Η Volkswagen προχωρά σε κατάργηση συλλογικών συμβάσεων εργασίας
Η νέα αυτή πολιτική ανοίγει το δρόμο για απολύσεις οι οποίες αναμένονται να γίνουν σε έξι εργοστάσια ξεκινώντας από τον Ιούνιο του 2025.
Εκπρόσωπος του συνδικάτου εργαζομένων της Volkswagen δήλωσε πως η εταιρία ξεκινά την κατάργηση μίας σειράς συλλογικών συμβάσεων εργασίας, συμπεριλαμβανομένης και της εγγύησης θέσεων εργασίας (κάτι σαν συμφωνία για παύση των απολύσεων) που είχε υπογραφεί και είχε ισχύ έως το 2029.
Η κατάργηση των προηγούμενων συμβάσεων θα γίνει σε έξι γερμανικά εργοστάσια, αυξάνοντας την προοπτική απολύσεων από το επόμενο έτος στις οποίες οι εκπρόσωποι των εργαζομένων έχουν δηλώσει πως θα αντισταθούν.
Η κορυφαία αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης ακυρώνει τις συμβάσεις απασχόλησης δεκαετιών ως μέρος μιας προσπάθειας μείωσης του κόστους, καθώς η Volkswagen προσπαθεί να ανταγωνιστεί φθηνότερους Ασιάτες κατασκευαστές.
Η κίνηση της Volkswagen ακολουθεί την απειλή ότι προτίθεται να κλείσει εργοστάσια σε γερμανικό έδαφος για πρώτη φορά στην 87χρονη ιστορία της. Αυτό προκάλεσε σοκ στον παγκόσμιο τομέα αυτοκινήτων και ανησυχία υψηλού επιπέδου στη γερμανική κυβέρνηση.
«Πρέπει να επιτρέψουμε στη Volkswagen AG να μειώσει το κόστος στη Γερμανία σε ανταγωνιστικό επίπεδο, προκειμένου να επενδύσει σε νέες τεχνολογίες και νέα προϊόντα με δικούς μας πόρους», δήλωσε ο διευθυντής προσωπικού της εταιρείας Gunnar Kilian. Σε μια προσπάθεια να εξουδετερώσει την αβεβαιότητα γύρω από τις συμβάσεις εργασίας, ο Kilian είπε ότι η Volkswagen προσφέρεται να προχωρήσει σε μισθολογικές διαπραγματεύσεις. Οι συνομιλίες αυτές επρόκειτο να ξεκινήσουν στα μέσα έως τα τέλη Οκτωβρίου, με απεργίες από τα τέλη Νοεμβρίου, αλλά το συνδικάτο των εργατών ζήτησε να ξεκινήσουν οι συνομιλίες αυτόν τον μήνα.
Ο επικεφαλής του συνδικάτου εργαζομένων της εταιρείας υποσχέθηκε σκληρή αντίσταση ενάντια στις απολύσεις και το κλείσιμο των εργοστασίων, κατηγορώντας τη διοίκηση για τα δεινά της Volkswagen. Το σωματείο IG Metall είχε δηλώσει προηγουμένως ότι θα μπορούσε να εξετάσει το ενδεχόμενο μετάβασης σε τετραήμερη εβδομάδα ως εναλλακτική λύση για το κλείσιμο - επαναλαμβάνοντας μια προηγούμενη προσπάθεια μείωσης του κόστους στη δεκαετία του 1990.
Τα προβλήματα της Volkswagen έρχονται σε μια περίοδο οικονομικής αβεβαιότητας, με αδύναμη ανάπτυξη, υψηλότερες τιμές ενέργειας και ερωτήματα σχετικά με τους εμπορικούς δεσμούς με την προσοδοφόρα κινεζική αγορά που δοκιμάζει το μοντέλο της Γερμανίας για συναινετικές εργασιακές σχέσεις.
Εάν τα δύο μέρη δεν καταλήξουν σε συμφωνία μέχρι τον ερχόμενο Ιούνιο, θα τεθούν σε ισχύ οι συμφωνίες εργασίας που ίσχυαν πριν από το 1994 - κάτι που η επικεφαλής του συμβουλίου εργαζομένων Daniela Cavallo περιέγραψε ως «τρελή συνέπεια».
Οι νέες συμβάσεις μπορεί να περιλαμβάνουν αυξήσεις και επιδόματα αλλά δίνουν τη δυνατότητα στην εταιρία να κάνει άμεσες απολύσεις για λειτουργικούς λόγους, για πρώτη φορά εδώ και δεκαετίες.