Κατεχάκη: Αυτοψία στη σήραγγα της γραμμής 4 του Μετρό με τη «λάθος κατασκευή» - Drone του Flash.gr
Αυτοψία της ηγεσίας του Υπουργείου Μεταφορών στο σημείο που προκάλεσε αντιδράσεις.
Στο φρέαρ της Κατεχάκη βρέθηκαν νωρίτερα ο νέος υπουργός Υποδομών Χρίστος Δήμας και ο υφυπουργός Νίκος Ταχιάος, προκειμένου να πραγματοποιήσουν αυτοψία στο έργο της υπόγειας σήραγγας 160 μέτρων που ξεκίνησε να φτιάχνεται με «λάθος μεθοδολογία».

Στο σημείο βρέθηκε ο φακός του Flash.gr και του Γιάννη Κέμμου, καταγράφοντας εικόνες από το έργο, το οποίο προκάλεσε σωρεία αντιδράσεων και συζήτηση στη Βουλή.
Δείτε φωτογραφίες από το άνοιγμα της επίμαχης σήραγγας και από το φρέαρ της Κατεχάκη






Ταχιάος: «Λάθος η μεθοδολογία κατασκευής»
Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Νίκος Ταχιάος εξήγησε ότι η σήραγγα δεν κατασκευάστηκε κατά λάθος, αλλά το πρόβλημα ήταν η μέθοδος κατασκευής της η οποία δεν συνοδευόταν από την απαραίτητη μελέτη για την ασφάλεια καθώς και το γεγονός ότι οι υπάλληλοι της Ελληνικό Μετρό δεν ανέφεραν έγκαιρα το συγκεκριμένο πρόβλημα.
«Μιλάμε για μία σήραγγα η οποία ούτως ή άλλως έπρεπε να κατασκευαστεί. Κάτω από τη Λεωφόρο Κατεχάκη υπάρχει μία πολύ μεγάλη σήραγγα, η οποία θα χρησιμοποιηθεί και ως αμαξοστάσιο αλλά και ως χώρος ελαφράς συντήρησης των συρμών της γραμμής 4», τόνισε ο Νίκος Ταχιάος.
Διευκρίνισε δε ότι αυτή η σήραγγα δεν κατασκευάζεται με μετροπόντικα αλλά «με την νέα αυστριακή μέθοδο για tunneling». «Ο ανάδοχος της κατασκευής είχε υποβάλει μια μελέτη και προέβλεπε μια μεθοδολογία που θα έπρεπε να ανοίγει τη σήραγγα σε βήματα των 10 μέτρων. Αντ’ αυτού πήγε και άνοιξε το μισό ημικύκλιο της σήραγγας σε ένα μήκος 160 μέτρων», εξήγησε ο υφυπουργός Μεταφορών.
«Προφανώς όχι από λάθος», είπε ο Νίκος Ταχιάος. «Δεν θα το ερμηνεύσω, αυτό είναι ζήτημα της Ελληνικό Μετρό», πρόσθεσε.
«Η Ελληνικό Μετρό δεν είχε στα χέρια της μία μελέτη, η οποία να επιβεβαιώνει ότι πράγματι αυτή η μέθοδος να είναι ασφαλής», ανέφερε.
Η ολιγωρία των υπαλλήλων και η ΕΔΕ
«Προφανώς υπάρχει μία ολιγωρία υπαλλήλων της Αττικό Μετρό, οι οποίοι δεν ενημέρωσαν εγκαίρως την διευθύνουσα υπηρεσία για την αλλαγή της μεθόδου», υπογράμμισε ο υφυπουργός.
Σε ερώτηση για το αν υπάρχουν κίνδυνοι για την ασφάλεια των υποδομών στη συγκεκριμένη περιοχή, ο υφυπουργός ήταν αρνητικός: «Οι υποδομές παρακολουθούνται σε καθημερινή βάση διαρκώς, υπάρχουν γεωδαιτικοί σταθμοί που παρακολουθούν συγκεκριμένα σημεία και υπολογίζουν τις καθιζήσεις, όπως υπάρχουν και επιταχυνσιόμετρα».
«Το έγγραφο της Ελληνικό Μετρό έλεγε ότι πιθανώς να υπάρξουν μικρές καθιζήσεις αν η μέθοδος αυτή δεν είναι ορθή. Αποδεικνύεται ότι δεν έχουν υπάρξει. Δεν υπάρχει κίνδυνος για τα κτίρια, ούτε για το δρόμο», είπε ο Νίκος Ταχιάος.
«Μιλάμε για μια πολύ βαθιά σήραγγα, η οροφή της είναι σε βάθος άνω των 20 μέτρων κάτω από την επιφάνεια», εξήγησε.
Για την εξέλιξη του έργου, ανέφερε: «Έχει πάρει την εντολή ο ανάδοχος να δουλέψει με τη μέθοδο που αρχικώς είχε εγκριθεί και έτσι ξανάρχισε τις εργασίες».
