στην ταινία «Ρεμπέτικο», 40 χρόνια μετά, καθισμένος στον χώρο όπου πραγματοποιούνται οι τελευταίες πρόβες πριν τις δύο μεγάλες συναυλίες.
Το Πρακτορείο/Ρεμπέτικο (1983)
Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές του έτους, στην επίσημη σελίδα του Σταύρου Ξαρχάκου στο Facebook κοινοποιήθηκε ένα ακόμη βίντεο από τα παρασκήνια των προβών. Αυτή τη φορά η ορχήστρα έπαιζε το τραγούδι «Στην Αμφιάλη».
Το Ρεμπέτικο είναι μια ελληνική βιογραφική ταινία του 1983 σε σκηνοθεσία Κώστα Φέρρη και σε σενάριο του ιδίου και της Σωτηρίας Λεονάρδου. Την παραγωγή την ανέλαβε το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και η ΕΡΤ. Η ταινία βασίζεται στη ζωή της Μαρίκας Νίνου.
Ο Κώστας Φέρρης έχει πει για την ταινία:
«Το Ρεμπέτικο είναι μια έντεχνη απόδοση της λαϊκής ελληνικότητας. Από το 1958 το σχεδίαζα, που μου πρότεινε ο Καζάκος ως ιδέα το φινάλε με την κηδεία της Νίνου. Ήθελα να κάνω μια ταινία με την περιοδεία του Τσιτσάνη με τη Νίνου, τη σχέση τους στο φόντο και σε πρώτο πλάνο την Ιστορία. Στην πορεία μεσολάβησε ο Θίασος του Αγγελόπουλου, που είχε παρεμφερές θέμα, μπροστά το ιστορικό κομμάτι και στο φόντο το στόρι, έτσι διαπίστωσα ότι ήταν λάθος. Όταν ήρθε η ώρα να κάνω το Ρεμπέτικο, αποφάσισα να κάνω το ανάποδο, αφενός να φέρω σε πρώτο πλάνο την ιστορία μιας Μαρίκας και της οικογένειάς της και την Ιστορία στο φόντο και αφετέρου να μετατοπιστώ χρονικά, δηλαδή από την περίοδο από το '36 έως το '53, που υπολόγιζα και κάλυψε τελικά ο Αγγελόπουλος, να πάω πίσω στη Σμύρνη του '17. Επίσης, αποφάσισα να ακυρώσω τα πραγματικά ονόματα και να χρησιμοποιήσω συμβολικά, δηλαδή μυθικά πρόσωπα».
Το ρεμπέτικο τραγούδι διαδραματίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην ταινία και συνδέεται άμεσα με τα ιστορικά γεγονότα της εποχής. Ο Φέρρης μας μεταφέρει στο κλίμα της εποχής, όπου βλέπουμε τη δημιουργία του ρεμπέτικου τραγουδιού, την εξέλιξη του, τον τρόπο που εντάχθηκε στην κοινωνία, την περίοδο της ακμής και της παρακμής του, ως απότοκο της κοινωνίας. Και φυσικά τον τρόπο που ζούσαν οι άνθρωποι πίσω από αυτή τη μουσική, οι ρεμπέτες.