«Ελέγχθηκε ο υπάλληλος, καθώς θα ελεγχθούν και οι υπάλληλοι οι οποίοι ολιγώρησαν. Ο επιβλέπων ανήκει στην Ελληνικό Μετρό.
Θα γίνει και ΕΔΕ στην εταιρεία», επισήμανε ο Νίκος Ταχιάος.
Κουρέτας: Προσπάθησαν να σκάψουν πιο γρήγορα
«Η σήραγγα για την οποία συζητούμε αφορά τον επίσταθμο, έναν χώρο σταβλισμού των τρένων. Η σήραγγα δεν κατασκευάζεται με μετροπόντικα, κατασκευάζεται χειροκίνητα και με μηχανικά μέσα», τόνισε ο Νίκος Κουρέτας, διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό ΑΕ, μιλώντας στον ΣΚΑΪ.
«Η θέση της, η όδευσή της, οι διαστάσεις και η αντιστήριξη του υπεδάφους που σκάπτεται είναι απολύτως σωστά», υπογράμμισε ο κ. Κουρέτας.
«Όταν η διευθύνουσα υπηρεσία με ενημέρωσε ότι ο ανάδοχος δεν τηρεί τη εγκεκριμένη μελέτη μόνο όσον αφορά την αλληλουχία των εργασιών διάνοιξης της σήραγγας με αυτή τη μέθοδο, αμέσως με έγγραφο σταματήσαμε τον ανάδοχο. Τον σταματήσαμε και τον επαναφέραμε στην υλοποίηση της αρχικής μελέτης», σημείωσε.
«Το λάθος αφορά την αλληλουχία εκσκαφής των φάσεων. Για λόγους επίσπευσης του χρόνου, προσπαθήσανε να σκάψουν πιο γρήγορα και εμείς τους σταματήσουμε», ανέφερε.
«Τόνισε ακόμα ότι δεν υφίσταται ζήτημα ασφάλειας για τους εργαζόμενους και για τις υποδομές της περιοχής», είπε.
Εργαζόμενος μετρό: «Θυμίζει το ‘πάμε κι όπου βγει'»
«Η κατάσταση θυμίζει το ‘πάμε κι όπου βγει’», τόνισε ο εργαζόμενος στο μετρό και συνδικαλιστής, Παναγιώτης Γολεγός.
«Βγαίνει η Ελληνικό Μετρό στα τέλη Γενάρη και λέει ότι η σήραγγα γίνεται με λάθος τρόπο. Χθες στη Βουλή ο κ. Ταχιάος είπε ότι όντως υπάρχουν θέματα καθιζήσεων, τα οποία μπορεί να είναι επικίνδυνα για τους εργαζόμενους ακόμα και για τους διερχόμενους από την Κατεχάκη», υπογράμμισε.
«Η εταιρεία, σε ένα έργο που δίνει εκατομμύρια για να το διαφημίσει, δεν έχει βγάλει ένα κομμάτι χαρτί για να μας πει ότι όλα είναι εντάξει», τόνισε ο κ. Γολεγός.
Διευκρινίσεις από τον ανάδοχο για τη σήραγγα
Διευκρινίσεις για την κατασκευή σήραγγας της γραμμής 4 του Μετρό και τον θόρυβο που σηκώθηκε για τη διάνοιξη σήραγγας 150 μέτρων, εκτός της μελέτης, στην Κατεχάκη, έδωσε η κατασκευάστρια κοινοπραξία ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM.
Συγκεκριμένα, επισημαίνεται ότι:
- Δεν υπάρχει καμία γεωμετρική παρέκκλιση από την εγκεκριμένη χάραξη. Προφανώς και η σήραγγα κατασκευάζεται στην προβλεπόμενη από τη μελέτη θέση.
- Σε ό,τι αφορά τις εργασίες εκσκαφής, επισημαίνεται ότι αυτές εκτελούνται εξαρχής κατά τη συνήθη πρακτική, με απόλυτη προσήλωση στην ασφάλεια και με γνώμονα την τεχνική αρτιότητα. Η μεθοδολογία κατασκευής είναι σύμφωνη με τις διεθνείς προδιαγραφές και στο πλαίσιο της εγκεκριμένης μελέτης.
- Κατά τη συστηματική παρακολούθηση των επιφανειακών καθιζήσεων έχει διαπιστωθεί ότι αυτές είναι σε τιμές πολύ χαμηλότερες των επιτρεπόμενων ορίων.
- Συνεχίζουμε την εκτέλεση του μεγαλύτερου δημόσιου έργου στην Ελλάδα, με αίσθημα περηφάνιας για την προσπάθεια των εργαζομένων μας και με γνώμονα την ασφάλεια και την ταχύτερη δυνατή ολοκλήρωση του έργου.